måndag, maj 08, 2017

Söndag på Ikea och galna grannhundar (65/100)

Efter att ha tillbringat lördagen i våra gamla rangliga trädgårdsmöbler, kom vi fram till att de jag fick beslutsångest över i fredags, skulle passa utmärkt i vår trädgård. Så när vi ätit frukost och varit ute med jyckarna körde vi till Ikea och inhandlade var sin fåtölj och ett litet soffbord. Vår nya bil är lite mindre än vår gamla bil och vi hade glömt ta ut hundgrindarna, så det krävdes lite pusslande innan vi fick in allt i bilen. Men det gick in till slut och vi kunde till och med stänga bakluckan.

Och eftersom vi var i närheten, åkte vi inom Plantagen där jag köpte ännu en växt till våra fönster. Det börjar bli riktigt grönt och fint här inne och jag gillar det, men nu kommer det svåra... Att hålla dem i liv över sommaren...
Den nya växten som jag inte kommer ihåg vad den heter... Påminner om monstera dock. Fast ändå inte...
Vi åkte inom Bauhaus också för att köpa skruvar, men mannen, killen, pojken (?) sa att de inte hade några skruvar. Åtminstone var det vad jag hörde. Så vi skulle bara slänga i oss var sin korv innan vi åkte hem och jag ville ha en vanlig franskmannen eftersom det är vad jag brukar äta och min man beställde en ovanlig franskman, ovanlig för mig. En vanlig är för mig en stark korv, eftersom det är vad vi alltid har i våra franskmannar, men han beställde en... korv. En lång smal blek korv. Jag började nästan gråta av besvikelse (jag hade jätteont i huvudet också...) och blev arg på min man. Men jag åt den äckliga korven och sen dumpade min man mig där hemma medan han åkte och handlade.

Medan han handlade packade jag upp de nya utemöblerna och när han var hemma igen satte vi oss för att inviga dem med var sin pyttecigarr. Dixie låg i soffan och softade, Dylan hade ett av sina projekt på gång. Och sen bröt helvetet löst när de galna grannhundarna kom springande och hetsade våra hundar genom den obefintliga häcken. Jag fick tag i Dixie och min man kämpade för att lyfta bort Dylan från häcken. Dylan består av 40 kilo muskler och inte någon man lyfter i första taget om han inte vill det... På andra sidan häcken tog de bort den aggressivaste hunden, men lät den andra stå kvar och hetsa. Och jag fattar inte att de alltid släpper ut hundarna i trädgården utan att kolla om våra är ute? De borde veta nu efter tio år att det första de gör är att springa bort till häcken för att se om vi och våra jyckar är ute...

Jyckarna fick åka in och jag blev arg och ledsen (fortfarande jätteont i huvudet) över att vi inte kan sitta och slappna av i vår egna trädgård eftersom vi alltid måste vara på helspänn. Och vi gör vad vi kan på vår sida av häcken, det hade ju varit trevligt om de med de aggressiva hundarna också hade gjort något...

Ja, sen kändes den eftermiddagen helt förstörd. Men vi satt ändå ute en stund till och löste korsord och sen gick vi in och åt biff och klyftisar och aioli.

Inga kommentarer: