fredag, oktober 14, 2016

Födelsedag och höst och TGIF!!!

Puh! Tänk att jag nästan jobbat en vecka redan?! Semestern känns väldigt avlägsen nu. Men den gjorde nog gott för jag känner mig inte lika stressad som innan. Trots att jag fått jobba ikapp förra veckan på grund av kollega med ryggskott. Men innan jag kom tillbaka från semestern kom min man hem från Stockholm och jag fyllde år och det blev höst och kallt och halsduksväder på riktigt.
Den här killen vet hur man slappnar av

Min man kom hem från Stockholm i fredags och med sig hem hade han världens finaste födelsedagsbukett. Hortensia, rosor, prärieklocka,chrysanthemum, klematis och gräs i en salig höstig röra. Och han hade även med sig årets första Vacherin Mont d'Or och diverse charkisar. Och vi stoppade in osten i ugnen och vi åt och njöt och tittade på Grey's och gick och la oss.
Åh!
Världens...
... vackraste...
... bukett!
Åh! Vacherin!
Åh! Brödet till osten!

I lördags vaknade jag alldeles låg och trött och håglös och orkade inte göra något alls. Trots att vi hade massor att fixa. Men vi började dagen med en långrunda med jyckarna och jag blev irriterad på att de inte uppförde sig eftersom jag inte hade något tålamod alls. Och sen åkte vi och handlade det sista inför söndagens födelsedagsfirande.  När vi kom hem satte min man igång med att städa och jag fortsatte med bildspelet och låtlistan. Och när kvällen kom förfirade vi min födelsedag lite. Vi drack champagne och åt vinägerchips och sen lagade min man flamberad oxfilé med grönpepparsås och shoestring potatis och vi såg Zoolander 2 tills jag somnade i soffan.

Jättegoda vinägerchips som verkligen smakade vinäger!
Flamberingen
Min födelsedagsmiddag

Och sen blev det söndag och min födelsedag. Jag sov så sjukt dåligt hela natten och när klockan var halv sju och jag märkte att min man var vaken, låtsades jag sova för att inte behöva stiga upp. På min födelsedag!!! Jag som brukar vakna klockan fem och tycka att det är dags att börja fira!!! Men jag vaknade såklart till sist och min man gav mig mina fina presenter; en affisch, ett årskort på Fotografiska, lakritspopcorn, en mascara, en handkräm och en parfym jag ännu inte bestämt mig för om jag ska behålla...
Mmm... Lyxfrukosten!
Min man gick ner och gjorde Ägg Benedict, Jack och jag låg kvar i sängen och myste. Och sen åt vi Äggsen och drack champagne och tittade på Goldbergs till vi var alldeles tvungna att börja laga mat. Min man svängde ihop en lingoncheescake och eftersom jag blev trött av bara tanken, tog jag med Dixie ut på en runda. Sen började vi på älggrytan och lät den stå och puttra på spisen ett par timmar och vi gjorde oss i vackra och förberedde förrätten och prick klockan fyra knackade Modern och Rolf och Svärmodern på dörren. Vi fick fina presenter, pengar av Svärmodern och kanske den allra bästa presenten någonsin av Modern; en robotdammsugare!!! Vi drack Crémant och åt chips med gräddfil och löjrom och packade upp dammsugaren och sen la vi upp förrätten.

Och menyn bestod av följande:

Förrätt:
Carpaccio med stekta kantareller och kapris

Huvudrätt:
Älggryta med trattkantareller, grädde och gorgonzola
Potatispuré med Västerbottensost
Haricots verts
Lingon

Efterrätt:
Frusen lingoncheescake
Dukat och klart!
Lingonvatten tycket jag var lite festligt
Carpaccion
Modern, Rolf och Svärmodern from above
Festligt
Mmm... Lingon!
Och lingoncheescacken var supergod!
Och en espresso till förstås...

Vi åt och drack och pratade och vid sju fick Svärmodern rusa till bussen för att åka hem och avlösa hundvakten, medan Modern och Rolf stannade kvar en stund till. Och när de också åkt, satte min man och jag oss på våra fårskinn på trappan med vår infravärmare framför oss och rökte cigarr och drack vin och firade mig en liten stund till.
Trappmyset
Och fölsegrisen

På natten sov Jack inne hos oss. Han var väl alldeles slut av att ha varit på party för första gången. Läskigt tyckte han det var med så många människor, men han var alldeles för nyfiken för att inte vilja vara med. Och han och "Mormor" verkade fatta tycke för varandra...

Jag sov såklart skitdåligt natten till måndag också, mest på grund av ont i ryggen, så jag var galet trött när det var dags att åka till jobbet. Och på jobbet blev jag kastad in i röran med en gång. Jag hade över 300 mail att gå genom och fick kolla och dubbelkolla fakturor och inbetalningar och faktureringar och what not och hade inte tid att känna hur trött jag egentligen var. Vilket ju egentligen var bra. Och eftersom jag var både trött och utvilad samtidigt orkade jag inte ens bli stressad...

När jag kom hem åt vi oxfilé, som blev över efter helgens carpaccio, klyftisar och aioli och tittade på CSI och jag ville gå och lägga mig tidigt, men jag skulle bara...

I tisdags jobbade jag hemifrån och tur var väl det, för jag sov ännu sämre på natten. Vaknade massor, vände och vred mig, hade ont i huvudet, var varm... Och steg inte upp förrän efter sju. Och min man krossade glaset på sin phone när han skulle ta in Jack som försökte följa med honom till bussen. Phonen som var som ny när han tog över den efter att jag ömt vårdat den i två år... Det gick inte mycket bättre för mig. Jag välte ner ett objektiv som gick i bitar när jag letade efter en bankdosa för att skaffa nytt bank-id...
Den där Dylan och hans hoppande
Söt och höstig är han
En vissen klitta
Och vissna rudbeckior
Såklart hade vi den obligatoriska bollspelspausen
Han vaktar sin boll
Ska du ta den matte eller???

Men jag jobbade på bra. Jyckarna skötte sig. Jag till och med hann duscha innan min man kom hem och tog med dem till Spille. Min man lagade gnocchi med krämig kyckling, det kliade i Dylans tassar efter tistlarna på Spille, jag försökte trösta, han var otröstlig och sprang runt, runt och fram och tillbaka... Vi fick avbryta vår middag cirka tusen gånger på grund av stirriga hundar, för är en stirrig är alla stirriga...

Vad vi även gjorde i tisdags, var att provköra nya dammsugaren. Och jäklar som han dammsög! På en kvarts dammsugande i vardagsrummet hade vi fyllt behållaren. Trots att vi ju dammsög på söndagen. Nu är det ingen stor behållare, men dock...

I onsdags vaknade jag på fel sida och var arg och irriterad på min man och katten och jyckarna, men det gick över när jag kom till jobbet. Dylan var med mig och började dagen med att springa in i en glasvägg och sen var han lugn resten av dagen. Fast inte på grund av det, utan på grund av att han är en jätteduktig kille. Vi jobbade på till halv fem och promenerade genom stan för att möta min man och Dixie och sen var vi inte sugna på torsk från matkassen, så vi åt Bookmaker Toast i stället. Och sen dammsög vi lite igen och han körde runt i ungefär en halvtimme i vardagsrummet och fyllde behållaren två gånger. Och sen fick han köra i matrummet en kvart och blev full då med. Helt sanslöst så mycket damm det finns i världen alltså... Sen tittade vi på Top Model och när vi skulle gå och lägga oss kunde jag inte slita mig från Wahlgrens värld...
Lillkillen

Igår vaknade jag på alldeles rätt sida och vi hade med jyckarna på jobbet igen och två dagar i rad är nog lite för mycket för den där lille... Han blev övertrött och kunde inte komma till ro på kvällen och vi fick avbryta vårt ätande typ tusen gånger... Men innan han blev övertrött var han hur snäll och gullig som helst på jobbet, men han hade svårt att komma till ro och när klockan närmade sig fyra behövde han nog gå ut för då var han ännu rastlösare, men jag var i ett flow och fick hur mycket som helst gjort och ville få så mycket som möjligt gjort innan jag gick hem på grund av att jag inte ville vakna mitt i natten och känna mig stressad över fredagen. Så vi jobbade till kvart i fem ungefär och mötte min man och Dixie utanför porten och jag blev sjukt sugen på salami, så vi åkte till Mobilia och handlade och när vi kom hem åt jag salami och min man lagade kotletter och sen såg vi Top Model och Divorce och kom i säng innan tio!
Fredagsbuketten, köpt på en torsdag

Och idag är det äntligen fredag och jag låg kvar i sängen medan min man duschade och hade tänkt försöka somna om, men kände pressen och stressen så jag struntade i att duscha och slängde på mig kläder och smink och var på väg till bussen redan tjugo över sju. Och jag hoppade av på centralen och köpte frukost och promenerade sen genom stan med min ljudbok i öronen. Och kvart över åtta var jag på jobbet och kastade mig över dagens uppgifter. Vilka mest bestod av kundreskontra och likvidöversikt. Och kundreskontran var Mr T så stressad över att han påmint mig om den minst 5 gånger den här veckan och påpekat att det kommit frågor från olika håll, men på de fem minuter det tog att gå igenom den fick jag inga frågor... Vi hade även besök från Banken angående våra pensionsval och jag framstod förmodligen som ett airhead, men då får jag väl göra det...

Kvart i tolv slutade jag för dagen och gick med övriga eko-avdelningen för att köpa sushi. Jag för att ta den med hem. Och på väg till bussen gick jag inom ostaffären och köpte en Vacherin Mont d'Or som vi kanske kan ha i helgen...

När jag kom hem hade jyckarna varit ensamma i fyra timmar för första gången och jag beredde mig på det värsta; Dylan hade gnagat på väggen, Dylan hade gnagat på köksinredningen, Dylan hade spridit ut alla pappers- och plastpåsar över hela köket. Men Dylan hade inte gjort något dumt alls. Det enda han gjort var att bädda om i korgarna lite och det får han ju förstås göra som han vill... Jag gav honom mat, vi var ute i trädgården, jag åt min sushi, jag släppte ut Jack, glömde bort att jag släppte ut Jack och släppte ut Dylan, Dylan tog Jack i munnen, jag pratade med Modern i telefon och fick lägga på och komma till undsättning, jag skällde på Dylan, han sprang och Jack sprang efter, jag fick äntligen fatt på Jack och tog in honom. Förutom den cirkusen har jag dammat och plockat undan i matrum och vardagsrum och dammsugit massor och sen fick jag ont i ischiasen och satte mig i soffan. Jyckarna ligger på var sin sida om mig och snusar sött. Jag börjar bli sugen på vin och förtugg och hoppas min man kommer hem snart.
Egentligen får ingen hund närma sig mina finkuddar, men när man är såhär söt...
Dixie sover som en gris

I morgon är det lördag och jag ska försöka ta sovmorgon.

Inga kommentarer: