fredag, maj 19, 2017

TGIF!!! (Världens längsta?) (69/100)

Ja, det här med 100 inlägg på 100 dagar kan jag ju ta och glömma... Men det ska bli spännande att se hur många jag får ihop... 

Åh! Det är äntligen fredag! Jag har jobbat hemma och var färdigjobbad redan halv elva. Vilket egentligen inte är redan alls eftersom jag ju inte ska jobba på fredagar. Tyvärr verkar det alltid dyka upp något viktigt som gör att mina planer går i stöpet...

Jag sov skitdåligt inatt. Vi kom i säng lite för sent och när vi släckt var rummet fullt med myggor som attackerade mig från alla håll. Jag höll på att bli vansinnig och kunde inte somna. Vi tände lampan med jämna mellanrum för att se och slå ihjäl myggjävlarna, men då var de försvunna. Jag blev alldeles uppstressad och låg och spelade Candy Crush och googlade myggdödare om vartannat. Enligt min sömnapp somnade jag klockan två. Och halv sju ringde klockan och jag steg upp och började jobba. Allt för att få sluta så tidigt som möjligt...

Den här långa biten nedanför började jag på för cirka en vecka sen. Och biten ovanför plus biten allra längst ner skrev jag i förmiddags och sen försvann allt, precis allt. Fråga mig inte hur...    
Mitt favoritställe i hela världen just nu!

Min man kom hem i onsdags förra veckan och i så god tid att han kunde köra mig till min hälsoundersökning. Och sen körde vi till Möllans Ost för att köpa hasselnöstssalami, men de hade slutat med den. På grund av allergi. Vilket jag tyckte lät fånigt, för det är väl bara att förvara den i en kupa eller låda eller nåt? Nåja, vi köpte en chilisalami och en parmesansalami i stället. Och en vansinnigt god ost som bara smälte som smör i munnen.
Alltså den osten!!!

På kvällen var min man på ringträning med Dylan medan Dixie och jag drack vin och förberedde kvällens middag som bestod av biff och aioli.
Åh! Pioner!

På torsdagen hade min man semester och vi åt ägg och bacon till frukost och jag var ute med jyckarna och min man rev tapeter i hallen och vädret var kallt och tråkigt och jag ville ut och åka. Så vi åkte till Blomsterlandet och till Plantagen och köpte nya växter och krukor och när vi kom hem flyttade jag växterna från fönster till fönster och bytte krukor tills jag var nästan nöjd. Helt nöjd blir jag väl aldrig...

Till middag grillade vi fläskkarré i tunna skivor. Åh, vad jag älskar att grillsäsongen är här!
Mmm... Fläskkarré

I fredags var vädret mycket bättre och när jag varit ute med jyckarna och min man hämtat bilen som varit på renovering, kom jag på att vi borde åka till Blomsterlandet för att köpa thujor. Bara tanken på att det skulle vara helg och att de där två galna grannhundarna skulle hetsa mina jyckar, gav mig grav ångest. Och min man, som (nästan) alltid går med på mina nycker, gav med sig även denna gång. Så vi åkte till Blomsterlandet och packade bilen full med 10 thujor och när vi kom hem placerade vi dem längs den i stort sett obefintliga häcken och jag kände mig lugn och satte igång att klippa rosor. Och när det blev dags för fredagsmyset satt vi ute och åt ost och salami tills det blev kallt och dags att gå in och laga biff och aioli. Igen.
Dylan somnade nästan med favoritleksaken i munnen 
När kommer husse? När kommer husse? När kommer husse?
Min nya rosenklipp klipper rosorna i en rasande fart!

I lördags åkte min man och Dylan på spårkurs och Dixie och jag hade tjejlördag. När vi varit ute vår morgonpromenad fick jag feeling och satte igång att städa vardagsrummet och sen skänken i matrummet. Och jag plockade undan och jag plockade undan och hur mycket kan det finnas att plocka undan egentligen? Men skänken, som sett ut som en avlastningsplats för sopor de senaste veckorna, blev fin och respektabel till slut. Sen gick vi ut och satte oss i trädgården, Dixie och jag. Och där satt vi tills min man kom hem med Dylan. Dixie och Dylan blev glada att se varandra och sprang och busade som galningar en lång stund. Min man och jag dukade fram ost och salami och inredningstidningar och cigarrer och satt sen ute tills det blev dags att grilla lammfilé och ha filmlördag. Lördagens film var tänkt att bli Independence Day: Resurgence, men vi kom inte ihåg ettan, som vi såg för cirka tjugo år sen, så bra, så vi hyrde ettan i stället.
Jag gjorde ett litet stilleben. Med förra årets datumljus. Vi kom nästan till den andra december...

Dessa tokstollarna!
Man blir så glad när man ser dem leka och ha roligt tillsammans
Mina fina galningar!
Hjälpa husse att grilla måste man ju också göra
Cigarrerna min man fick i sitt påskägg
Ibland är Dylan faktiskt stilla och sover en stund

I söndags gick vi ut med jyckarna tillsammans för första gången på länge. Och när vi kom hem stannade vi i trädgården och planterade om och klippte och pysslade och tvättade däck tills det blev eftermiddag och dags att duka fram fläsksvålar, champagne och cigarrer. Och pulla porken. Den pullade porken åt vi sen med guacca, syrad lök och gräddfil, medan vi såg Independence Day: Resurgence. Och eftersom det var sista söndagen innan det var dags för mig att gå och jobba igen, ville jag ju inte gå och lägga mig. Vilket innebar att vi råkade börja på The Martian (inspirerade av helgens rymdtema) och kom i säng alldeles för sent.
Vi köpte en Mårbacka pelargon. Målet är att den ska överleva
En ensam gul tulpan
Som en lavin
Champagne!
Tjocka revben på grillen

I måndags var jag tillbaks på jobbet igen och kände mig utvilad och inte det minsta stressad. Det gick över ganska fort. Men jag var i alla fall effektiv. Och när vi kom hem satt vi ute i trädgården en stund och sen gillade vi fläskkarré i tunna skivor.
Jag älskar våra nya utemöbler från Ikea. Både snygga och sköna 

I tisdags jobbade jag på som attan! Ekoavdelningen hade stängt för inkommande frågor och jobbade på koncentrerat. Så jäkla skönt! Det kändes verkligen som om jag tog ett stort kliv framåt! På kvällen åkte min man och ringtränade med Dylan, Dixie och jag hade tjejkväll. Och jag skulle ha fläskpannkaka klar när de kom hem. Det gick sådär... Jag skulle bara... Och så ringde Syrran... Och plötsligt var de hemma och jag hade knappt börjat... Men fläskpannkakan blev klar och den blev god och vi var ändå nöjda.

I onsdags hade jag svårt att koncentrera mig på annat än badrumsinredning, så efter jobbet åkte vi till Clas Ohlsson på Emporia för att köpa en badkarshylla. Och när vi kom hem var det varmt och soligt, så vi satte oss i trädgården med rosébubbel och cigarrer och njöt tills vi gick in och åt omelett och tittade på Trädgårdstider.

Igår hann jag inte med att jobba så mycket som jag behövt, därav min fyra timmar långa arbetsdag idag. Vi intervjuade nämligen sommarjobbare, sex stycken. Och även om det var lite stressigt att hela gårdagen gick åt till det, så känns det bra att ha en extra person under sommaren. Så man kanske kan hinna komma ikapp istället för att hamna ännu mer efter...

Nu sitter jag ute i trädgården med jyckarna och väntar på att min man ska komma hem med förtugget. Lite i senaste laget att börja fira fredag vid sex tycker jag, men han körde Svärmors hund till pensionatet och tydligen tar det närmare fyra timmar...
Dagens kontor. Förutom att jag inte satt här och jobbade...

Tulpanerna börjar ta slut
Men en akleja blommar!
Och brunnävorna!
Rabarbern försöker rymma
Åh! Vinbär!
Rhododendron
Och nu fick mina jyckar åka in eftersom grannens dotter med de aggressiva hundarna kom med sina aggressiva hundar och även om vi har försökt täta så gott vi kan på vår sida, litar inte jag på dem. Mannen har nämligen gjort ett nytt titthål till de där hundarna. Så vi får väl ta och köpa fler thujor. Tills dess har vi en spann vatten stående i fall om att. En spann vatten att kasta på de aggressiva hundarna alltså...

Åh, vad det inte känns som en härlig fredag just nu...
Hösäckarna

Inga kommentarer: