onsdag, oktober 05, 2016

Valpträff och nackspärr

Jag har semester den här veckan och än så länge känns det ganska bortkastat. I måndags morse vaknade jag med en jävla nackspärr. Nästan som i vintras, men inte fult lika illa. Men nästan. Min man masserade min nacke innan han gick till jobbet och jag tog en treo till frukost. Och sen tillbringade jag hela dan i soffan eftersom allt annat gjorde ont att göra.
Astern är nästan överblommad, undrar om jag hinner plocka en bukett i år?

Min man kom hem från jobbet och tog med sig jyckarna i bilen när han handlade och hämtade matkasse. Jag låg kvar i soffan och lekte med min telefon och tyckte synd om mig.

Vi har en ny matkasse nu, Bistro, också från Ica. Än så länge är den mycket mer inspirerande än inspirationskassen. Snabbt går det att laga också. I måndags åt vi laxburgare och igår biff med nudlar och teriyakisås. Ikväll blir det fläskkorv med gryn. Det enda negativa är att det inte blir någon lunch till nästa dag...
Biff och nudlar

Igår jobbade min man hemifrån så att jag skulle kunna åka till Emporia. Så det gjorde jag. Jag klädde på mig och sminkade mig och åkte iväg och på Centralen delade de ut kattmat och hundgodis. Så jag sa att jag hade både hund och katt och fick tre påsar med kattprylar och två med hundprylar. Sen åkte jag till Emporia och köpte ögonbryn och undisar och ett lack som förhoppningsvis ska hjälpa mina stackars allergiska naglar...
Alldeles tågtomt på Centralen, det ser jag typ aldrig
Och sen åkte jag hem och på Centralen delade de fortfarande ut kattmat och hundgodis och jag sa åter igen att jag har både hund och katt och de öste påsar över mig. När jag kom hem och räknade hade jag 9 påsar med kattsaker och 5 med hundsaker. Inte så illa. Nu har Jack kattmat för drygt två veckor och kattgodis för ännu längre. I jyckarnas påsar låg det olika dentasticksprylar. Perfekta att ta till när man behöver vara ifred en liten stund.

Eftersom det var kanelbullens dag igår, fikade vi på kardemummasnäckor (kanelsnäckorna var slut) när jag kom hem. Och när min man jobbat klart spacklade han en fönsterkarm innan vi gick en långrunda med jyckarna. För man kan göra det nu. Gå en långrunda med båda. Inte hur lång som helst såklart, men längre än innan.
Draghundarna
Dylan spanar på änderna
Dixie spanar förmodligen på kaniner
Dylan
Idag är min man på jobbet igen och jag har massor med planering att göra. Planering inför min födelsedag som infaller på söndag och eftersom vi ska fira den med familjen då, känns det som om jag blir snuvad på ett firande... Men jag har i alla fall önskat mig ägg benedict och champagne till frukost. Och det är ju också ett firande...

Förra veckan var vi på Ikea och eftersom vi hade jyckarna i bilen blev det bara servetter och en krukväxt. Jag hade velat ha en glaskupa, men de var slut. Igen. Jag ville ha en palm också, men 299:- för något jag kommer att ta död på, kändes dyrt. Men dagen efter hittade vi en likadan palm för 198:- på Hornbach, så då slog vi till ändå och den lyfter verkligen matrummet. Eller, den kommer att lyfta matrummet när vi har städat där, för just nu ser det ut som ett bombnedslag på grund av målning av vägg. Och allt detta stök gör mig lite stressad, för hur ska vi hinna få hemmet respektabelt innan söndag? Speciellt med tanke på att jag är lite handikappad just nu...

I helgen var det valpträff på Järavallen för Dylans kull. Så roligt det var att se de andra valparna! Så lika och ändå så olika. Dylan var störst och de undrade vad vi gödde honom med... Även valparnas pappa var där och det var roligt att få träffa honom och hoppas att Dylan blir lika förståndig när han är vuxen.
Dylans bror Sigge
Pappa Utah
Dylan hälsar på pappa
Utah
Jag försökte ta en höstig bild på Dylan, men han försökte äta upp rekvisitan
Dylan och Ami
Dylan och Ami igen
Denzel

Vi (min man och de andra, inte jag) la blodspår och vi pratade om valparna och jämförde dem och grillade korv och åt äppelkaka och valparna gick sina spår och jag gick med och fotograferade Dylan och min man och det var helt fantastiskt att se så intresserad han var. Dylan alltså. När han hittade startblodfläcken kunde han inte sluta lukta och började att gräva frenetiskt. Inte lätt att veta att man ska söka framåt i skogen och inte nedåt... När han väl fattade att det fanns mer blod fick han fart och hittade klöven oväntat lätt. Min duktige kille! Det hade gått bra för alla valparna och alla blev sugna på att köra mer blodspår med sina jyckar.
Dags att spåra spåret
Min man visar vägen, Dylan hänger på
Mmm... Luktar blod!
Dylan spårar
Vart ska jag nu husse?
Dylan spårar på utan några större problem
Och han hittade klöven!
Och bar den hela vägen tillbaka
Min duktiga kille!
Han fick ligga och gnaga på den en stund innan han lämnade den ifrån sig

Och sen släppte vi dem. Och deras mamma kom och satte fart på dem. Hon sprang och sprang och sprang och de små gjorde allt de kunde för att hålla samma fart som hon. Det gick sådär. Valparna sprang och busade och lekte och slogs och bråkade och rymde tills det var dags att samla ihop dem och åka hem. Fyra timmar senare. Då var vi trötta hela familjen.
Dylan och mamma Bella
Bella försöker få pli på Dylan?
Ingen hinner med när mamma sätter fart
Sigge, Denzel, Ami, Dylan och Bella
Fina syskonen
Försöker hinna ikapp mamma
Dylan ser trött ut... 
Fina hundrumpor
Dylan prylar mamma Bella...
... och får igen... 
Sigges rumpa
Två som inte gav upp
Dylan hade busat färdigt...
När vi kom hem la jag mig i soffan med en treo på grund av huvudvärk och ryggvärk och min man åkte och handlade till kvällens middag och sen åkte han till Ikea och köpte en soffa. Och när han kom hem försökte vi med gemensamma krafter få in den i huset och det gick sådär. En granne kom förbi med sin hund och insåg att vi aldrig skulle klara det själva, så han band sin hund i vårt staket och hjälpte till. Snällt av honom, för vi hade aldrig fått in den annars...

Vi åt lamm och potatisgratäng till middag och såg Rain Man och bestämde oss för att se alla Tom Cruise-filmer som finns på våra streamingtjänster.

I söndags plockade vi (min man) undan allt från skänken i matrummet och började att måla. Och jag hjälpte till. Att måla alltså. Och att måla en svart vägg vit tar tydligen sin lilla tid... Så min man fortsatte måla eftersom jag tröttnade, i stället började jag på en låtlista till på söndag och uppdaterade bildspelet på apple-tv:n.

Idag borde jag fortsätta uppdatera bildspel och lägga till låtar i låtlistan. Jag borde också skriva en inköpslista och städa i matrummet. Men matrummet måste som sagt vänta tills min man målat klart fönsterkarmen. Annat jag borde göra; rensa i högen med CD-skivor som håller på att ta över i vardagsrummet, få min man att dammsuga (Jack välte precis ner en karaff i hallen, tror inte det finns skärvor kvar, men man vet ju aldrig...)
Bilden visar Dylans humör idag
Fast en liten stund låg de i soffan med mig...
... och sov sött... 
Och idag fyller Bob Geldof år.

Inga kommentarer: