onsdag, november 23, 2016

Bad och tv-serier och jyckar och annat

Hoppsan! Det är ju onsdag idag och jag har inte bloggat på evigheter... Evigheter! Slarvigt! Vad har jag gjort då? Eftersom jag inte bloggat menar jag? Jo, jag har badat, varit ute med jyckarna, jobbat, bakat, tittat på Castle, löst korsord...
Jack försökte äta upp min morgonrock


Förra lördagen gick vi en långrunda med jyckarna på Spille. Och sen pysslade vi i hemmet tills jag la mig i badet ett par timmar med Castle på datorn. Så jäkla härligt! Att få ligga och koppla av och bli varm och avslappnad och avstressad och samtidigt titta på en serie. Och sen åt vi lamm och potatisgratäng och tittade på The Judge.
Lite snö på Spille


På söndagen gick vi ännu en runda med jyckarna (såklart) och jag dammsög hemmet medan min man åkte för att köpa badrum, men han kom hem direkt eftersom de hade stängt. Däremot provkörde vi en ny Volvo. Och framåt eftermiddagen tog vi ett bad tillsammans innan vi lagade Coq au Vin fast med kycklingfilé.

Det blev måndag och min man åkte till Stockholm, jag sov skitdåligt hela natten och funderade på att ta sovmorgon, men bestämde mig till sist för att stiga upp och baka bullar till frukost och ta en lite lättare jobbdag som kompensation för att jag jobbade för länge på fredagen. Så jag jobbade och åt nybakade bullar till frukost, tog en paus för att gå en sväng med Dylan och när vi kom hem tog jag med Dixie på en helt annan runda. Jyckarna uppförde sig som änglar hela dan och jag fick jobba på ostört. Och tog lunch framför ett avsnitt Castle och jobbade till halv fyra och tillbringade resten av eftermiddagen i soffan. Och sen tog jag med jyckarna ut på en promenad och vid åtta kom min man hem. Vi åt te och macka till middag och kom i säng ganska tidigt.

På tisdagen hade jag med Dylan på jobbet och vi gick en runda på lunchen och vi jobbade till fyra och gick för att möta min man och Dixie och sen åkte vi till Blomsterlandet och Ica och slutligen till Coop för att hämta ett paket med årets julutstyrsel. Vi åt pasta med salsiccia till middag och försökte titta på TWD...
Vi kollade på skor när vi väntade...
Och på kanalen...
Och på onsdagen gick jag ut på lunchen och köpte mig en julkudde och ett par badbomber på Lush. Och efter jobbet kom min man och hämtade mig och vi åkte till Emporia där vi köpte årets datumljus. Och vi hade tänkt ta en sväng till Ikea också, men jag blev trött, så vi åkte hem och åt tonfisk och rökt aioli och lyckades äntligen se TWD och sen blev det ett avsnitt Top Model.

I torsdags åt vi sushi till lunch och jag jobbade och jobbade och inget gick som jag ville, men halv fem var jag klar och gick en sväng på stan. Och köpte en adventsstjärna och provade världens vackraste skor på & Other Stories och min man hämtade mig på Centralen och vi åkte och hämtade paketer med årets jultextilier. Och till middag åt vi kyckling medan vi tittade på finalen av Top Model.
Kycklingrätten
Och sen blev det fredag och jyckarna skulle vara ensamma hemma på förmiddagen. Jag gick hemifrån vid halv åtta och min man gick vid åtta. Jag gick av på Centralen och promenerade genom stan trots att jag hade chansen att vara tidigt på jobbet. Men det var skönt att få en morgonpromenad och att få lyssna lite extra på min ljudbok. Fem i tolv kände jag mig klar med jobbet och gick för att ta bussen hem. Och när jag kom hem möttes jag av ett köksgolv som var ett hav av plastpåsar och papperspåsar. Dylan hade alltså ännu en gång slitit ut alla påsar och demolerat dem över hela golvet, men spontant känner jag; hellre påsarna än inredningen... Så jag fick börja fredagseftermiddagen med att plocka undan på köksgolvet. Och sen la jag Dylans mat i blöt och medan jag plockade undan i vardagsrummet hörde jag konstiga ljud från köket och det visade sig vara Dylan som ätit upp maten medan den stod på diskbänken. Jag blev alldeles trött och matt och värmde min lunch och dammsög matrummet medan jag åt och tittade på Castle. Och jyckarna gjorde mig sällskap och vi hade det ganska mysigt även om Dylan var lite rastlös. Min man kom hem vid fem och hade med sig världens vackraste skor som en tidig julklapp till mig. Och han tog med jyckarna ut på en runda och jag passade på att städa klart. Och så skönt det var att få inleda helgen med ett städat hem. Städad nedanvåning åtminstone... Vi åt förtugg och umgicks och min man lagade biff och klyftisar och jag tittade på Castle och sen såg vi Grey's.
Tack för den Dylan...
Åh! VVS! Världens Vackraste Skor!!! 💕
I lördags vaknade jag inte förrän min man steg upp strax innan åtta och det händer väl aldrig? Att jag vaknar sist alltså... Min man bakade frukostbullar och vi hade en mysig lördagsfrukost med Goldbergs och när den var uppäten åkte vi till Pildammsparken och promenerade med jyckarna.  Jyckarna hade fullt sjå med att titta på varenda människa, varenda fågel, varenda unge, varenda hund så när vi kom hem somnade de som stockar och sov resten av eftermiddagen. Min man grillade tjocka revben och jag och Castle tog ett bad igen. Och sen såg vi årets första julfilm; Gremlins.
Min mans minibaguetter...
I Pildammsparken
Jag försökte ta en bild på jyckarna
Denna bilden blev i alla fall okej...
I söndags gjorde jag inget särskilt; pratade med Syrran, putsade ett fönster eller två, städade vitrinskåpet, tog ett bad med en bok och ett par avsnitt Castle och på balkonen jobbade en man med att byta ut balkongräcket. Vi åt pizza till middag och började se Designated Survior och det var med nöd och näppe vi kunde stänga av för att gå till sängs...
Han Dylan har en skön stil
Jag tog ett bad
I måndags jobbade jag igen och efter jobbet promenerade jag genom stan till centralen för att ta bussen hem och jag vet att jag sagt det innan, men jag känner mig så jäkla nöjd när jag gör det. Tar den där extra promenaden alltså. Den ger faktiskt så mycket. Speciellt nu när jag inte tränar, fast jag borde... Vi hade kotlett och potatisgratäng till middag och fortsatte att se Designated Survivor och fick åter igen tvinga oss att stänga av...
Jag gjorde en box of fun till Dylan. Så han inte ska riva köket. Det hjälpte inte...
Igår steg min man upp kvart i fyra för att flyga till Finland och naturligtvis sov jag sjukt dåligt hela natten. Först kunde jag inte somna och när jag väl gjort det, vaknade jag klockan två och kunde inte somna om. Och sen vaknade jag kvart i fyra när min man steg upp. Och sen igen när han slamrade med sina kläder. Och sen när han sa hejdå. Och jag somnade nästan när han gick, men blev klarvaknen när jag insåg att han stängt in Jack i sovrummet hos mig. Jag somnade om till slut och när klockan ringde halv sju, var jag allt annat än pigg och vaken. Så jag låg kvar och steg int upp förrän kvart i åtta och orkade inte ens bli stressad över att jag inte började jobba förrän åtta. Hemifrån alltså...  Jag kände ett stort behov av en latte, men naturligtvis fungerade inte kaffemaskinen. Mjölken vägrade bli varm. Trots att jag körde den i skummaren tre gånger. Så jag fick mikra den. Och hann dricka ungefär en klunk innan Dylan bestämde sig för att han behövde gå ut. Så latten fick vänta och Dylan fick gå ut. Och sen fick Dixie gå ut och när jag kom hem var latten kall och fick mikras igen. Och jag åt frukost och jobbade och Dylan var rastlös och besvärlig och jag fick ta långlunch för att gå ut med honom och när vi kom hem var han fortfarande besvärlig, men däckade till slut. Även min dator var besvärlig. Och hängde sig och jag fick göra omstart på omstart och bokföringsprogramet stängde ner sig när jag var mitt i en fakturering och kvart över tre orkade jag inte med allt krångel längre, så jag slutade för dagen. Och jag tog hand om hundarna och gick ut med hundarna och försökte få rätt på saker och datorer och sen blev klockan åtta och min man kom äntligen hem! Och med sig hade han finskt godis och en mascara (som inte var finsk). Och vi åt pasta med bresaola och mozzarella och tittade på Designated Survivor. Såklart.

Idag hade jag med Dylan på jobbet och han blev så glad när det kom in någon för att hälsa och han hjälpte gärna revisorn att hitta rätt pärm, inte helt säker på att hon uppskattade det dock... På lunchen var vi ute och gick i 45 minuter och sen sov han resten av eftermiddagen. Jag var oväntat effektiv. Det är det bästa med att ha med Dylan, att jag kommer ut och rör på mig på lunchen. Vi jobbade till halv fem och mötte min man och Dixie och åkte sen och köpte presenter till Lilian som snart fyller år. Och nu ska vi snart äta biff och rösti och titta på... Just det! Designated Survivor!

Inga kommentarer: