måndag, maj 29, 2017

Safari 2017

I fredags var det dags för den årliga Plantskolesafarin igen. Katta kom och plockade upp mig strax efter tio och jag var nästan klar att åka och hade laddat med två kameror och kom ihåg plånboken precis i sista sekunden.

Vi började med Tirup. Precis som vanligt. Och precis som vanligt strosade vi runt en lång stund utan att köpa något. Fast jag gjorde det till sist ändå. Köpte något. Fotograferade gjorde vi också. Men inte så mycket för jag kände hur inspirationen tröt. Vi åker ju till samma ställen varje år och fotograferar samma saker år efter år och vi kände båda två att nästa år får vi åka till något helt nytt ställe där vi blir inspirerade till att fotografera. Fast förmodligen åker vi samma runda nästa år också...
Tack tack!

Denna köpte jag. Måste jag ha varje år tillsammans med mina ljusrosa nejlikor
Denna köpte jag inte på grund av känns som att den skulle dö hos mig. Men fin är den!
Denna var så fin! Ser ut som en stjärnhimmel! Tyvärr helt fel färg för min trädgård... 
Mycket fint att titta på
Vi gick i örtagården också
Huset är fint och det öppna fönstret förvillar ögat något... 
Vi strosade runt på jakt efter något att fotografera
Mitt somriga resesällskap
När vi körde mot Flyinge, som var vårt nästa stopp, precis som vanligt, var det jag som var kartläsare. Läskigt tyckte jag som har ungefär noll koll på allt vad som har med geografi att göra. Men vi kom faktiskt rätt. På första försöket. Vi började med att fika och satt ute i solen och njöt och pratade en lång stund. För vi hade faktiskt världens bästa sommarväder med oss på årets Safari. Och när vi fikat klart var det dags att leta efter något att handla. Två rosor, jag inte vet var jag ska plantera, och två dahlior, jag redan planterat, blev det. Och när vi skulle köra mot Åbergs i Ystad, vågade inte Katta lita på mig som kartläsare längre, utan satte på GPS:en. Det gjorde hon nog rätt i...
Varje år tänker jag att jag skulle vilja ha ett citrusträd. Och varje år låter jag bli att införskaffa ett...
Detta inbillar jag mig är ett lärkträd? Vill ha i alla fall
Fast allra helst vill jag ha en ceder. En grå. Denna var inte grå och kostade 3700:-
Älskar blåregn. Hade ett en kort stund. Det dog.
Rhododendron ger mig bara dåligt samvete över vårt illa skötta woodland
Hibiskusar är fina
Och jag velar fram och tillbaka... Ska jag skaffa en hortensia eller inte?
På väg till Åbergs lyckades vi köra fel trots GPS:en. Fast bara en gång, eller två... Och då passade vi på att fota lite. Och sen körde vi förbi ett rapsfält och passade på att fota lite till. Och när vi kom fram till Åbergs började vi med att äta eftersom vi var utsvultna. Jag tog en räksallad, som inte bara var god, utan också väldigt instagramvänlig. Inte för att jag instagrammade, men jag fotade den i alla fall.  Och när salladen var uppäten och rosévinet uppdrucket tog vi var sin korg och gick runt och letade växter samtidigt som svetten rann på grund av högsommarvärme. Inte för att jag klagar, jag tycker om när det är sommar och varmt. Hos Åbergs fyllde jag en korg med dahlior, tomater, chili och sommarblommor. Egentligen skulle jag bara ha en tomat, men det blev tre. Tre konstiga sorter. Skulle ju bara ha en vanlig. Och chilin köpte jag för de fina mörka bladens skull. Och för namnet såklart. Den hette nämligen Blue Christmas och vem kan motstå ett sånt namn? Inte jag i alla fall...
Vi körde lite fel...
Men en fin rapsåker
Framme!
Tagetes, tagetes, tagetes...
Den fina salladen som kanske inte blev så bra på just den här bilden, men solen sken så det var svårt att fota
I dressingen låg en fin liten blomma
Fina, men när jag har haft såna har de bara fått en jäkla massa löss
Så söta och rufsiga
Orkar snart inte skriva fler bildtexter...
Denna hade ju passat i min plantering
Privat!
Hur ska man kunna välja bara en tomatplanta bland alla dessa???
Jag tänkte ta lite prydnadskål, men blev förvirrad och glömde. Nästa gång! Den hade passat fint i min plantering
En undangömd vrå
Så här vill jag att kanten till vårt woodland ska se ut!
Tror jag tar kort på en orange vallmo varje år...
Och när klockan var fyra var vi trötta och nöjda och styrde kosan hemåt. Och när jag kom hem strax innan fem orkade jag inte göra mycket annat än att sätta mig i uterummet med ett glas vin och min bok. Min man satte igång grillen och långgrillade oxfilé och till förrätt kokte han kronärtskockor som vi åt med citronsmör. Så så gott! Och sen avslutade vi kvällen med att sitta ute och röka var sin liten cigarr.
Åh! Kronärtskockor!

Inga kommentarer: