måndag, maj 13, 2019

Veckan då vi drog till Franska Rivieran

Förra veckan drog hela företaget till Nice på en tredagarskonferens. Men först var det ju en hel del som skulle hinnas med; jobbet skulle avklaras, rött läppstift skulle inköpas, nya röda naglar skulle byggas, kläder skulle lagas och väskan skulle packas. Det enda det pratades om på kontoret var hur mycket kläder ska man ha med, hur många par skor ska man ha med, vilka kläder, vilka skor... Vissa av oss kanske var mer besatta än andra... Jag hade ju nojjat som satan i flera månader innan. men tack vare sobrilen jag fick utskrivna kändes det lite bättre. Eller både ock... Jag nojjade över att de inte skulle fungera, över att de skulle fungera lite för bra, att jag skulle börja sluddra eller svimma eller somna och alla dessa goda råd man får... Som att jag är så drogovan att jag skulle somna av en halv. Att säga att jag var nervös är ett understatement...
Kanalen var så fin när jag gick hem från jobbet
Jag missade bussen och tog en cappuccino medan jag väntade på min man
Salvia på väg att brynas i smör
Gnocchi med sardeller, brynt smör och saliva. Så. Jävla. Yum!
Och burrata! Får inte glömma burratan!
Vi köpte livets första symaskin och lagade två klänningar. Jag sydde! Det gick bra! Väldigt bra!
Jag åt tryffelsalami också
Vi hade tacos med halloumi men de små tortillabröden var slut och jag blev ledsen
Min man ville inte att jag skulle vara ledsen så han skar ut små tortillabröd så jag skulle bli glad. Jag blev glad
Yum!

Det blev onsdag och dags för avresa. Väskan var packad till bristningsgränsen och då nöjde jag mig ändå med tre par skor. Klockan sju körde min man mig till Centralen och jag köpte latte och en smörgås att ha till frukost på tåget och gick ner till rätt spår och hade fem minuter på mig innan tåget skulle gå då jag kom på att jag helt glömt bort att köpa biljett. Så jag fick lämna min man med alla mina grejor på perrongen och springa upp och lösa biljett och när jag kom ner igen rullade tåget in. Josefin var redan på tåget och jag satte mig hos henne och på Triangeln hoppade nästan resten av kontoret på. Vi var förväntansfulla och jag var nervös.

Jag lyckades checka in både mig och mitt bagage och ta mig genom säkerhetskontrollen. Och sen kollade vi taxfreen och konstaterade att chipsen var för dyra. Och gick och satte oss att dricka lite bubbel. Rättare sagt, de andra drack bubbel. Jag drack vatten på grund av tabletterna. Och jag tog tabletterna en timme innan och väntade på att något skulle hända och de andra lovade att ta hand om mig om jag skulle svimma eller nåt... Och sen gick vi till vår gate och träffade Köpenhamnskontoret och hoppade på planet och jag satt bredvid Josefin och vi löste korsord hela vägen och åt chips och jag drack vatten och var faktiskt inte lika rädd som jag brukar. Det kändes faktiskt helt okej. Så himla skönt!

Vi kom av planet och när vi hämtade våra väskor träffade vi Stockholmskontoret och Finlandskontoret och Norgekontoret och när kramkalaset var över hoppade vi på en buss som tog oss till vårt hotell. Hotellet låg mitt ute i ingenstans, kändes det som. Omgivet av skog var det, men ändå bara ca 20 minuter från flygplatsen i Nice. Vi fick plockmatslunch och fick ställa oss upp en och en och presentera sig och jag var sist och glömdes bort och det kändes som första dan i fyran. Men sen fick jag ställa mig upp och presentera mig och fick en liten applåd efter så det kändes rätt okej ändå. Det fick jag inte i fyran...
# I Love Nice
Vi kom fram till vårt hotell
Mysig foajé
Lunchen var framdukad
Jag tog ost och en toast med tonfisk. Yum!
Kakor med guld får man ju inte var dag...
Macarons med lemoncurd
Fruktspett! Yum! Älskar jordgubbar ju!
Det fanns en pool. Jag badade inte
Några står och hänger på balkongen utanför baren
Utsikt över poolen igen
Efter lunchen checkade vi in och jag tog en dusch och bytte om från byxor till klänning och fick äntligen känna mig som mig själv igen. Jag gick upp till baren och tog ett glas vin och minglade lite tills alla andra dök upp och det blev dags för petanque. Jag spelade inte. Jag var bara åskådare. Och fotograf. Och sen var det dags att gå och byta om till kvällens klänning och sätta sig vid rätt bord och äta en fyrarätters och vara social. Och när klockan blev halv elva var jag helt slut och redo att gå och lägga mig. Men i foajén satt två från Malmökontoret och deras samtal var för intressant för att inte stanna och ta del av. Så där blev jag sittandes en timme innan jag slutligen gick till sängs.
Där nere på en terrass sitter Danmark
Fina stolar i foajén
Det fanns olivträd
Och palmer! Jag älskar palmer!
Här spelas det petanque för fullt
Kvällens meny
Lax- och tonfisktartar som var väldigt god. När jag petat bort all koriander...
Fisk med broccolipuré. Purén var verkligen yum!
Detta var inte lika gott. Lamm med polenta, aprikos och olivdamm. Lammet var alldeles för tillagat för min smak. Plus att jag var väldigt mätt vid det laget
Denna orkade jag inte heller äta upp... Men jordgubbarna åt jag såklart. Och glassen. Eller om det var sorbet?
Väldigt intressanta samtal fördes med dessa två alltså!