torsdag, augusti 10, 2017

Fredag i Göteborg

På fredagen vaknade vi tidigt och låg kvar i sängen och njöt av att inte ha några tider att passa, ingen frukost att laga och inga jyckar att rasta. Och klockan åtta tog vi för oss av frukosten i världens mysigaste frukostmatsal. Som mer kändes om ett vardagsrum med en jättestor bar. Det fanns massor att välja på och som vanligt åt jag alldeles för lite och blev mätt alldeles för fort. Fast när jag tittar på bilderna på frukosten ser jag att jag inte åt så lite ändå... En surdegsbulle med opastöriserat smör och skinka och salami, ett kokt ägg, en croissant, en fransk yoghurt, juice, kaffe, en bit ananas... Mycket mer än jag äter en vanlig dag...
Min frukost. Och lite av min man och hans. Frukost alltså.
Efter frukosten packade vi ihop våra grejor, checkade ut och gick till bilen för att lämna resväskan. Sen begav vi oss ut på stan. Vi kollade i lite affärer och hittade inget vi ville ha, mer än ett doftljus från Tom Ford som kostade drygt ett tusen kronor... Så vi köpte inget. Och sen promenerade vi bort till vårt favoritställe i Göteborg. Andra som åker till Göteborg shoppar. Kanske vintage och design. Vi tittar på blommor hos Trädgårdsföreningen. Jag älskar verkligen trädgårdsföreningen. Älskar att gå runt och titta på alla rosorna och sätta upp nya på min önskelista. Och den här gången tog vi en titt inuti palmhuset. Förra gången var det någon som gifte sig där och det kändes inte helt okej att våldgästa dem...
Trädgårdsföreningen!
Fin plantering med knallröda palettblad. Jag funderade kort (mycket kort!) på om någon skulle märka om jag tog en stickling...
Björkar är så himla fina och Himalajabjörken är inget undantag. Hade jag haft en större trädgård och inte varit så förbannat allergisk, hade jag kunnat tänka mig en liten björklund...
Åh! En Rudbeckia! Jag hade en gång just en sån här. Den dog. 
Vet inte om det här är allium? I alla fall så var de gigantiska! Och väldigt låga. Kan tänka mig ett gäng bland rosorna...
Palmhuset! Ett sånt i miniatyr skulle man ju haft som växthus!
En död alm som blivit som en skulptur föreställande apor som hånglar. Undrar hur den såg ut medan den levde?
Fejkade blommor framför palmhuset. De hade gjort sniglar, papegojor och påfåglar också. Alltså det gröna var levande, men inte klippt på det här viset. Monterat på något vis...
Pampig entré va???
Och palmerna växte ända upp i taket
Och ormbunkarna var stora som hus!
För att inte tala om monsteran! Den var verkligen ett monster!
Inte visste jag att en korkek såg ut såhär? Jag föreställde mig den som hos tjuren Ferdinand...
Så himla häftigt näckrosblad! Som från en tecknad film
I den tropiska delen var det så fuktigt att objektivet immade igen totalt. Därav den väldigt suddiga bilden på carambolen. Men vi lärde oss att ett caramboleträd aldrig påträffats i det vilda... 
Vi undrade om himlen över palmhuset alltid är så dramatisk...?
Denna ros hade jag kunnat tänka mig att ha bara för de vackra nyponens skull. Tyvärr glömde jag fota namnet på rosen...
Ogräs eller inte? Fin är den i alla fall... 
När vi kände oss klara med Trädgårdsföreningen, gick vi till Nordstan och åt pastalunch innan vi satte oss i bilen för att åka till Billeberga och hämta jyckarna. Och precis när vi kommit ut ur Göteborg, började det att regna. Ett regn värre än något regn jag någonsin varit med om. Tror jag. Vi körde på motorvägen och såg inte ett skit. Trafiken stod i stort sett stilla och på vägen sköljde regnet som vågor. Om jag tyckte att det regnade när vi åkte upp, var det inget mot det regn som föll nu. Ett par minuter senare var störtskuren över och trafiken flöt nästan på igen (no pun intended...) tills himlen öppnade sig åter igen och vi inte såg bilen framför oss för allt regn. Och så höll det på ungefär tills vi kom till Skåne. Där sken solen.

Jyckarna blev glada att se oss och vi blev glada att se dem och sen blev vi alla glada att komma hem.

Inga kommentarer: