söndag, juli 15, 2018

Vecka tre

Vecka tre är till ända, jag tar knappt några bilder, bara med telefonen, den riktiga kamerorna har tydligen också semester. Det känns som om jag inte gör något annat än går ut långa morgonpromenader med jyckarna och hänger i trädgården med en bok, men det är ju skönt det också.

Natt till måndag sov jag galet dåligt. Trots att vi inte släckte förrän elva, vaknade jag klockan två och var alldeles pigg. Jag låg och räknade får och gick upp och drack vatten och försökte med alla medel somna om. Utan framgång. Så jag satte på lite musik i lurarna och hoppades att det skulle hjälpa. Så där låg jag mitt i natten och lyssnade på Snook och Maskinen och annan svensk hip-hop och klockan fyra insåg jag att inte heller det skulle hjälpa mig att sova, så jag gick över till min mans sida och kröp ner bredvid honom, trots att det inte egentligen fanns plats, och då somnade jag äntligen. Vi steg upp vid sju och åt frukost och vid tio steg Systerdottern upp. Hon åt frukost och vi gjorde oss i ordning och åkte sedan till Emporia för att shoppa. Systerdottern var egentligen ute efter en outfit med mycket glitter och paljetter, men fastnade till slut för en jeanskjol och en t-shirt. Vi åt lunch, min man köpte ett par t-shirtar, jag köpte ingenting alls, vi åkte hem, min man gick ut med jyckarna, jag somnade nästan i soffan och sen var det dags att åka till Becka för en playdate med Isabelle. Kidsen fann varandra direkt och försvann iväg, medan vi andra satt och pratade, vi bjöds på lasagne, kidsen badade i poolen, sen satt vi på terassen och drack vin och pratade medan kidsen lekte. Inte förrän halv tolv åkte vi hem. Då var kidsen fortfarande på g och hade förmodligen kunnat leka hela natten. När vi kom hem gick vi och la oss och jag låg i mitten och hoppades att jag skulle sova bättre. Det gjorde jag.
I tisdags steg min man och jag upp vid åtta och åt frukost och vid tio kom Systerdottern ner. Hon åt frukost, vi gjorde oss i ordning och sen åkte vi till tekniska museet för att titta på u-båten. Eftersom jag har en fobi mot att gå in i trånga utrymmen, satt jag utanför och väntade när Systerdottern och min man utforskade u-båten. Jag tror de var där inne i tjugo minuter. Sen gick vi runt på resten av museet och tittade på uppstoppade djur och konstiga maskiner och flygplan och bilar. Och bilarna kunde de inte heller slita sig från. De satt och körde en hippie van i ungefär en evighet och jag var beredd att gå hem. Men det gjorde jag inte. Vi gick bort till slottet och tittade på ormar och ödlor och fiskar i akvariet och Systerdottern sprang fram och tillbaka som ett jehu och jag blev helt trött och matt och min man fick hålla koll på henne. Sen åt vi lunch. Och egentligen ville Systerdottern titta på u-båten en gång till, men jag avstyrde det. I stället åkte vi hem. Och jag pustade ut i soffan, men blev väckt av Systerdottern som hade ett akut behov av lim och papper så jag fick ringa till min man som var och handlade och be honom köpa lim. Papper rotade jag fram själv. En stund senare kom Syrran för att hämta Systerdottern och när de åkt var min man och jag och jyckarna helt utslagna. Vi orkade inte ens laga middag, utan åt bara lite ost och salami vi hittade i kylen.

I onsdags tänkte vi att det skulle handla lite mer om jyckarna, så vi packade in oss i bilen och åkte till Bosjökloster. Det var varmt som satan, men vi kämpade på och gick runt, runt och tittade omgivningarna och på en tusenårig ek och på gravstenar och sen åkte vi hem och grillade flintastek till middag.
I torsdags funderade vi på att åka till stranden, men det blev fria aktiviteter i trädgården i stället. Min man grävde, jag lyssnade på en bok.

I fredags blev det en tur till stranden däremot. Vi velade länge fram och tillbaka innan vi slutligen bestämde oss för att åka till Sandhammaren igen. Trots resan på nästan tre timmar tur och retur, är det så värt det. Så även denna gång. Det blåste inte alls lika mycket och tången var borta och vattnet klart och inte alls lika kallt. Däremot hörde vi åskan på avstånd och såg mörka moln i fjärran, så vi stannade bara två timmar. Och strax efter Ystad när vi åkte hem, kom ett rejält åskregn. Det kändes helt overkligt eftersom det ju inte regnat på nästan tre månader. När vi kom hem åt vi lite förtugg innan det blev fredagsbiffen.
Igår vaknade jag med huvudvärk som inte ville gå över. Så min man fick gå ut med jyckarna själv och jag låg kvar i sängen. Sen år vi frukost och jag tog en treo. Och huvudvärken gick över lite och det blev eftermiddag och dags att göra sig i ordning eftersom vi var bjudna till Katta på kvällen. Och eftersom det var ett tag sen sist, tog det lite längre tid. För mig att göra mig i ordning alltså... Det var en jättetrevlig kväll hos Katta och hennes kille i deras nya fina lägenhet. Alla var där och vi fick jättegod indisk mat och osten åt vi på uteplatsen där vi satt ända till två eftersom det var en sån härlig kväll. Vi lyssnade på musik och pratade och hade det hur trevligt som helst och jag förstår inte vart tiden tog vägen? Naturligtvis kom huvudvärken tillbaka, men jag låtsades som inget och när jag kom hem orkade jag inte leta reda på någon tablett så jag fick skylla mig själv...

I morse sov vi säkert ända till tio! Och jag hade fortfarande ont i huvudet när jag vaknade. Jyckarna var lika trötta som vi, så vi åt frukost, och jag tog en treo, innan vi gick ut med dem. Sen bestämde vi oss för att åka och köpa torvblock, men det var tydligen omöjligt, så vi åkte och handlade till kvällens middag och på Citygross hade de lakritssnören!  Sen åkte vi hem. Och beställde på internet. Torvblock alltså. Och jag har lyssnat på min bok hela eftermiddagen och till middag hade vi söndagsbiffen.