lördag, juli 01, 2017

Veckan innan midsommar och veckan efter midsommar

Oj, vilken busy vecka det har varit. Jag har haft så fullt upp att jag inte ens haft tid att vara stressad.

Det började i söndag med årets varmaste dag, åtminstone kändes det så. Jag tog det mest lugnt i trädgården, medan min man planterade rosor, under mitt överinseende såklart, och rensade ogräs. Och på kvällen var vi på KB och såg Justin Townes Earle (mer om det sen), trots att jag inte orkade. Men han var bra och det blev sent och när vi kom hem var det årets varmaste kväll och hade det inte varit dags att gå och jobba nästa dag, hade vi suttit ute en stund.

I måndags hade vi jyckarna med på jobbet. Dylan och jag var ute på lunchen och han bajsade på trottoaren och jag upptäckte att jag lyckats tappa hela rullen med bajspåsar som som jag var alldeles säker på att jag hade med mig när vi började vår runda. Jag kände desperat genom alla fickor både en och två gånger utan att hitta dem eller något annat jag kunde använda. Att gå iväg utan att plocka upp var inte ett alternativ då det kryllade av folk. Inte kom det förbi några andra hundägare jag kunde frågat om påse heller... Till slut hittade jag i alla fall en oanvänd servett långt ner i en ficka. Inte det bästa alternativet, men bättre än inget... Trots intensiv tvagning kände jag mig ganska ofräsch resten av dagen...
När vi hade ekomöte kom ett blomsterbud med var sin bukett till oss på ekoavdelningen, från får käre VD

Tisdagen började med att jag blev 40 minuter försenad till jobbet på grund av vägarbete och dessutom  körde bussen fel och försökte göra en u-sväng och hamnade tvärs över vägen, men det ordnade sig till slut. På lunchen lunchade jag indiskt med Becka och Ingrid på Lilla Torg och sen köpte vi födelsedagspresenter till Katta. Väl tillbaka på jobbet jobbade jag på som attan, tack och lov var inte Mr T där...
Våra två tramsiga jyckar

På onsdagen var det fortfarande vägarbete, men tack vare en busschaufför som inte körde fel, var jag inte så sen. Vi åt sushi på lunchen och kvart över fyra gick jag för att klippa och slinga mig i tre timmar och blev sjukt nöjd.

Och sen blev det en torsdag som definitivt inte var min... Jag hade sjukt mycket att hinna med innan jag skulle gå och hade skrivit en lista för att inte glömma något. Ingen speciellt lång lista, men dock en lista. Första punkten var att rapportera den periodiska sammanställningen hos Skatteverket, men det blev bara tekniskt fel, så jag gav upp. Och började boka veckans utbetalningar och upptäckte att jag varit förvirrad och gjort tre dubbelbetalningar, så det var bara att börja maila runt och be dem betala tillbaka. Sen ringde Modern och sa att hon låg på sjukhus och att de förmodligen inte skulle komma till midsommar. Och när posten kom fick vi en inkassovarning som jag var tvungen att ta tag i. Och såg i ögonvrån hur min telefon blinkade till och påminde mig om att jag hade en läkartid om tjugo minuter. Så jag sprang till doktorn och kom fram med säkert två minuter till godo. Allt var bra med mig och på vägen tillbaka till kontoret passade jag på att köpa ett gäng cigarrer. Och när jag var tillbaka var det lunch, men jag hade inte tid att sitta i lunchrummet, utan stressåt vid skrivbordet. Eftermiddagen tillbringade jag med att göra betalförslaget och blev klar precis till kvart över fyra då Katta och jag skulle bege oss.

Vi skulle nämligen träffa Becka och Ingrid på Lilla Torg för att fira Kattas födelsedag. Och hade jag haft huvudet med mig hade jag haft kameran och tagit fina bilder hela kvällen, men det hade jag inte. Vi började med att dricka drinkar, jag tog en Gin & Tonic och det slår ju sällan fel. Modern ringde och sa att de inte skulle komma till midsommar så jag fick messa med min man och instruera honom till att köpa ingredienser till sillsalladen Modern skulle haft med sig. Och sen beställde jag anka med blomkålsmos och det var så jäkla gott! Vi drack vin och fler drinkar och åt nachos och sen blev klockan tio och vi skiljdes åt och min man hämtade mig på Centralen.

Och i fredags var det midsommarafton och jag vaknade av min mans alarm klockan sex. Det gjorde inte han. Jag låg och försökte somna om och löste korsord och spelade spel till klockan blev sju, då gick jag ut med Dylan i stället. Vi åt ägg och bacon till frukost och tillbringade dagen med att göra midsommarförberedelser. Vi möblerade ner matbordet till uterummet och cigarrloungen fick flytta upp till övre däck och vi satte upp gardiner och en lampa i uterummet och jag plockade en rejäl bukett och min man svängde ihop sillsalladen. Vi satt ute och åt sillsalladen och solen sken väl inte direkt, men det regnade inte hela tiden om man säger så... Efter sillsalladen satte vi igång värmaren och åt jordgubbar och drack mousserande vin och rökte midsommarcigarren. Och min man grillade oxfilé som vi åt med vitlöksrostad parmesanpotatis, sparris och aioli. Så jäkla gott!!! Och vi avslutade kvällen med att sen en gammal klassiker; All of Me.
Kristallkronan åkte upp i cigarrloungen
Jag plockade en rejäl midsommarbukett
Med schersmin
Och en kvist från Ghislaine

Piffat och klart
Min man gjorde sillsalladen och det blev ju bra det med
Den tvehövdade Ridgebacken
Efterrätten; bubbel, jordgubbar och cigarrer
Jag har nog aldrig ätit så mycket jordgubbar som i år
Midsommarcigarrerna
Lördagen bjöd inte på mycket bättre väder, men vi gick ut en långrunda med jyckarna och sen åkte min man iväg för att spåra med Dylan. Dixie och jag stannade hemma. Jag jobbade ett par timmar och sen började jag på maten som var klar lagom tills min man kom hem vid sex. Vi såg A Time To Kill och började på The Client och tänker att vi ska se alla John Grishamfilmer vi kan hitta på streamingtjänsterna.
Vi åt ost till efterrätt
Och jordgubbar såklart!

Söndagen tillbringade vi med att vila upp oss inför sista veckan innan semestern. Gick ut med jyckarna, grillade, såg en film...

Och sen blev det en ny vecka och dags att lägga på ett kol för att hinna bli klar med allt inför semestern...  Min man behövde vara på jobbet tidigt på måndagen, så jag jobbade hemma tillsammans med jyckarna och mannen i badrummet. Och jag var så effektiv! Det var han i badrummet också. Han kaklade nästan hela badrummet och slutade vid tre och strax därefter gav jag också upp och la mig i soffan och vilade en stund. Och till och med somnade eftersom jag var så trött...

På tisdagen jobbade jag på jobbet och eftersom det fortfarande är vägarbete där bussen kör, så körde ju bussen en omväg. En jättestor omväg som innebar att han på väg till min hållplats, körde förbi hållplatsen innan min hållplats fast mot andra hållet. Så någon handlingskraftig människa som inte var jag frågade om vi fick gå av. Det fick vi. Så även om jag var sen, blev jag inte så sen som jag kunde ha blivit... Men jag var effektiv på tisdagen också och blev klar med royaltyn till Bosse och fick rensat upp på mitt skrivbord och la uppgifter till vår sommarvikare och klockan fem gick jag hem och på vägen köpte jag mig ett nytt rött läppstift eftersom det var längesen sist... Solen sken när jag kom hem och vi satte oss i trädgården en stund med lite vin och en liten cigarr.
Det kommer att bli mysigt att sitta här på övre däck när det vuxit upp i blomsterlådan

I onsdags körde min man mig och Dylan till jobbet. Och jag jobbade på precis lika effektivt och fick massor gjort och Dylan åkte hem efter lunch och jag jobbade till halv sex då min man kom och hämtade mig. Och i badrummet hade det kommit klinkers på golvet. Och vi satt ute en stund. Nu när jag jobbat så hårt och så länge, känns det extra viktigt att få sitta ute och få lite frisk luft efter jobbet... Och när vi suttit ute och min man lagade middag, satte jag mig och jobbade en timme.

I torsdags var det samma visa, Dylan och jag var på jobbet innan åtta och jobbade till halv sex. Vi åkte och handlade efter jobbet och jag letade solglasögon och när vi kom hem satt vi inte ute på grund av regn. I stället jobbade jag en stund medan min man lagade bookmaker toast och sen tittade vi på Fear The Walking Dead. Helt obegripligt avsnitt, men Jesse från Fame var med...

Och igår var det äntligen fredag och sista arbetsdagen innan semestern! Dylan och jag var på jobbet innan åtta igen. Och jäklar som jag jobbade. Jag kastade och rensade och fakturerade och bokade och rättade och mailade och delegerade. Och halv tre var jag klar! Alldeles, alldeles klar och redo att ta semester. Det var min man också och vi möttes upp utanför jobbet och körde sen till Ica för att köpa gott förtugg. Det blev lomo, parma, salami och minimozzarella. Sen skulle jag köpa champagne för att inviga badrummet med. Jag valde ut en fin sort och plockade samtidigt ner lite lyxiga viner i korgen, men när jag skulle betala hade jag glömt plånboken i bilen, så det blev min man som fick stå för kalaset. Lite misslyckat...

När vi kom hem ösregnade det, men vi dukade ändå upp våra godsaker och våra cigarrer i cigarrloungen och sen satt vi där och lyssnade på musik och pratade och hade det mysigt, tills det var dags att gå in och göra Wallenbergare. Och sen såg vi The Good Fight tills jag somnade i soffan.

I morse vaknade jag fem och var pigg. Så i stället för att försöka somna om låg jag och löste söndagskrysset i DN och det gick förvånansvärt bra trots den tidiga timmen. Efter en timme somnade jag om och vaknade inte förrän halv åtta. Då körde jag upp min man som skulle baka nattjästa bullar. Jag låg kvar i sängen en stund till och löste korsord.

Det var fantastiskt goda bullar! Vi avnjöt dem med gorgonzola och latte. Det kändes så lyxigt och semestrigt. Och sen var vi alldeles proppmätta och gick ut med jyckarna. Och sen åkte vi till Emporia eftersom jag är ju sugen på att köpa nya solglasögon. Men tyvärr hittade jag inga som föll mig i smaken. Efter Emporia blev det en tur till Ikea för att köpa ljus och servetter, som vanligt. Och när vi kom hem kom jag på att vi ju skulle köpt mjukisdjur till jyckarna också... Vi åt överblivna Wallenbergare till lunch och visste sen inte riktigt hur vi skulle roa oss eftersom det känns som evigheter sen vi hade en ledig helg utan att behöva tänka på annat... Men när det slutat regna gick vi i alla fall ut och satte oss i cigarrloungen med lite jordgubbar och vin och cigarrer och sen satt vi där och beställde onödiga saker på Wish. Och nu lagar min man middag och jag bloggar.

Jag har knappt tagit några foto de senaste veckorna så jag hoppas verkligen att jag blir bättre på det när vi har semester... Åh! Semester! Smaka på det ordet...!

Inga kommentarer: