söndag, juli 01, 2018

Vecka ett

Tänk att jag redan haft semester en hel vecka?! Tiden har gått så fort! Ändå har jag inte gjort något eller hunnit komma in den avslappnade semesterlunken. Jag går fortfarande omkring och är lite småstressad och undrar om jag glömt något viktigt på jobbet, stressar upp mig så fort jag får ett sms, stressar upp mig så fort jag tänker på måsten. Samtidigt som jag stressar över att jag inte har några direkta planer för semestern...

I alla fall...

I måndags steg min man upp klockan fyra för att åka till Stockholm. Det gjorde inte jag. Jag låg säkert kvar ända till sju. Då fick jag gå upp och ta hand om jyckarna och när vi varit ute satte jag på en film (Table 19 - inte jättebra) och åt frukost. Och sen såg jag Safe. Och spelade lite sims. Naturligtvis satt jag inte inne och kollade tv hela dan, jag satt ute en stund och tittade på datorn också... Jyckarna verkade tycka det var skönt att få ligga i soffan och slappa, det tyckte jag med. På kvällen blev jag klar med Safe, så då började jag på The Staircase och kunde inte släppa den, så jag låg och kollade en stund i sängen när jag gått och lagt mig. Och såklart åt jag lunch och middag och var ute med jyckarna och pratade min man också. Jag var inte alldeles uppslukad av mitt tittande...

I tisdags steg jag åter upp vid sju och gick ut med jyckarna, tittade på The Staircase, spelade sims, varvade soffhäng med trädgårdshäng, förberedde middagen (biff och klyrror såklart) till min man som kom hem strax efter sju. Och det var en härlig kväll och vi satt ute tills vi gick in och la oss.

I onsdags vaknade jag med migrän för första gången på hur länge som helst. Jag kunde knappt ta mig ner för trappan, så min man fick gå ut med jyckarna och göra en treo och en islatte till mig innan han gick till jobbet. Jag låg i soffan större delen av dagen och såg klart The Staircase och framåt eftermiddagen kände jag mig lite bättre, så då gick jag ut och drack en islatte och lyssnade på en bok och väntade på att min man skulle komma hem. Och när han väl kom hem svängde han ihop pasta med räkor som vi åt där ute. Sen gick vi in och la oss.
I torsdags åkte min man till jobbet och jag tog hand om jyckarna och mig själv och när jag var klar med det, tog jag bussen till centralen där jag tog tåget till Ystad för att möta Syrran och kidsen. Vi åkte till Kåseberga och började med att promenera upp till Ale stenar och både Syrran och jag tyckte stenarna var lite mindre än vanligt? När vi tittat på stenarna och utsikten, promenerade vi ner igen och Systerdottern tyckte att jag gick väldigt långsamt. Min långsamhet berodde på att jag var tvungen att stanna stup i kvarten och fotografera. Plus att jag hade högklackade tofflor och det är tydligen inte det lämpligaste att gå upp och ner för grusvägar i. Vi åt lunch i hamnen och hoppade sen i bilen för att åka till Sandhammaren. Vi hade inte varit där sen vi var små, Syrran och jag, men blev båda genast förälskade i stranden. Jag gick ner för att känna på vattnet och det var alldeles klart och alldeles perfekt temperatur. Så jag tog ett bad. Sen torkade jag i solen innan jag tog ett till och när jag torkat kände vi oss klara med stranden. Så vi åkte och åt glass innan de dumpade mig på stationen i Ystad så jag kunde ta tåget hem. Och jag fick så ont i magen. Jag hade så jäkla ont att jag inte fattar att jag klarade mig hela vägen hem! Men jag klarade det och min man hämtade mig på centralen och sen gick det över i magen och vi åt middag ute i trädgården.
I fredags var det min mans sista arbetsdag innan semestern och vi hade planerat att gå ut och fira med drinkar på stan, men jag vaknade med migrän och orkade inte. Så vi har skjutit upp vår uteeftermiddag tills jag börjat jobba igen. I stället firade vi med god middag och finvin och en cigarr i trädgården.

Igår behövde jag muntras upp lite, så vi åkte till Emporia och jag köpte en klänning jag inte behövde. Det där med att jag inte skulle köpa kläder i år har inte gått så bra... Egentligen var jag ute efter en baddräkt, men det var inte så lätt att hitta... Eftermiddagen tillbringade vi i trädgården och till middag åt vi hamburgare och sen såg vi Beck.
Idag fortsatte min jakt på baddräkt, så vi åkte till Burlöv Center där jag köpte ännu en klänning jag inte behövde, men baddräkt hittade jag ingen. Så när jag kom hem finkammade jag nätet och på Ellos hittade jag faktist två jag beställde. Vi hade pizza till middag och vi har hunnit se en Beckfilm och nu ska vi gå och lägga oss.