måndag, juni 05, 2017

Trädgårdshelg

Förra helgen hade vi en riktigt trädgårdshelg. Vi började lördagen med att planera hur mycket virke vi behövde till min blomsterlåda och strax efter tio åkte vi iväg till ByggMax för att handla. Vi räknade och sågade och handlade; brädor, reglar, skruvar och gud vet vad... Och eftersom vi råkade befinna oss i Staffanstorp åkte vi inom Plantagen så att jag också skulle få ut något av det hela... Jag hittade massor att plantera i blomsterlådan; palettblad, rabatteternell, dahlior, pelargoner...
Väntar otåligt på att planteras. Inköp både från safarin och Plantagen

När vi kom hem var klockan nästan ett och efter en snabb lunch satte min man igång att bygga ihop min blomsterlåda. Han byggde och byggde och byggde och jag gjorde sticklingar och fotograferade och planerade och planterade och pysslade i trädgården och vid sju var han nästan klar. Han tänkte måla den då också, men jag sa till honom att sätta sig ner hos mig en stund och koppla av. Jag skulle ändå inte kunna börja plantera i den eftersom vi behövde 720 liter jord och vi hade cirka 100 liter...
Många sticklingar blev det, alla mina favoritpalettblad åkte ner i vaser
Nya spännande palettblad
Stilettfunkian åkte ner i en kruka i väntan på att få en permanent plats i woodlandet
Klematisen på garaget blommar för fullt
Hela vägen upp
Åh! Så fin den kommer att bli!

På söndagen steg min man upp tidigt för att hinna göra frukost innan han skulle åka iväg och spåra med Dylan, men när jag kom ner hade han även hunnit måla blomsterlådan svart. Så himla gulligt gjort! Vi åt frukost i trädgården och min man åkte iväg med Dylan och Dixie och jag hade tjejsöndag. Vi njöt av solen och värmen och jag planterade och vattnade och sen kom min man hem tidigt från kursen och vi åkte iväg för att köpa 600 liter jord. Och jag köpte lite fler palettblad och ett par krukor. Och när vi kom hem var det dags för min man att åka och hämta Svärmors hund. Jyckarna och jag stannade hemma och vattnade och planterade lite till... Och när min man äntligen kom hem igen satt vi i cigarrloungen och drack lite vin och rökte en cigarr innan det var dags för kvällens middag.
Första lagret färg är på och vi väntar på att den ska torka
Att äta utomhus är ju det bästa med sommaren!

Poppius blommar!
Jag planterade för fullt!
Fint sällskap en söndagseftermiddag
Söndagens palettbladsinköp
Therese Bugnet blommar!
Louise Bugnet blommar också!
Och rosen från landet. Kallar den så på grund av att den är ett rotskott från Moderns ros på landet
Och sen blev det måndag och jag gick till jobbet och jobbade och när jag kom hem från jobbet hade min man ställt i ordning blomsterlådan till mig. Den var alldeles målad och klar och fylld med jord och stod på helt rätt plats. Så jag satte igång att plantera medan min man lagade middag.
Åh! Min blomsterlåda! Det kommer att bli så bra det här!
Och från andra hållet, tomater, sommarblommor, chili och perenner i en salig blandning

Inga kommentarer: