fredag, april 07, 2017

Mastodontinlägget om London (38/100)

Så... Förra onsdagen åkte vi alltså till London, min man och jag.
Hotellrummet var lyxigt
Vi utforskade omgivningarna
St Christopher's Place var ett mysigt ställe jag aldrig sett tidigare. Det låg på väg från vårt hotell till Oxford Street
På Oxford Street blommade träden
Taket på Selfridge & Co. Hur fint?!
Brukar denna byggnad ligga på Oxford Street?
Onsdagens middag, köttet var gott, men bean smakade inget... 
10 GBP för en burk jordgubbar... Nja...
Attans! Jag glömde sno med mig pennan!
På torsdagen gjorde jag London helt själv.

Jag tittade på hästar i Hyde park
Och magnoliorna blommade!
Och allt var grönt och frodigt och här hemma var allt grått och trist
Pingstliljorna satt i fängelse
Jag träffade en ekorre i Hyde Park. Han ville inte vara med på bild. 
Marble Arch stod kvar
Det här glashuset ser ut som ett påskägg. Och passar konstigt nog in bland alla de gamla husen. 
Älskar att kolla på den fantasifulla skyltningen hos Selfridge & Co
Carnaby Street hade en ny skylt. Ny för mig åtminstone...
Tack tack!
Hej, hej Liberty! Lika ståtlig som vanligt!
De hade jättefina blommor på Liberty
Fint uppdelade i färger
Den här gränden upptäckte jag av en slump. Den låg mellan St Christopher's Place och Oxford Street.
Stora fina silverbollar hängde över gränden. När min man varit på sin konferens mötte jag honom vid tunnelbanan och ledde honom genom gränden. Jag tror han blev imponerad av min upptäckt...
När vi var ute och letade efter någonstans att äta, såg vi ett slott insprängt bland husen
Jag åt en fantastisk pizza som faktiskt var stark. Och botten var precis så tunn och krispig som jag vill ha den.
När vi gick hem var det varmt och skönt och utanför pubarna stod folk och njöt av kvällen, vi var trötta och gick hem och la oss... 
Silverbollarna i gränden hade blivit lila
Gatorna var tomma, men uteserveringarna var fulla
På fredagen gjorde min man och jag London tillsammans. Vi hade egentligen inga planer, inget speciellt vi ville se och inget speciellt vi ville handla. Så efter frukosten gick vi ut på Oxford Street och följde den tills den tog slut. Och jag tog en treo, medan vi gick, på grund av en jäkla huvudvärk. 

Den engelska delen av frukosten; den varma. Jag nöjde mig med äggröra och bacon
Mycket pastry att välja mellan. Jag valde att inte ta någon alls...
Honeycomb - vilket härligt ord!
Min frukost. I skålen ligger lite ananas. Äggröran och baconet tillkom senare. Tyvärr hade de inte min favorityoghurt (en fransk yoghurt där sylten låg i botten av glasburken) på fredagen. 
Vi promenerade förbi Selfridge & Co. Älskar det där stället! Måste nog se serien på Netflix... 
En av de finaste tunnelbanestationerna jag vet
Oxford Street
En paraplyaffär. Vilken grej!
Fin grön fasad på den här butiken
Och rosa fasad här. Jag och mina bryn hade ju behövt besöka det här stället alltså... 
Färgglatt och fint, men de olika växterna passar inte riktigt ihop... 
Vi hamnade i Covent Garden
Såg oss omkring lite
Beundrade de klassiska telefonkioskerna. Är det någon som använder dem egentligen?
De hade gjort påskfint
En stor påskhare balanserade ett påskägg på nosen
Vi fortsatte vår promenad
Och hamnade på Leicester Square där vi sa hej till William Shakespeare som stod och hängde. Sen tog vi en tur inom M&M butiken och köpte presenter till jyckarna och M&M i lösvikt till oss. Rosa, grå och lila. Såklart.
På Picadilly Circus tittade vi på hästarna
Och beundrade byggnaderna på Regent Street. Älskar hur pampiga de är!
Det blev en liten promenad längs Carnaby Street också
När vi ätit lunch tog vi en liten tur inom Liberty och jag hittade ett par fantastiskt snygga solglasögon från Tom Ford. Tyvärr var jag alldeles för snål och köpte dem inte. Ångrar mig lite nu. Är det någon gång man ska köpa något lite för dyrt, så är det väl när man är på semester...
Jyckarnas presenter
Efter lunchen gick vi tillbaka till hotellet och tog det lugnt tills vi bestämde oss för att gå ut och leta reda på något ställe vi kunde äta vår middag. Vi hittade inget som lockade, vi var sugna på kött, men det enda som fanns var italienska restauranger... Så vi gjorde lite kvällshopping i stället; fotsalva och värmeplåster. Det märks att vi börjar bli gamla...

Så vi gick tillbaka till hotellet för att googla oss fram till någonstans att äta. Och kom fram till Le Relais de Venise. Ett mycket bra val skulle det visa sig. Det låg ett stenkast från vårt hotell och hade bara en rätt på menyn. Låter kanske lite konstigt, men eftersom den rätten var kött, så vågade vi chansa.
Restaurangen med endast en rätt
Vi drack såklart vin medan vi väntade på att få in vår mat
Till förrätt fick man en sallad med senapsvinägrett och hackade valnötter. Så jäkla gott tyckte jag som inte ens gillar sallad...
Huvudrätten. Kött med pommes och örtsås. Det enda man fick bestämma var hur köttet skulle vara stekt. Köttet var galet mört och även om såsen inte var någon höjdare (jag är inte så förtjust i örter) så var det en supergod middag. Två portioner fick man på ganska små tallrikar och det var alldeles perfekt.
När vi googlade restaurangen och läst recensionerna var det en hel del bilder på maten och jag tyckte inte den såg något vidare ut. Jag var beredd att dissa restaurangen bara på grund av det, men min man envisades och jag gav med mig och hoppades på att bilderna berodde på dåliga fotografer. Det gjorde de inte... Mina bilder ser precis lika oaptitliga ut...

Vi gick en sväng på Oxford Street på väg till hotellet.
Åh, Selfridges
På lördagen satte vi klockan på sex och steg upp och gjorde oss i ordning och packade våra väskor och den stora resväskan fick en stor spricka och jag såg framför mig hur alla våra grejor skulle spridas för vinden... Det gjorde de inte för vi bad vår bell boy om lite tejp.

Frukosten öppnade åtta och vi var först som vanligt och åt oss mätta och belåtna och gick upp och packade ner det sista innan vi gick ner och checkade ut. Och tog en taxi till Paddington Station där vi tog Heathrow Express till... Just det! Heathrow.

På Heathrow tog det en evighet att checka in, massa köer till än det ena och än det andra, men till slut var vi inne. Och tog en snabbtitt i taxfree affärerna utan att köpa något. Istället begav vi oss till loungen för att lounga innan det var dags att gå på planet. De dukade precis fram lunch när vi kom, så vi försåg oss. Jag tog lite ost och lite grekisk sallad och chicken tikka och rostade potatisar. Och tre glas vin förstås.
Mysigt i loungen
Min lilla lunchtallrik
Och detta var mastodontinlägget om våra tre dagar i London.
SparaSpara

Inga kommentarer: