onsdag, maj 15, 2019

Fredagen då vi åt middag i Nice innan vi flög hem

Sista morgonen på hotellet vaknade jag också vid sex-tiden. Och låg återigen och läste, spelade spel, löste korsord och messade sen Katta för att höra om hon var redo för frukost. Det var hon. Så jag gjorde mig i ordning och mötte upp henne i restaurangen. Och upprepade frukosten från gårdagen. Fast den här gången rostade jag brioche och åt med sylt. Så jävla sött och onyttigt men också så jävla gott. Och när frukosten var uppäten var det dags att gå ner och packa. Jag oroade mig lite för att jag inte skulle få ner allt i resväskan eftersom jag suger på att packa och min man alltid får göra det åt mig. Men jag blev jätteglad när jag packat ner allt och ändå kunde stänga väskan. Tills jag upptäckte att jag glömt ett par skor. Och de gick verkligen, verkligen inte att få ner. Så jag fick ha dem i en tygbag vid sidan. Och sen gick jag en sväng och fotograferade. I fall jag skulle ha glömt att fotografera något... Högst otroligt, men ändå...
Hejdå trappan
Hejdå hotellet
Hejdå smala gubbar med stora ringar
Hejdå palmen
Hejdå kvinnan med situpsen
Jag satte mig i loungen och var asocial tillsammans med några andra och dök den ena efter den andra upp och jag kunde inte vara asocial längre. Men det var ju trevligt det med såklart. Och innan utcheckning och lunch var det ett kort möte om framtiden. Och sen åt vi lunch. Och jag fotade såklart min mat som vanligt och fick frågan om jag har en matblogg och jag sa att jag har en blogg där jag skriver om vad jag äter och de frågade om jag har många följare och jag sa att det är väl Katta och två till... De frågade mycket, jag undvek att svara så mycket det gick, vill liksom inte att vår VD och mina kollegor ska veta lite för mycket om mig...
Lax med något dijonnaiseaktigt
Ankbröst! Yum!
Pannacotta med mangosorbet! Yum!
En ros blommade stillsamt i rabatten
Efter lunchen gick en del till Fondation Maeght, ett konstmuseum i närheten av hotellet, och andra gick till byn. Jag gick till byn eftersom jag ville se kyrkogården där Chagall är begravd, men efter att ha sett Kattas bilder från museet, önskar jag att jag gått dit, också. Men jag gick alltså till byn och såg Chagalls grav, köpte fransk nougat till min man och svettades floder på grund av högsommar ännu en dag. Och när vi kom tillbaks till hotellet hann vi hänga en stund innan det var dags att hoppa på bussen som skulle ta oss till flygplatsen i Nice.
Den här gubben visade oss ingen trottoar dagen innan
Och där hamnade jag sist igen
Jag köpte en solfjäder på grund av jävligt varmt
Man fick smaka! Yum! Jag köpte med karamellsmak till min man
Dricksvatten tog jag inget
Men jag gick till utsiktsplatsen
Vi tittade på Chagalls grav
Gravar with a view
Den australiska flaskborsten igen. Jag är lite sugen på en sån...
Jag snackade med en ödla

Vi hade fyra timmar på oss tills planet skulle gå och sex av oss bestämde oss för att åka in till Nice och äta middag. Men först lämnade vi in våra väskor på förvaring. Och min väska gav utslag för sprängmedel. Vilket gjorde mig väldigt nervös. Men han bytte handskar och gjorde om hela proceduren och då var jag grön. Puh! Vi tog en taxi till Promenade des Anglais och hittade en restaurang där vi åt pizza. Eller några av oss åt pizza, andra åt pasta, men pizzan var jävligt god. Och stor. Och sen fick vi bråttom tillbaka till flygplatsen och jag var jättenervös på grund av flygresan och längtade efter att få ta min tablett. Vi hämtade ut väskorna och jag fick skriva en ny namntagg eftersom min gick sönder på vägen till Nice. Sen glömde jag mitt boardingpass på ett bord där vi stoppade ner våra saker i platstpåsar. Och när vi gått genom säkerhetskontrollen kom en kvinna, som jobbade där, springande med mitt boardingpass som jag glömt i säkerhetskontrollen. Snacka om att jag var uppskruvad! Dessutom höll min telefon på att ta slut så jag kunde inte messa med min man så mycket som jag ville och behövde. Men jag köpte en flaska champagne och en flaska vatten och tog min tablett och hittade ett ställe man kunde ladda telefonen på så det gjorde jag. Och sen ställde vi oss i kö till att gå på planet och där stod vi i en evighet och svettades. Och planet var sent och lyfte ungefär en halvtimme efter ordinarie avgångstid. Och jag tog en tablett till eftersom jag var uppskruvad och hatar att flyga när det är mörkt. Och jag satt mellan Katta och Josefin och vi drack läsk och löste korsord och flygresan gick bra, förutom att det kändes som om hjärtat skulle slå så hårt att det skulle hoppa ut ur kroppen. Men tydligen hade vi medvind, för vi landade precis i rätt tid och det gick fort att få väskorna och tåget behövde vi knappt vänta på och när jag och Christina kom av tåget på Centralen kom min man och mötte oss och vi körde Christina hem och när min man och jag också var hemma hoppade jag in i duschen och tvättade kropp och själ och hår grundligt. Och sen satt vi och pratade och umgicks med jyckarna och kom väl i säng vid halv tre. Och jyckarna verkade ha saknat mig så mycket och jag blev så glad.
På Promenade des Anglais
Är det Rivierans Guldgossar man ser där måntro?