måndag, augusti 22, 2016

Lyxiga måltider och trädgårdshäng

Jaha, nu är det redan måndag igen. Min man står i köket och lagar kycklingqueneller, jag sitter i vardagsrummet och passar Dixie och Jack som leker våldsamt. Eller kanske inte så våldsamt egentligen, men Jack flyger upp och ner på möbler och i fönsterkarmar och jag har fullt sjå att hålla i vaser och prydnadssaker så de inte välter... Deras favoritlek är att Jack gömmer sig under en stol, bakom en filt, och gör utfall mot Dixie. Dixie steppar förtjust och kommer med frustrerade skall med jämna mellanrum.
Den där Jack White alltså...
Jag har redan jobbat en vecka, men har fortfarande inte kommit in i arbetet. Jag är trött och okoncentrerad mest hela tiden, men tänker att det går över i takt med att hösten gör sitt intåg? Flera morgnar har jag hoppat av på Centralen, köpt frukost på Gateau och sedan promenerat genom stan till jobbet. Skönt att börja dagen med en morgonpromenad. Eller två. Dagen börjar ju strax efter sex med att jag går ut med Dixie. Skönt det också. En morgon gick vi till Spille och såg dimman lyfta från ån och jag förbannade att jag inte hade med mig min kamera...

Efter jobbet har jag också promenerat genom stan för att sedan ta bussen från Centralen. Och på vägen har jag köpt en födelsedagspresent eller två till min man som fyller år på lördag. Jag har också köpt ett läppstift till mig. Ett läppstift som inte var rött!

I onsdags var vi på Blomsterlandet utan att köpa något och i torsdags firade vi fredag. När jag kom hem från jobbet dukade min man fram ost och vin och cigarrer och sen lagade han fantastiska Wallenbergare på älgfärs och till hade vi stekta svartrötter och rårörda lingon och mandelpotatismos. Så. Jäkla. Gott!!!
Åh! Wallenbergare!
I fredags tog vi med Dylan på första riktiga morgonrundan till Spille. Han var jätteduktig! De var jätteduktiga båda! Vid elva körde min man för att lämna jyckarna på hotellet och när han kom hem åt vi lunch och sen gjorde vi oss vackra och packade en övernattningsväska och körde till Ystad.

När vi kom fram installerade vi oss i gästrummet hos Modern och Rolf och jag insåg att jag glömt både det ena och det andra; treon, ansiktskrämen och bettskenan...

Halv sju kom en taxibuss och hämtade min man och mig, Modern och Rolf och tre från deras hus. På taxibussen satt redan Moderns Kusin med Fru. Och sen åkte vi till Kåseberga för att gå på skaldjursfrossa. Och oj, som jag frossade! I hummer, kräftor, krabbklor, räkor, rökta räkor, grillade räkor, gratinerade musslor, rökta pilgrimsmusslor, aioli, bröd. Och till denna frossa delade Modern och jag en flaska vitt vin.
Vi hade havsutsikt
Kloklipparen...
Skaldjur i mängder!
Jag trodde jag tog många fler bilder på maten. Det gjorde jag inte...
Min första blygsamma portion
Min man var där
Vi tog lite luft och jag fotade en grej man fångar fisk med. Antar jag...
Ännu mer havsutsikt
Vi tittade på månen när den gick upp
Endast ett par minuter senare såg det ut såhär! Synd att jag inte hade bättre kamera med mig
Medan vi väntade på taxin gick vi en sväng i hamnen
Vi var tillbaka hos Modern och Rolf vid halv elva och medan Roffe gick för att titta på OS-fotboll, drack Modern, min man och jag ett glas vitt och pratade strunt tills klockan blev över elva och jag var så trött att jag såg i kors... Och när vi gick och la oss somnade jag ungefär meddetsamma. Och vaknade kvart i fyra och hade galet ont i huvudet och var kissig och det var mörkt i rummet och jag såg inte ett skit och toaletten låg utanför i gymmet och jag fick lysa mig fram med telefonen och inte var det svalt på rummet heller, vilket jag hört att det skulle vara... Min man snarkade på och jag var övertygad om att jag aldrig skulle kunna somna om. Men det gjorde jag såklart. Och när vi vaknade var klockan sju och vi plockade i ordning i gästrummet och jag messade Modern för att höra om de var vakna och det var de. Så vi gick upp och drack latte och tittade på när Modern lagade Ägg Benedict. Och det var så jävla gott! Så gott att jag genast önskade att min man ska laga det till frukost till mig på vår bröllopsdag. Som av en händelse infaller på fredag... Ett glas champagne hade passat fint till också...
Frukosten! Åh, frukosten!!!
Efter denna utsökta frukost var klockan över tio och vi åkte iväg för att hämta jyckarna. Jag gillar ju inte att åka på motorvägen, så vi tog landsvägen och körde naturligtvis fel, inte bara en, utan två gånger. Så vi blev lite försenade. Men det verkade inte ha gått någon nöd på jyckarna. De var ute och lekte i trädgården när vi kom, Dylan rasade runt med syrran Ami och Dixie övervakade. Och de blev så glada att se oss och till och med Dylan ville följa med hem. Man skulle ju kunna tro att han ville stanna och leka med syrran...

Vi kom hem, åt lunch, satt ute, rökte cigarr, löste korsord, drack vin, lagade lammfilé med klyftisar och aioli till middag, såg en film (The Intern - en perfekt feelgood film), började på ännu en film och somnade i soffan.
Trötta jyckar efter en natt på hotellet
Igår blev jag sugen på Ikea, så efter frukosten packade vi in jyckarna i bilen och gick en sväng på Spille och han den lille är så duktig på att gå rundor och på att gå lös. Han är faktiskt överraskande uppmärksam och lyhörd. Inget man är van vid precis...

Och sen åkte vi till Ikea. Egentligen behövde vi inget annat än servetter, men Ikea är ju alltid Ikea, så vi köpte råttor till jyckarna, servetter till oss, en skärbräda till köket och glödlampor till golvlampan. Och innan vi åkte hem hann vi inom Plantagen där jag (äntligen!!!) köpte mig ett elefantöra.

Vi kom hem och var alldeles slut och solen sken så vi satte oss i uterummet med var sin ingefärsmojito och var sin cigarr och ett korsord. Och min man la tjocka revben på grillen och Dylan var övertrött och hade kli i tänderna, så jag klickade in honom (inte helt säker på att det funkade) och tränade stå tills han inte orkade mer. Då hjälpte jag honom att tugga ben tills han blev trött och lugn.
Ingefärsmojiton! Årets drink!
Dylan och råttan
Dixie kunde inte hantera att Dylan också fick en råtta så det blev storbråk och vi fick lägga undan dem. Råttorna alltså
Minen på Dylan där alltså!!!
Vi hjälps åt att tugga ben
När jag satt där ute med Dylan kände jag den fantastiska doften från våra tjocka revben och tänkte att alla i kvarteret ju måste vara så avundsjuka på oss och vårt grillande. Revbenen var fantastiska (såklart) och den pikanta potatissalladen vi hade till, likaså. Och medan vi åt vår delikata måltid började vi på en ny serie på HBO; The Night Of. Mycket lovande so far...
Elefantörat!!!
Och nu har det såklart gått en stund sen jag påbörjade mitt blogginlägg och kycklingquenellerna är uppätna sen länge och de var galet goda! Jag har blivit så bortskämd med god mat de senaste veckorna, att hälften kunde vara nog Fast egentligen inte, för jag uppskattar verkligen god mat. Man skulle faktiskt kunna säga att jag älskar god mat...
Kycklingquenellerna! Åh!

Inga kommentarer: