tisdag, juli 11, 2017

Semester...

Först nu börjar det kännas som semester. Nu när en vecka har gått. Det har varit fullt upp hela tiden och då har vi ändå skippat två aktiviteter. Hundaktiviteter. Och med skippat menar jag att vi glömde anmäla oss till en tvådagarsutställning för Dylan...

I måndags körde min man mig till stationen där vi åt en liten lunch innan jag hoppade på tåget för att åka till Nässjö. Klockan två gick tåget och halv fem var jag framme. Det var min första gång i Nässjö och jag hade ingen aning om vilket håll jag skulle gå, så jag gjorde som vanligt. Jag tog sikte på någon som verkade veta vart de var på väg och följde efter. Och som vanligt skulle de inte alls åt det håll jag skulle. De var på väg till ett annat tåg, så jag låtsades att jag skulle fotografera lite. Och när tågen gått och perrongen var tom, lyckades jag lokalisera utgången. Och hittade till och med vårt hotell. Som låg precis utanför stationen. Så jag checkade in mig och tog hissen upp till vårt rum på nionde våningen.
Spåren jag fotade när jag gick lite fel... Men att fota spår är ju aldrig fel...
Jag checkade in mig
Jag beundrade utsikten över Nässjö
När jag beundrat utsikten en stund la jag mig på sängen och prylade ett pokegym och drygt en timme senare kom Syrran och Kidsen.

När de installerat sig på hotellrummet tog vi oss ner på stan. Eller vad man ska kalla det... Klockan var inte sju och det var inte en käft ute. Vi försökte hitta någonstans att äta, men vi hittade en pizzeria och en thaibuffe och båda verkade vara lunchrestauranger utan vin. Så det slutade med att vi åt i hotellets restaurang och det gick ju bra det med. Jag åt biff och bea och Syrran åt världens största hamburgare.
Vi beundrade fontänen på torget
Systerdottern poserade
Strax innan sju en måndag i Nässjö. Torget är alldeles tomt
Gatorna lika så
Beson . För modemedvetna män
Fint i foajén på hotellet

Och sen gick vi och la oss och jag vaknade vid sex och var pigg. Så jag roade mig med korsord och internet en stund och gick sen och duschade och gjorde mig i ordning och sen gjorde de andra sig i ordning och vi gick ner och åt hotellfrukost.

Vid tio satte vi oss i bilen och satte på en peppig låtlista och styrde färden mot Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Och strax efter elva var vi framme. Peppen var hög! Vi gick in, det började regna, det slutade att regna, solen började att skina och sken resten av dagen. Vi såg Pippi Långstrump och hennes hus, vi såg Ronja och Mattisborgen, vi såg Junibacken och den lilla staden och vi såg Kling och Klang cykla förbi och vi var hemma hos Nils Karlsson Pyssling och hos Barnen i Bullerbyn och hos Kajsa Kavat och vi fikade och sen var Syrran och jag helt slut och klockan var halv fem. Så vi satte oss i bilen, satte på den peppiga låtlistan och styrde kosan mot Skåne. Kidsen sov nästan hela vägen och när de vaknade stannade vi till på Ikea i Älmhult för att äta middag. Och halv tio körde vi upp på vår uppfart och möttes av min man.
Vi hade en långsam traktor med timmer framför oss, vi tog det lugnt, men andra bilister blev väldigt stressade och körde vårdslöst om
Vi kom fram till slut och möttes av mörka moln
En telefonkiosk!
Fint inne i Astrid Lindgrens värld
Tack! Då vet vi!
Pippi!
Systerdottern och jag gick in i Villa Villekulla, där var knökat med människor så jag kunde inte fota. Mer än Pippis vind. Dit Systerdottern såklart ville
Men hon nöjde sig med att titta ut genom fönstret
Pippis båt
Fin bensintank
Systersonen och hans bil...
Den lilla staden! Och Syrran som Peeping Tom
Världens minsta cigarraffär?
Det lilla stadshotellet
Jag älskade verkligen den lilla staden!
Full fart framåt!
Mer av den lilla staden
I Bullerbyn...
... hängde det tvätt på tork
Vi gick inte in
Mattisborgen
Syrran och jag delade en smörgåstårta
En tjej i tvåårsålder spanade in den här tuffe killen. Inte bara en gång, utan två. Minst...
Systerdottern bröt ut i spontandans
Vi gick hem till Karlsson på taket, men jag träffade honom aldrig
Jag är lite klaustrofobisk och undvek att gå in i alla småhus på grund av rädd att få panik och inte komma ut. Hos Nils Karlsson Pyssling kunde jag däremot tänka mig att hälsa på. På grund av att allt är så stort. Så vi gick in, Systerdottern och jag. Och när vi gått upp för trappan och skulle gå in, var det genom ett jävla mushål! Okej, tänkte jag, det fixar jag, och kröp in. Och hamnade under en jävla säng och fick krypa på alla fyra för att komma ut...
Tokstollar!
Det bästa enligt Systersonen
Kidsen gick och la sig, vi andra drack lite vin och åt lite parmaskinka och lite salami och Dylan blev förtjust i Moster Matte.

I onsdags vaknade jag galet tidigt och låg och löste korsord tills jag somnade om och vaknade sen vid sju. Och knuffade min man ur sängen eftersom han skulle baka frukostbullar. Och sen satt vi och åt frukost tills Syrran och jag slängde på oss kläder och tog med oss Kidsen för att åka till Mio. Och Systerdottern blev arg på mig eftersom hon inte fick låna mina solglasögon. Jag fick muta henne med ett besök i pysselaffären för att hon skulle vilja gå ut ur bilen... Och på vägen hem köpte vi falafel.

Eftermiddagen tillbringade vi i trädgården, jag lyssnade på min bok och dead headade rosor, de andra roade sig på egen hand. Sen blev klockan fem i Finland och vi satte oss med ett glas bubbel i uterummet. Min man rökgrillade oxfilé och till och med Systerdottern åt. Efter middagen nattade Syrran Kidsen och min man och jag gick ut med jyckarna och satte oss sen i cigarrloungen med var sin liten cigarr. Och sen gick vi och la oss.

I torsdags jobbade de för fullt i badrummet hela dan. Och min man bakade en rabarber- och jordgubbssmulpaj med jordnötssmör i täcket. Han hämtade också Modern som kom med tåget från Ystad. Vi gick runt och tittade på rosorna och på badrummet och sen åt vi pajen som var sjukt god! Och framåt eftermiddagen åkte Syrran och Modern och Kidsen iväg. Och en stund senare var badrummet klart! Med toalett och badkar och värmegolv och krokar och hylla på väggen. Till middag åt vi oxfilérester från gårdagen.

I fredags steg vi upp tidigt som vanligt och redan klockan tio parkerade vi bilen nere i stan. Målet för dagen var att köpa inredning till badrummet. Handdukar, doftljus, tvål... Sånt viktigt...

Några handdukar hittade vi inte. Men väl handtvål och doftljus och tandborstar och tandkräm. Och ett par cigarrer blev det också. Och sen åkte vi vidare till Emporia för att fortsätta att leta handdukar och badlakan och vi hittade både rätt färg och rätt storlek. Och sen passade vi på att handla till kvällens middag när vi ändå var i närheten av Ica.

Planen var att jag skulle ta premiärbadet i fredags. Tyvärr blev det inte så på grund av omständigheter. Först och främst glömde vi att slänga de nya badlakanen i tvätten. Sen satte jag en bit melon i halsen när vi satt ute och drack cavadrinkar och rökte cigarr. Det var riktigt otäckt och jag fick lite panik och kände hur melonbiten vägrade flytta sig. Jag gick in och la mig på soffan och Dylan hjälpte till så gott han kunde genom att sätta sig på min mage. Jag är inte helt säker på att det hjälpte, men det var ju snällt ändå... Sen slog jag i handen och stukade pekfingret och en stund senare stukade jag handleden. Hur jag stukade handleden har jag ingen aning om, men misstänker att det har med Dylan och ett golv att göra. Och naturligtvis var det höger pekfinger och handled jag stukade... Min man lagade finfina hamburgare och fick skära upp min portion till mig eftersom jag inte kunde använda högerhanden...
Åh! Ett badkar!
Flamingon var väldigt söt och löddrade bra, men den luktade lite väl mycket...
Mycket större känns badrummet nu
Melonen som satte sig i min hals, alltså inte en hel skiva, bara en liten bit
Min hjälte!
Den där drinken på cava, gin och citronsaft var galet god!
I lördags gjorde jag inte mycket på grund av ont i handled och pekfinger. Men vi lindade och tejpade så det kändes okej ändå. Vädret var omväxlande och det var ömsom sol och ömsom regn. Precis när vi skulle tända var sin cigarr kom värsta åskregnet och jag bestämde mig för att det var läge för premiärbadet. Och så härligt bad det var! Jag drack champagne och läste en bok och sen välte jag ner både mitt champagneglas och min bok i badet, så man kan säga att jag badade i champagne... Boken fick hängas på tork och jag lyssnade på en ljudbok i stället. Som låg på behörigt avstånd från badkaret... Och sen somnade jag. När jag vaknade grillade min man entrecôte som började brinna, men den blev god ändå.
När solen tittade fram passade jag på att fota i trädgården
Stockrosen blommar
The Fairy blommar
Klematisen blommar i rosen
En bok, en drink och ett doftljus (och min man)
Jag planerar att fylla hyllan med duschtvål och badskum och badsalt och badolja
Golvet! Rören! Åh!
Vi skålade in badrummet
I går åkte vi på märgbensjakt. Och tog en tur inom Blomsterlandet. Och grillade kamben och såg Kalifornia med en ung och snygg Brad Pitt. Och så tog den första semesterveckan slut.