söndag, maj 28, 2017

Hundveckan

Puh! Jag hinner ju aldrig blogga. Hinner aldrig sitta ner framför datorn och ladda upp alla bilder jag tar. Och då är det ändå inte så att jag gör en himla massa eller tar en ofantlig mängd bilder. Tiden bara inte räcker till ändå...

I alla fall... Den senaste veckan har varit lite av en hundvecka. Det började förra lördagen med utställning för Dylan i Hässleholm. På söndagen fyllde Dylan ett år och på tisdagen var vi ute i skogen och spårade med dem båda två. Och på onsdagen köpte vi en försenad födelsedagspresent till Dylan. Men jag har som sagt fotograferat också, så vi tar det i tur och ordning...

Förra lördagen steg vi upp vid sex och gjorde oss i ordning och packade kylväskan och bilen och tog med oss Dylan till Hässleholm. Fast först körde vi inom Espresso House där jag köpte årets första islatte... Solen sken, Dylan var på ett strålande humör och taggad som vanligt. Vi krånglade oss in på området med alla våra prylar och hittade rätt ring och slog oss ner i en hörna bredvid alla andra vi kände som var där. Och alla utom vi hade tält. Och det skulle ju inte förvåna mig om vi också kommer med en liten vagn lastad med burar och tält och stolar och gud vet vad... Den här gången nöjde vi oss med bur och stolar. Och matsäcken förstås... Dylan och min man var jätteduktiga, men trots det åkte de ut först. På grund av att Dylan ser för valpig ut. Vilket jag ju tycker är helt okej eftersom han fortfarande är valp... Men han fick bra omdöme och han lät domaren känna genom honom så vi är ju nöjda ändå. Och hans kullbror som ju är exakt lika gammal och inte alls ser valpig ut, gick och blev BIM och det var ju roligt förstås! Och när Dylan gjort sitt i ringen kunde han faktiskt tänka sig att gå in och lägga sig i buren. För första gången! Det var nog det bästa med hela dagen eftersom det innebar att min man och jag kunde umgås med varandra och de andra och äta vår medhavda mat i lugnt och ro. Och vi stannade tills alla Ridgebackarna var klara och då var väl klockan strax efter två och vi var helt slut.
Vi fick en bra plats
Många tält var det
Dylan var taggad som attan
Lite träning innan det var dags för dem att gå in i ringen
Dylan är mest intresserad av favoriten Jessica som står framför med brorsan
Tre bröder på rad. Dylan i mitten. Så himla valpig är han ju inte tycker jag...
Han sprang fint
Och stod fint framför domaren
Och sen sov han i buren. I buren!
Och när vi kom hem satte vi oss i trädgården och pustade ut. Dixie hade ju varit ensam hemma alldeles för länge, men det verkade inte ha gått någon nöd på henne. Vi dukade fram ost och salami och mousserande vin och cigarrer och satte oss i uterummet. Och jyckarna fick var sitt märgben. Dixie var inte så sugen, så Jack tog för sig i stället...
Jack smaskar märgben
Mmm... Salami!Ost! Cigarrer! Mousserande vin!
Och sen blev Dylan trött... 
I söndags fyllde Dylan alltså sitt första år! Och vi hade inte köpt någon present på grund av kunde inte bestämma oss... Så när jag kom ner och sa grattis hade jag rotat fram en mjukistaxibil som vi gav Dolly och Daisy när vi varit i New York, för snart sju år sen... Som de inte fått leka med.... Men Dylan fick och han lekte och Dixie ville ha den och då ville Dylan gå ut och leka i trädgården ifred, så det fick han. Och när vi ätit frukost och rastat jyckarna och skrotat runt i trädgården, kände jag ett enormt behov av att göra något roligt, så vi åkte till Tirups Örtagård för att se om de hade lavendel och doftpelargoner att skrämma bort mygg från sovrummet med. Två lavendelplantor blev det. Och lite inspiration inför fredagens Plantskolesafari. Och när vi kom hem var det wine 'o clock, så vi hällde upp var sitt glas bubbel och grillade kamben.
Dessa är så fina! Har gett dem ett försök, eller två, men de trivs inte hos mig... 
Åh! Aklejor!
Åh! Rosor!
Åh! Krukor behöver jag! Kanske inte just dessa... 
Åh! En vit okänd blomma!
På väg hem från Tirup körde vi en omväg så att jag skulle få fota ett rapsfält
Mmm... Älskar att dricka bubbel i trädgården!
Födelsedagsbuset
Jag är livrädd att de ska skada sina tänder när de håller på så här
Nöjd födelsedagsclown
I måndags tog jag inte ett endaste foto och kan inte komma ihåg vad jag gjorde. Mer än att jag åkte till jobbet, jobbade och åkte hem igen.

I tisdags jobbade jag hemma. Och var inte alls tillräckligt effektiv, men tänkte att det blir så ibland. Jag får ta igen det nästa vecka. Solen sken och på eftermiddagen satt jag ute och jobbade och jyckarna gjorde mig sällskap. Det är det bästa med att jobba hemma när det är sommar och varmt. Att jyckarna kan få vara ute så mycket de vill. För de vill ju det. Vara ute hela tiden. Och busa varvat med att sola.
Dylan hjälpte mig att jobba
Dixie hjälpte mig också att jobba
Jag jobbade till halv tre någonting och en stund senare kom min man hem. Vi skulle nämligen spåra med Ridgebackklubben på kvällen. Och vi kom iväg lite sent eftersom jag "skulle bara..." Och min man och GPS:en hade inte samma syn på vilken väg vi skulle ta, så det tog lite längre än beräknat. Men vi kom fram. Och träffade ungefär samma människor vi träffade vid utställningen ett par dagar tidigare. Dixie var kvällens enda spårchampion och fick ett lite svårare spår. Dylan var nybörjare och fick ett lätt spår. Båda var jätteduktiga. Jag gick förstås inte med ut i skogen eftersom jag helst håller mig på stigar och de lägger inte spår på stigar har jag förstått... Så medan min man spårade spåret med Dixie var jag social. Dylans spår var så kort att jag inte hann vara social under tiden... Och när alla hade spårat klart grillade vi korv och pratade hund en lång stund. Mycket trevligt! Och sen var klockan nio och det var dags att åka hem. Vi kom hem kvart i tio och jag hoppade in i duschen och gick raka vägen upp i sängen och la mig med ett korsord. Så jäkla skönt att få komma i säng i tid för en gångs skull!
Tror detta är ett lärkträd? I så fall vill jag ha ett sånt i min trädgård. Växte i massor där vi spårade
Innan spåret gick vi en kort runda med jyckarna
En stor damm fanns det. Eller om det var en sjö?
Dylan kollade in sjön (dammen?)
Dylan väntade tålmodigt på sin tur. Fast när jag pratade med en annan jycke, gnällde han ytterst missnöjt
Här var vi!
Dylan och klöven
I onsdags jobbade min man halvdag och hämtade mig när han jobbat klart. Så jag jobbade också typ halvdag. Vilket var lika bra för jag var inte speciellt effektiv... Vi åkte till Mobilia för att prova ut ett halsband till Dylan i djuraffären. Och vi passade på att prova ut en nosgrimma också. Och sen köpte vi två torkade gristrynen och två grishjärtan(?) och hon i affären hörde att han fyllde år, så han fick gristrynena i födelsedagspresent av henne. Gulligt! Och när vi kom hem åt vi parmaskinka och rökte cigarr tills det var dags för biff och vaxbönor med aioli.

I torsdags var vi ju lediga på grund av Kristi Himmelfärdsdag och min man skrapade tapeter och jag dammsög och plockade undan. Men solen sken och jag ville göra något annat, så efter lunch åkte vi till Hornbach och köpte spackel och krukor och sen tillbringade vi eftermiddagen i solen i trädgården. Och till middag åt vi hummer och räkor.

Inga kommentarer: