torsdag, oktober 19, 2017

Födelsedagsfirande nummer tre

I lördags planerade jag att stiga upp sju och börja städa och laga mat och förbereda inför kvällens födelsedagsfirande. Men det blev inte så. Jag segade, vi segade, alla segade. Men huset var ju nästan städat efter förra helgens firande så jag nöjde mig med att dammsuga och damma. Och vi kunde koncentrera oss på att förbereda maten. Klassisk Toast Skagen till förrätt, oxrullader till huvudrätt och lingoncheescake till efterrätt. Lätt svensk husmanskost, precis som jag gillar den. Rulladerna stod på spisen och puttrade medan vi åkte iväg och handlade snacks och när vi kom hem dukade jag. Och sen var det dags att göra sig vacker och en timme innan Katta, Ingrid och Becka med man skulle komma var vi helt klara. Med allt. Trodde vi... Men det är ju alltid det där sista som ska göras samtidigt i sista sekunden som gör att man ändå lyckas bli sen. Eller åtminstone inte klar i förtid...
Vi åt frukost i skenet från alla ljusen i alla våra ljusstakar
Dukat och klart
Vardagsrummet är klart
Och nu är alla ljusen tända också
Klockan blev sex, stearinljusen var tända, spellistan igång, förtugget i ugnen och gänget dök upp. Vi drack bubbel och åt förtugg och jag fick fina presenter; en kudde och en ljusstake, och vi babblade i munnen på varandra tills jag gick ut och förberedde förrätten. Och den blev faktiskt himla bra den där toast skagen, det kan vara något av det godaste jag vet faktiskt... Och sen blev det oxrulladerna och de var också fantastiska. Ja, man kanske inte får bli så till sig över mat man själv lagat, men de var så möra och fina och såsen var som en smekning i munnen. Och till efterrätt åt vi lingoncheescake och den var faktiskt också fantastisk. Och det får jag säga eftersom min man gjorde den och inte jag...
Tilltugget
Toast Skagen
Oxrullader
Mmm... Gott!
Och cappe till efterrätten
Kvällen förflöt, vi pratade, lyssnade på musik, drack vin, åt snacks, pratade lite till och strax efter ett åkte gänget hem. Jag var piggare än piggast och medan min man gick ut med jyckarna plockade jag undan lite och sen fastnade jag framför datorn. Jag skulle bara... Så vi kom inte i säng förrän efter två.
Åh! Vilken fin kudde!
I söndags vaknade jag strax efter åtta och kände mig förvånansvärt pigg. Så vi steg upp och gick ut med jyckarna och åt frukost och jag hade redan bestämt att jag inte skulle göra något på söndagen eftersom jag var beredd på att ha huvudvärk på grund av första lediga dagen på länge. Jag hade inte huvudvärk men gjorde inget ändå. Låg mest i soffan och surfade, spelade spel, kollade RuPaul, sov middag... Min man var däremot ganska aktiv och recyclade och hade sig... Till middag hade vi biff och klyrror och sen såg vi Grey's Anatomy.
Jag fick en fin höstig bukett
Dixie var trött
Dylan var trött
Jag drack vin och tittade på min nya ljusstake. Den till höger...
I måndags vaknade jag däremot med huvudvärk. Och ville inte stiga upp, orkade inte stiga upp. Så jag bestämde mig för att stanna hemma och låg kvar i sängen och drack en latte. Sen gick jag ner och åt frukost och tog en treo. Som inte hjälpte, så jag hade lika gärna kunnat låta bli... Dagen tillbringade jag i soffan med RuPaul, min man satt i matrummet och jobbade. Och till middag hade vi hamburgare. Hemmagjorda of course.

I tisdags orkade jag inte heller stiga upp, men jag hade inte ont i huvudet så jag masade mig till jobbet. Rättare sagt; vi körde eftersom vi skulle lämna Dixie på djursjukhuset för kastrering på morgonen. Och naturligtvis fick vi vänta. Och det kom in akutfall efter akutfall så jag började typ gråta och fick gå ut och vänta i bilen med Dylan i stället. Och efter en stund kom min man och vi åkte till jobbet. Men så ringde de från djursjukhuset och sa att de sövt ner Dixie och rakat magen och skulle precis börja operationen när de upptäckte att hon har en hundinfektion. Så det blev ingen operation. Min man åkte och hämtade henne och jag jobbade lite till. Och på väg till bussen köpte jag en matchande ljusstake till ljusstaken jag fick i lördags. Man kan ju aldrig ha för många ljusstakar, eller hur det nu är ordspråket går... När jag kom hem var det urskönt väder, så vi hällde upp var sitt glas vin och satte oss i trädgården med en liten cigarr innan maten. Som bestod av enchiladas.
Höst i trädgården är hur mysigt som helst
Jag tittade på mina nyaste ljusstakar
Och igår tog jag bussen till jobbet och var okoncentrerad och jobbade som en fjäril hela förmiddagen och hoppade från det ena till det andra... Men sent på eftermiddagen kom jag in i ett flow och avverkade det ena efter det andra och gick inte hem förrän halv sex. Och när jag kom hem åt vi kycklinggryta och firade med champagne eftersom en mäklare värderat vårt hus till mer än vi hoppats på.

Inga kommentarer: