fredag, augusti 18, 2017

Det gick en vecka...

I lördags fick jag feeling och röjde bland mina kläder. Jag rensade ut hur mycket som helst! En hög till textilåtervinningen, en hög till Myrorna och en hög till loppis. Och lite dukar, gardiner och påslakan åkte också. Vi har ju hur mycket som helst! Jag (vi) kastar ju aldrig något, gardinerna som rök var säkert tio år gamla. Påslakanen också... Men det är faktiskt tack vare Syrran som jag kommit i röjartagen. Hon har precis flyttat och gör sig av med allt hon inte älskar. Det inspirerade mig, så nu gör jag det också. Tyvärr älskar jag väldigt mycket av mina prylar, så det krävs väl ett par omgångar innan jag verkligen röjt så det syns... Och när jag röjt klart (för stunden) var jag alldeles svettig och min man hade grillat korv, så vi satte oss i trädgården och pratade om allt annat vi behövde göra och kasta och fixa. Och sen blev det så att vi stannade där och drack vin och rökte cigarr tills det var dags att gå in och äta revbenen min man grillat under eftermiddagen. Och sen såg vi The Danish Girl. Som var ganska bra, men lite tillrättalagd. Tyckte jag.
Till revbenen hade vi små portionsformar med mac'n'cheese. Mycket gott!
I söndag fick jag feeling igen och fortsatte mitt röjande. Den här gången bland vaser och ljusstakar och glas. Jag fyllde en stor låda och hade jag haft en låda till, hade jag förmodligen fyllt den också. Så jäkla härligt att göra sig av med saker. Och så mycket lättare det blir att hitta det man söker när det blir luftigare i skåpen. Tyvärr har vi inte direkt någonstans att göra av med allt vi rensar ut. Det som inte ska kastas eller till Myrorna alltså. Så det får stå kassar och lådor i källaren tills vi får tid att ställa min man på loppis. Vi tillbringade ännu en eftermiddag i trädgården och till middag hade vi stekt anka med blomkålsmos och trattkantarellsås. Och vi började se The Da Vinci Code och den var ju bra, men något krånglade med äpplet, så filmen hackade och gjorde mig vansinnig...
Min man gör den godaste trattkantarellsåsen i världen!
Det blev måndag och dags att jobba. På lunchen gick Josefin och jag till Banken för att hämta bankdosor och det tog sin lilla tid. På väg tillbaka kollade vi vad festivalen hade för mat att erbjuda och jag sprang på Becka. På jobbet gick det ovanligt bra och jag jobbade till halv fem och vi grillade fläskkarré och hade tomatsallad med buffelmozzarella till och vi skulle se Game of Thrones men vi kände för något lättare så det blev The Big Bang Theory i stället.

I tisdags hade jag Dylan med på jobbet och jag kände hur vi började komma varandra nära igen. I och med att jag inte kunnat gå ut med honom på så länge på grund av stukad hand, så har vi glidit isär lite. Men nu är vi på väg tillbaka igen. Efter jobbet gick vi genom stan och Malmöfestivalen för att möta min man och Dixe och han var så himla duktig med tanke på alla människor och all mat. På vägen hem körde vi inom Staffanstorp för att titta på putsen på ett hus. Vi ska snart putsa om vårt och ville se något putsfirman gjort, innan vi bestämde oss. När vi väl kom hem var det fortfarande varmt så vi satt ute en stund. Och sen gick vi in och åt räkor och aioli.

I onsdags jobbade jag halva dagen på jobbet och andra halvan hemma. Förvirrad som jag var, glömde jag alla jobbpapper på jobbet, så det blev inte så mycket jobbat. Vilket inte gjorde så mycket eftersom det fortfarande är semestertempo på jobbet. Så strax efter två hade jag gjort det jag kunde utan mina papper och satte mig i solen med Dylan. Dixie tyckte tydligen inte att det var tillräckligt med sol så hon stannade inne. Efter en stund tyckte inte Dylan och jag heller att det var tillräckligt med sol så vi gick också in. Och jag satte mig i soffan och la in saknade foto på datorn och jyckarna låg och snarkade ikapp och det var så sövande att jag också slumrade till. Och väcktes av min man som skickade ett sms. Vi åt flygande jakob till middag och jag fortsatte att lägga in saknade foton.
Hur Dixie lyckades hamna under kuddarna fattar jag inte riktigt...? 
Och Dylan ligger på rygg som vanligt
Igår jobbade jag heldag på jobbet och på lunchen gjorde jag naglar. Och min man jobbade halva dagen hemifrån och när jag satt på bussen på väg hem messade han och frågade om han skulle blanda en Gin & Tonic och naturligtvis sa jag ja. Så vi satte oss i trädgården och drack GT och rökte cigarr och lyssnade på musik och la till bra låtar i kräftskivelistan. De andra på jobbet har lagt till så många dåliga att jag kände att jag behövde jämna ut det lite... Vill ju inte bara behöva lyssna på E-Type och Antique... Vi åt fläskpannkaka till middag och såg äntligen veckans avsnitt av Game of Thrones. Vilket jag tyckte var lite segt...
Denne snygge killen!
Jag skördade tomater
Och jag undrar om dessa någonsin kommer att hinna mogna???
Och idag är det fredag och jag har jobbat hemifrån. Det där med att vara ledig på fredagarna går sådär, men jag jobbar i alla fall hemifrån. Halvdag. Och det är ju bra och skönt det med. Tyvärr har jag lite för många projekt på gång idag för mitt eget bästa... Jag fortsätter mitt projekt att importera bilder från 2006 och tidigare. Väldigt många fula foto tog jag på den tiden, men ändå kul att se hur vi hade det i huset och i trädgården... Jag även borde ta och städa här hemma för här ser ut som jag vet inte vad... Och så ska jag ju ta ett bad och göra en silverinpackning... Men än så länge har jag fyllt ännu en stor låda med saker jag inte älskar. Idag älskade jag inte glas, glas och åter glas. Och skålar. Och karaffer och tillbringare. Och fler ljusstakar och fat. Och det känns så befriande att se hur det blir plats i skåpen. Det är som att det blir lättare att andas.

Men nu är det fredag, jag hinner nog med lite röj innan jag hoppar ner i badet och sen kommer min man hem med godsakerna och jag hoppas vädret tycker att det är okej att vi sitter ute en liten stund...

Inga kommentarer: