tisdag, augusti 02, 2016

Sitter ute i regnet

Två äpplen på ett bord känns som höst
Jag trodde jag skulle få ha lite sovmorgon i morse. Och att jyckarna skulle vara lite avslagna så att jag kunde ligga i soffan och kolla en film. Men icke! Dylan vägrar sova och trots att klockan inte är elva än, så vill han ha sin lunch. Är vi inne ska han bara hålla på med Dixie och är vi ute så ska han gräva hål, förstöra torvblock eller äta stenar. Inga leksaker är roliga, bara mina trädgårdsskor. Förmodligen är han övertrött, men han bara bits och morrar och fräser, så jag kan inte natta honom... Fast nu när det började att regna blev han visst trött och la sig ner och somnade under matbordet i uterummet. Så jag sitter väl ute en stund till...
Tugga på ett märgben är bättre än att tugga på en sten. Tycker i alla fall jag... 
Torvblock är gott tycker Dylan
Och nu övar han på att flyga igen
Dixie är ganska trött
Anledningen till att jyckarna (och jag) är så trötta idag är att det var fullt ös här igår. Eller egentligen är jag trött för att jag knappt sov natten till igår och tillbringade dagen med att vilja gå och lägga mig, men kunde inte på grund av, som sagt, fullt ös. Modern och Rolf var här, Syrran och Svågern och Barnen var här, Styvsyrran och Styvsvågern och De Andra Barnen var här. Modern och Syrran hade gjort en (som vanligt) fantastisk smörgåstårta som vi tryckte i oss (det finns en bit kvar som jag tänker ha till lunch, tummen upp på det!), Rolf hade med sig vin som vi drack till, jag bakade en Black Forest Cake som inte gick av för hackor. Åtminstone utseendemässigt. Jag tyckte själva kakan var lite för kompakt och att grädden borde gosat ner sig mer i botten. Men vad vet jag? Vacker var den i alla fall.
Åh, vilken tårta!
Modern med nyaste barnbarnet
Min man var snygg som vanligt
Smörgåstårtan! Åh!
Chokladtårtan! Åh!
Vi satt i uterummet och solen sken lite till och från och det regnade lite, men inte så det störde. Dixie stannade inne eftersom hon tydligen inte tycker om Kajsa. Vilket kändes lite märkligt eftersom Dixie är så vänlig och alltid tycker om alla...? Men när hon såg Kajsa skällde hon helt vansinnigt, så det kändes bäst att ha henne inne. Dylan var med ute ganska mycket och tyckte det var väldigt festligt med en massa barn, men Lilian tycker att Dylan är jobbig, så han fick sitta i köket mellan varven.
Fullt ös
Roffe visade bolltrick
Jag målade Kajsas naglar
När de kom vid två och åkte vid åtta och vi gick in och nattade jyckar och stekte var sin biff eftersom jag behövde lite proteiner efter denna kolhydratsstinna dag och sen såg vi CSI och gick och la oss. Och jag trodde som sagt att Dylan skulle ge mig sovmorgon. Och det började bra, han sov till strax innan sex och när min man varit ute med honom somnade han om. Men sen vaknade han när min man tog tvättkorgen och efter det var han så konfunderad att han tydligen inte kunde somna om.
Slagsmål
Slagsmål
Slagsmål
I lördags var jag också trött och hade sovit dåligt och orkade inte göra något, så jag sov middag med Dixie och i söndags var jag mycket piggare så då steg vi upp tidigt och åkte iväg och köpte en sele till Dylan och sen åkte vi ut i Bokskogen. Och det tyckte han var helfestligt och promenerade på som om han aldrig gjort annat. Ett par kantareller hittade vi också, så även min man och jag fick ut lite av promenaden.
I skogen såg det nästan ut som vår. Allt var så grönt
Jyckarnas första promenad tillsammans
Jag kämpade för att de skulle posera tillsammans. Det visade sig vara ett omöjligt projekt. 
Dixie
Det här såg ut som något ur en swamp eller nåt...
Finingarna på promenaden
Jag såg en svamp
Min man såg två
I skogen
Idag är min man på jobbet och jag har hand om jyckarna och tänkte alltså försöka ta det lugnt. Vi får väl se hur det går med det... Jag funderar på att be min man ta med Dixie till jobbet i morgon så att jag kanske kan få vila upp mig lite...
Dylan gömmer ett ben...
Letar efter ett bättre gömställe för ett annat ben... 
Kanske här bakom?
Japp, det blev bra och nu skakar han av alla fästingar hoppas jag... 
Och nu när det är augusti börjar det bli höst i trädgården... 
Först var jag missnöjd med de gula rudbeckiorna bland de rosa, men nu tycker jag det är fint och höstigt
Jag läste ett recept på likör på svarta nypon. Det kanske är något?

Inga kommentarer: