fredag, december 23, 2016

Merry Christmas Baby

Gave me a diamond ring for Christmas, sjunger Elvis, men jag sjunger Gave me a diamond ring for breakfast. Varje gång! Fattar inte varför? Diamantring till frukost liksom?

Anywho, jag har jobbat färdigt för i år. Nu är det jullov som gäller för hela slanten! Visst har jag ett par saker kvar att fixa, men tänker att jag smygjobbar en dag i veckan. En timme eller två bör räcka för att få undan det sista så jag kan börja på ett nytt blad efter nyår. Måste bli bättre på att planera min tid och särskilt bli bättre på att inte påverkas av andras stress.

I morgon är det julafton. Är jag klar med allt? Är allt förberett? Är julskivan klar? Är alla julklappar införskaffade? Så många frågor och jag har faktiskt svar på dem alla.

Nä, jag är inte klar med allt, för jag blir aldrig klar med allt. Jag kommer förmodligen att rusa runt som en skållad råtta i morgon förmiddag utan att få något gjort. Men det är okej. För det är bara Modern och Rolf som kommer.

Ja, jag tror att all mat är förberedd. Revbenen ska glaseras i morgon, laxen ska vändas ikväll, äggen ska kokas och brysselkålen ska ugnas. Annars är nog maten klar. Kanske borde jag förbereda gröten lite?

Julskivan då... Jo, den är klar. Inte min bästa julskiva, tyckte inte den riktiga inspirationen infann sig förrän alldeles för sent, men ändå bra. När jag trodde jag var klar bytte jag ut två låtar och sen hittade jag en till som tvunget behövde vara med så det blev en extralåt. Men så får det vara.

Julklapparna... Alla är klara utom Systersonens, men honom träffar jag inte förrän efter jul så det gör inte så mycket. Jag har till och med packat in alla julklapparna. Utom djurens, det pallade jag inte.

I söndags var jag på jullunch hos Ingrid och hon dukade fram både sill och lax och köttbullar och skinka och godis. Och vi lyssnade på julmusik och pratade jul och allt annat och både Ingrid och Becka var så planerade inför julen och jag antecknade och antecknade och när jag kom hem vid sju åt min man och jag lite ost och salami och snabbplanerade julen. Och hela veckan har jag haft tankarna på två håll. Dels på jobbet och allt som behövdes göra där och dels på julen och allt som behövdes göras. Och min man åkte till Stockholm i onsdags och jag jobbade hemma på förmiddagen och var yr och det kändes som om det var tungt att andas och jag visste inte om det var stress eller inbillning och tyckte det var rätt skönt att åka in till jobbet på eftermiddagen. Och när jag kom hem hade Dylan trashat köket som vanligt...

Och igår jobbade jag hemifrån hela dan och det gick så himla bra. Och jag jobbade och jobbade och fick massor gjort och jag dammsög och dammade och duschade och strax efter sex kom min man hem och vi lagade biff och klyrror och såg Bad Santa och jag somnade i soffan när vi såg Hinterland.

I morse fick jag lite sovmorgon eftersom min man steg upp för att jobba vid sju. Hemifrån. Och jag låg kvar i sängen och löste korsord och spelade spel tills jag var så hungrig att jag inte stod ut. Och sen gjorde jag mig respektabel och tog bussen ner till stan för att köpa de sista julklapparna och klippa mig. Och oj som jag klipptes! Jag kände nästan inte igen mig när jag gick därifrån...

Och medan jag var borta gjorde min man skinkan och revbenen och putsade fönster och städade toaletter. Och när jag kom hem åt vi min mans burgare och tittade på Christmas Vacation. Och nu är jag så trött att jag håller på att somna, så det är nog bäst att vi går och lägger oss. Det är ju en stor dag i morgon och mycket att stå i...


Inga kommentarer: