tisdag, december 13, 2016

Stockholm, Malmö, Köpenhamn och Lund

Oj! Tänk att det redan har varit tredje advent?! Och att det är mindre än två veckor kvar till julafton?! Det börjar kanske bli dags att planera...? Maten åtminstone... Dukning och julstass och sminkning och naglar är  planerade sen länge... Men maten... Den har jag knappt ägnat en tanke... Visserligen äter man ju samma varje år och skulle jag vilja byta ut något, kommer genast Modern och påpekar att hon absolut inte kan vara utan det jag vill byta ut... Så jag får väl smyga in det jag vill ha... Typ romsill. För Modern vill ha senapssill och Rolf vill ha Brantevikssill och sen räcker det med sill. Tycker de. Låter jag bitter? Det är inte meningen för det är jag inte. Bara lite trött... Men som sagt... Planera julmaten bör jag göra, för just nu känns det som om det enda vi ska bidra med är brödet...? Och så kan det väl inte vara...?

Många städer har jag hunnit med den här veckan och många människor har jag träffat. Inte konstigt att jag känner mig trött, urlakad och jetlaggad. Just nu ser jag fram emot jullovet abnormt mycket. Jullov, korsord, tv, god mat och långa bad kommer säkert att göra mig gott...

Anywho... Förra fredagen tog jag ju tåget till Stockholm för att fira Systerdottern. Jag och mannen möttes som hastigast i bilen när han körde mig till stationen och vinkade av mig. Tågresan gick bra, jag roade mig med att lyssna på musik och se en film och när jag var framme tog jag tuben till Syrran där Modern väntade. Modern och jag gick och hämtade småttingarna på dagis och försökte underhålla dem bäst vi kunde tills Syrran kom hem. Tack och lov för tv:n säger jag!

Syrran kom hem, vi åt oxfilé med potatisgratäng och pratade tills det var dags att sova och jag sov på en uppblåsbar madrass på golvet och delade alltså rum med Modern. Vilket gick jättebra, för hon är tyst som en mus när hon sover. Vad som var mindre bra, var att jag frös som en gris hela natten på grund av endast en ullfilt som täckte. Vilket borde ha räckt, men tydligen inte gjorde.

Det blev lördag, Syrran och Systerdottern och jag åkte för att handla inför söndagens kalas och medan Syrran handlade maten, besökte Systerdottern och jag djuraffären där det kan ha varit så att jag förköpte mig lite på julklappar till jyckarna och katten... Och sen gick Systerdottern och jag till Coop och kollade in deras leksaksutbud. Och jag köpte en salami som såg fin ut. Och sen åkte vi hem. Och jag hade spänningshuvudvärk och tog med mig Systerdottern ut på en promenad i kylan och när vi kom hem kändes det bättre.Vi dekorerade pepparkakor och Systerdottern tyckte jag behövde öva. Jag höll (inte så) motvilligt med. Syrran gjorde röror till smörgåstårtan och jag fotograferade och provsmakade salamin jag köpte och den smakade ungefär död hamster och jag gav den till Modern som tyckte den var helt okej. Och sen åt vi panerad ost, som kan vara något av det godaste jag vet! Medan Syrran nattade barnen, monterade Modern och jag smörgåstårtan och jag känner spontant att smörgåstårta gör jag alldeles för sällan...
Natten till söndag bestämde Mohammed sig för att undersöka den där påsen med julklappar. Den som var till Dixie, Dylan och Jack. Den med kattmynta. Modern sa till honom hundra gånger innan hon hittade en filt att täcka det hela med. Då lät han den vara och vi fick äntligen sova.

På söndagen var det dags för kalas och jag tog med mig Systersonen ut på en långrunda i vagnen. Egentligen skulle vi bara gå till Ica och köpa toapapper, men vi kom fel och hamnade på Brommaplan och Ica där och när vi väl var hemma igen, hade det gått cirka två timmar. Men det var skönt med frisk luft. Tyckte nog Systersonen också...
Vi gjorde oss vackra och klockan blev två och gästerna kom och Systerdottern öppnade presenter och vi drack cava och åt smörgåstårta och prinsesstårta och nästan alla gästerna åkte hem och vi andra (som bestod av Syrran, Modern och Mostern) fortsatte att dricka vin och äta smörgåstårta och prata och skvallra tills klockan blev över tio.
På måndagen åkte Syrran till jobbet och Modern gick med Barnen till dagis och jag packade ihop mina grejor. Och när Modern och jag ätit frukost tog jag tuben in till stan. Egentligen hade jag hoppats att hinna med ett besök på Fotografiska, men insåg ganska fort att det inte skulle gå. Så när jag kom in till stan gick jag en sväng på Åhléns och NK och köpte julklappar till mannen och till mig och strosade runt och klockan blev plötsligt halv ett och jag fick rusa till stationen och hämta ut min väska och gå på toaletten och köpa något att äta.

Tågresan hem gick också bra. Jag lyssnade på musik och slumrade till en stund och såg första avsnittet av The Crown och jag tror att den kan vara något för mig...

Min man och jyckarna mötte mig vid tåget och jyckarna var alldeles till sig av lycka. Min man också, men han visste ju varför han var där, det visste ju inte jyckarna. När jag tittade ut genom fönstret innan jag gick av tåget, såg jag dem stå där alla tre. Jyckarna alldeles ointresserade av jättetåget som precis landat framför dem. När de sen såg mig komma av och fattade vad som stod på, blev de alldeles vilda och galna av lycka. Som tur var hade jag varit lite rådig och snappat åt mig två muffins på vägen ut och det fick dem att lugna ner sig en sekund eller två.

När jag kom hem hoppade jag direkt in i duschen medan min man lagade biff och klyrror och sen blev det två avsnitt av Gåsmamman innan jag stupade i säng.

I tisdags var jag tillbaks på jobbet och hade sushi till lunch och efter jobbet hämtade min man mig och vi åkte till Plantagen eftersom jag fick akut behov av hyacinter och julstjärnor och andra växter som hör julen till. Och kvällen tillbringade vi med TWD.

I onsdags åkte min man till Köpenhamn och jag jobbade hemifrån. Och det gick inte så bra. Jag började jobba alldeles för sent och sen gick jag en lite för lång runda med Dylan på Spille och en lite för kort med Dixie runt kvarteret. Men efter lunch tog jag mig i kragen och fick massor gjort. Och när min man kom hem från Köpenhamn åt vi pasta med kalkonsås och tittade på Code Black.
I torsdags hade jag med Dylan på jobbet och vi gick ut en sväng på lunchen och efter jobbet gick vi genom ett julpyntat Malmö för att möta min man och Dixie. Och när vi körde hem fick jag ett akut behov av fler julväxter, så vi körde till Blomsterlandet och då råkar man ju köra förbi Arken så det råkade bli lite fler julklappar till djuren. Och på Blomsterlandet köpte jag minienar och minijulstjärnor och när vi kom hem låtsades vi att det var fredag och lyxade till det med bookmaker toast och senaste avsnittet Designated Survivor.

I fredags var det dags för julbord i Köpenhamn och jag hade inte lust. Jag orkade verkligen inte. Jag kände efter om jag hade någon bra anledning till att slippa, men det hade jag inte, så jag packade mina kläder och mitt smink och åkte till jobbet. Och på jobbet klädde vi granen och jag jobbade undan det viktigaste och gick ut på lunchen för att köpa strumpbyxor och sushi och sen var det dags att öppna en öl och göra sig vacker inför kvällens begivenheter. Röd klänning, lockat hår och sotade ögon gjorde att jag kände mig festlig nog för en kväll i Köpenhamn. Så vi tog tåget och mötte upp det danska kontoret på skjutbanan och efter en noggrann genomgång, kände jag att det inte var något för mig. Det hade blivit sån dålig stämning om jag råkat skjuta någon precis innan julfesten...
Men de andra sköt och ingen blev skadad och en timme senare promenerade vi genom ett juldekorerat Köpenhamn till kontoret. Vi drack champagne och åt snacks och lyssnade på musik och pratade och åt danskt julbord, som var helt okej. Men ingen svål på flæskestegen, inte flæskesteg alls faktiskt... Men god anka och god lax och jättegod sill. Och vi snapsade och drack öl och jag drack vin med vatten som en kollega lärde mig och tack vare det mådde jag hur bra som helst hela kvällen. Eller, jag hade väl inte druckit så mycket ändå, men tack vare det utspädda vinet behövde jag inte tänka på varannan vatten, för det kom ju på köpet... Andra glömde bort det där med varannan vatten, men eftersom vi är så snälla och omtänksamma kollegor gick det bra ändå. Naturligtvis är det ingen julfest utan quiz och även om mitt lag bara vann julmusikdelen, så var vi nöjda ändå. Alla vann nämligen var sin chokladask och jag vann två. Hur det gick till vet jag inte riktigt...
Josefin och Mr T och jag tog tåget hem klockan tolv. Och först fick vi byta tågset eftersom det vi satte oss i gick till Helsingör och dit ville vi verkligen inte. Och sen var det ju byte och passkontroll på Kastrup. Men i Hyllie behövde vi inte vänta så länge och när jag följt Josefin till tåget på Centralen blev jag hämtad av min man. Och kom inte i säng förrän två eftersom jag duschade och hälsade på min man och på alla djuren.

I lördags sov jag ända till åtta och hörde inte ens när klockan ringde sju. Och min man gick ner och lagade bacon och äggröra medan jag låg kvar och vaknade. Och sen gjorde vi oss i ordning eftersom min man var sugen på Emporia och jag tackar ju inte nej till Emporia. Först åkte vi till Spille och gick med hundarna och Dylan betedde sig som en idiot och åt allt han kom över och jag blev arg och vi överväger att köpa en munkorg för att förhindra att han äter alla döda djur han hittar.
På Emporia gick vi runt och letade efter något att ge Svärmor eftersom vi skulle dit på kvällen och jag passade på att köpa en guldig liten julgran. Det blev en bukett blommor och ett gåvoset från Rituals till Svärmor, men vi behövde ju en present till hennes jycke också, så då åkte vi till Granngården och köpte ben och leksaker och jag fyndade tuggjulstrumpor till mina jyckar för halva priset. Så jäkla bortskämda de där hundarna kommer att bli i jul alltså!

Klockan tre var vi hemma igen och kvart i fyra skulle vi vara hos Svärmor, så jag rusade upp och fräschade till mig och parfymerade mig och sen tog vi med Dylan och åkte. Vi började med att gå med Dylan och Robin (som svärhunden heter) till en närbelägen rastgård så att de fick springa av sig. Och de sprang och sprang och sprang och Dylan var så duktig och höll igen så han inte skulle springa ner Robin. Och när de sprungit klart gick vi upp till Svärmor. Och där gick det inte fullt lika bra om man säger så... Robin blev vansinnig på Dylan när han råkade komma för nära hans tuggben och flög på Dylan som naturligtvis försvarade sig, ingenting hände, vi hann sära på dem, men Robin fortsatte att vara sur och skällde vansinnigt på Dylan ungefär hela tiden och jag fick gå mellan och till slut fick Dylan vara i köket med oss och Robin i resten av lägenheten. Vi fick jättegod Biff Stroganoff och till efterrätt äppelkaka. Och sen gick vi ut och satte Dylan i bilen så att det skulle bli lite lugn och ro.
När inte Dylan var där och tittade på Robins ben, var han hur gullig som helst. Robin alltså. Dylle är ju alltid gullig. Robin for runt och lekte med sin nya leksak vi hade med oss och vi pratade hund och jämförde. Och Robin for verkligen runt. Upp i soffan på armstöd och ryggstöd och klättrade på oss och jag var väl inte helt bekväm med det. Undrar vad folk sagt om jag låtit Dixie och Dylan klättra runt så på folk? Och Svärmor undrade om hon valt fel ras för Dylan var ju mycket lugnare och jag sa inte att det var för att vi fostrat honom. Klockan blev halv nio, jag höll på att somna, Dylan hade suttit i bilen i två timmar, så vi åkte hem till Dixie. Och när vi kom hem satte vi oss alla i soffan med lite vin innan vi gick och la oss.

I söndags vaknade jag halv fem av att Jack välte ner min telefon på golvet och sen kunde jag inte somna om. Så jag låg och spelade spel en stund och vid halv sju var jag äntligen trött nog att somna. Och vaknade inte förrän nio. NIO?! Händer typ aldrig! Och jag skulle träffa Moster klockan elva och var på väg ner i duschen när hon messade och ställde in på grund av sjukdom. Tråkigt för henne att vara sjuk, men skönt för mig att få stanna hemma.

Så vi hade en härlig hemmadag med julfix och min man sprang upp och ner på vinden och jag dekorerade hemmet med ljusslingor och alla julväxter vi köpt under veckan. Och nu ser vardagsrummet och matrummet ut som om julen kräkts där inne... På ett bra vis... Vi avslutade kvällen med lite glögg och jag insåg att vi inte heller denna julen kommer att dricka upp en hel flaska. Så på julafton blir det champagne när Modern och Rolf kommer.
Vi hade biff och klyftisar till middag och såg Gåsmamman och sen hann vi med en julfilm innan det var dags att gå och lägga sig. En mycket märklig julfilm, men dock julfilm.

Igår vaknade jag och var alldeles trött och tung i hela kroppen och kände att jag borde stanna kvar i sängen. Så det gjorde jag. Ända till halv elva faktiskt. Och sen la jag mig i soffan och låg där tills min man kom hem från jobbet. Jyckarna var ovanligt snälla och gjorde mig sällskap i soffan nästan hela dan. Och när vi åt middag började vi se Marcella på Netflix och kunde knappt slita oss.

Idag har jag jobbat hemifrån. Jag hade en tid på vårdcentralen halv elva för förnyelse av ett recept, så i morse körde min man mig till jobbet så att jag kunde hämta min dator. Och sen jobbade jag hemifrån resten av dan. Minus när jag var på vårdcentralen alltså... Och min man och Dixie var och spårade spåret och Dixie fick en etta och Dylan och jag fick lite tillsammanstid. Fast isär...
Och när min man kom hem jobbade vi tillsammans tills vi inte orkade, då gick vi ut med jyckarna och tittade på folks julbelysning, men det var ingen som stod ut... Och sen åkte vi till BC och tittade på allt och jag köpte nya gråa fina örngott. Och nu har vi ätit middag; kyckling i hoisinsås. Mycket gott.  I morgon är det julbord på St Markus och jag måste köpa julklappar på lunchen.

Inga kommentarer: