torsdag, januari 12, 2017

2017 so far...

Ja, nu har det visst gått en vecka utan att jag har bloggat. Det enda jag sysslar med nuförtiden är hundpromenader, korsordslösning och tv-tittande. Inte helt fel i och för sig...

Vad har hänt sen sist då?

Jag började ju jobba igen förra veckan. Och på tisdagen åkte min man till Stockholm. Naturligtvis sov jag hur dåligt som helst och hade mest lust att ligga kvar i sängen när det väl blev dags att stiga upp. Men som vanligt steg jag upp, gick ut med hundarna och åkte till jobbet. Jag tog bussen hem klockan tolv och ingen, dvs Dylan, hade rivit köket, så jag satte mig att jobba ett par timmar. Kvällen fördrev jag med att gå ut med jyckarna, titta på The Crown och lösa korsord.

Natt till onsdag sov jag skitdåligt. Jack ville kela vid tre, men det ville inte jag. Eftersom han är envis som en ridgeback, slutade han aldrig så jag slängde ut honom. Jag somnade nästan om innan han började ge sig på dörren. Då bar jag ner honom i källaren. Och somnade äntligen om, men vaknade vid fem av att jag hade jätteont i magen. Och jag kunde inte somna om så jag låg där och löste korsord tills det kändes bättre och då började det att åska. Och hagla. Så jag var vaken en stund till.

Klockan sju var jag vaken och uppstigen och satt och jobbade. Jag jobbade faktiskt hårt ända till strax efter tre, hade bara ett avbrott för att gå ut med jyckarna, och fick massor gjort. Och när jag jobbat klart gick jag ut med hundarna, såg klart The Crown, kände mig fortsatt royalistisk och såg Diana och The Queen innan jag hoppade in i duschen och när jag kom ut sa jag hej till min man som kom hem från Stockholm. Jag hade fortfarande lite ont i magen och var inte sugen på löksoppa som vi bestämt, så min man fick åka och handla biff, för en biff slinker alltid ner...

I torsdags var kontoret stängt och jag var alldeles, alldeles ledig. Det var inte min man, så han tog med sig Dixie och åkte till jobbet och lämnade Dylan och mig hemma. Och vi roade oss med att lyssna på musik och gå långa promenader och ligga i soffan. Och Dylan välte ut en liten latteskvätt över min dator när han skulle ta sin morgonlatte, vissa tangenter har inte hämtat sig än... Kvällen tillbringades med lammracks och fetaostsås och klyftpotatis och de sista avsnitten av Homeland. Nu är vi redo för säsong 6 som börjar nästa vecka.

I fredags hade vi någonslags sovmorgon. Så mycket det nu går med hundar och katter som vill ha uppmärksamhet och mat. Och när vi ätit frukost tog vi med Dixie och Dylan ut på en rejäl runda och var säkert ute drygt två timmar. Och efter en sen lunch städade min ut julen och sen tog vi ett långt bad som mjukade upp mina stackars ömmande axlar. Och avslutade kvällen med en bookmaker toast och Nashville.
I lördags hade vi också någonslags sovmorgon med ett korsord. Och när det var löst och vi ätit frukost tog vi med jyckarna ut på en rejäl runda. Igen. Också den här gången var vi ute i drygt två timmar. Och när vi kom hem var det dags för lunch och sen gick vi upp och rensade i gästrummet. Satan med skräp vi sparat alltså! Men vi hittade gamla foton och vykort också och det var ju kul att titta på. Till middag hade vi pullad kyckling och sig Dirty Rotten Scoundrels och sen försökte vi se Indiana Jones, men de bara babblade och babblade och det var ingen action, så jag somnade.

I söndags skulle vi åkt på ridgebackpromenad, men jag ville att någon dag skulle handla om mig och min man och inte bara jyckarna, så vi stannade hemma. Eller hemma och hemma... Efter en fin frukost med nybakade bullar gick vi ut en kort sväng med jyckarna och sen fick de stanna hemma medan min man och jag åkte till Elgiganten för att titta på hårel. Vi gick därifrån med en högtalare. Och sen åkte vi till Burlöv Center för att jag skulle shoppa, men jag hittade inget att shoppa så vi åkte hem Och satte igång att koppla in nya högtalaren och det tog ju en evighet. Ja, inte själva inkopplandet, det gick på ett kick, men att ta bort den gamla förstärkaren och alla högtalare, det tog en evighet. Men det blev gjort och där förstärkaren och dvd-spelaren stått kommer jag nu att förvara mina kameror och tillhörande objektiv. Så jäkla skönt att inte behöva oroa mig för att de ska trilla i golvet i tid och otid! Och sen åt vi lasagne och tittade på Springfloden. Med ljud!

I måndags jobbade jag och efter jobbet gick jag en sväng på stan. Jag känner ett enormt behov av en ny kofta, men kunde inte bestämma mig så det blev ingen. I stället köpte jag två svarta baströjor och åkte hem. Vi åt korv- och kycklinggryta middag och avslutade kvällen med att titta på Springfloden.

I tisdags hade vi med jyckarna på jobbet, Dylan var hos mig och Dixie hos min man. Dylan tillbringade dan i fåtöljen och var hur nöjd som helst. Allra bäst är det ju när Mr T har ett ärende in på mitt kontor... Efter jobbet körde vi en sväng innan vi åkte hem och lagade fyllda lövbiffar. Och sen såg vi klart Springfloden och började på Delhis vackraste händer och jag började prata utpräglad Malmöitiska...

Igår hade vi också med jyckarna på jobbet. Samma upplägg som dan innan, Dylan hos mig, Dixie hos min man. På lunchen var Dylan och jag ute och morgonens lockar snöade bort. Jag var trött på alla mina kläder så efter jobbet åkte vi till Mobilia. Och jag insåg att det inte finns några kläder alls som jag vill ha. Så jag köpte ytterligare två baströjor och sen åkte vi hem och åt pasta med salami och tittade på CSI: Miami.
Och idag samma sak; Dylan med mig, Dixie med min man. Och det börjar lukta hund på mitt kontor, så jag ser fram emot en hundfri dag i morgon... I alla fall, vi jobbade och jag behövde jobba till halv fem, men klockan fyra tyckte Dylan det var dags att gå. Eftersom han tydligen kan klockan... Men han höll ut till halv fem och sen mötte vi min man och Dixie och vi åkte till Slottsparken och gick en sväng innan vi åkte hem. Och nu är det snart dags att äta lamm och potatisgratäng. I morgon är det fredag!

Inga kommentarer: