fredag, april 14, 2017

Långfredag (45/100)

Vi började denna långfredag med att byta påskägg, trots att vi sagt att vi inte skulle. Min man fick två cigarrer med gul gördel, det är ju ändå påsk, och jag fick en liljanljusstake. Jag har velat ha en sån jättelänge, men varit för snål för att köpa den själv.
Påskcigarrerna
Fina ljusstaken på fina byrån
Jag blir bara nöjdare och nöjdare med sovrummet

Till frukost hade vi vändstekta ägg och ugnad bacon. De vändstekta äggen var de godaste jag ätit på väldigt länge. Helt perfekt stekt vita och gulan var alldeles rinnig. Perfekt!
Frukosten

Efter frukosten körde vi iväg med jyckarna för att gå en promenad runt slottet. Det var lite kallt och blåsigt, men solen sken och det var vår i luften så det var en härlig promenad ändå. Jyckarna tillbringade större delen av rundan med att äta gåsbajs...
Möllan
Dylan
Kejsarkronor?
Gustaf Rydberg stod och poserade i parken
Slottet
På väg hem körde vi inom Mobilia för att köpa de sista ingredienserna till påskmiddagen, lite ost till efterrätt och blommor till påskbuketten.

Och när vi kom hem gick jag ut i trädgården och klippte grenar till påskbuketten medan min man började på påskmiddagen.
Påskbuketten

Tillsammans svängde vi ihop gubbröra, laxtartar, spenat- och ädelostpaj, djävulsägg, lammentrecôte, ugnsbakade potatis, vitlökssparris och aioli. Och det blev så jävla bra! Och jag blev så jävla mätt! Så vi gick ut en lång runda med jyckarna för att smälta maten och när vi kom hem fick jag ligga och vila i soffan en stund innan jag tog en lång dusch.
Jag dukade lite halvfint, orkade inte städa i bakgrunden...
Åh! Förrätten!!!
Sötaste påskservetten!
Och huvudrätten
Nu är det snart dags att krypa till sängs. Vi har ätit en liten osttallrik och sett en film (Money Monster) och nu är det ett avsnitt Modern Family som får avsluta långfredagen.

Inga kommentarer: