söndag, augusti 28, 2016

Bröllopsdag och födelsedag och utflykt efter utflykt...

Jag sitter vid matbordet och dricker en latte och ska snart dricka en treo/juice. Ute öser regnet ner samtidigt som det åskar och blixtrar för fullt. Miles Davis ljuder i högtalarna och min man lagar frukost. Riktigt mysigt faktiskt. Får mig att se fram emot hösten.

I tisdags jobbade jag hemifrån. Det bara blev så eftersom jag vaknade och hade ont i både huvud och mage och dessutom hade jag sovit sjukt dåligt. Förmodligen på grund av värmen. Igen. Ganska trött på att det är så varmt på nätterna nu.

I alla fall, jag jobbade hemifrån och min man passade på att åka på en massa ärenden, medan jag hade hand om jyckarna. Jyckarna som faktist uppförde sig exemplariskt och sov bredvid mig i soffan i stort sett hela dan. Jag jobbade oväntat effektivt och började kvart i sju och slutade inte förrän kvart i fyra. Och då var jag sömnig och ville lägga mig och sova en stund, men det gjorde jag inte... Och min mans ärenden bestod bland annat av att åka och chippa och vaccinera Jack. Och när Jack var hemma igen skulle man kunna tro att han var trött, men då tror man fel... Jack är aldrig trött...

På onsdagen var jag tillbaka på jobbet och hade fullt upp. Både på jobbet och med att planera min mans födelsedagspresenter. Och min nya vana trogen, hoppade jag av på Centralen och promenerade genom stan till jobbet. Och efter jobbet tog jag bussen till NetOnNet för att köpa en present till min man och sen promenerade jag hem. Många promenader blir det nuförtiden...

Och sen blev det torsdag och jag gick ut på lunchen och köpte de sista presenterna till min man och jag hade en klipptid klockan fyra, men vid tre ringde de och sa att den blev försenad en halvtimme. Vilket inte gjorde mig något alls eftersom jag hade massor att göra på jobbet, så jag jobbade till halv fyra och gick sen och köpte kaffe och finvin innan jag gick till frisören. Och jag fick vin och blev slingad och inpackad och klippt och plattad och funderade på att göra en rejäl kapning på håret, men hon sa att jag inte var redo. Än. Och det är jag nog inte heller... Och när jag var klar var klockan nästan åtta och inga bussar går hem till oss, så min man hämtade mig på Centralen. Och när vi kom hem åt vi Bookmaker Toast och tittade ikapp på The Night Of...

I fredags var det 16-årig bröllopsdag och vi vaknade såklart vid sex av att Dylan behövde gå ut. Och när min man varit ute med honom bytte vi presenter. Jag fick en elefant och en alldeles onödig, men såklart väldigt omtyckt, ögonskuggepalett. Min man fick cigarrer. Och sen gick jag ut en långrunda med Dixie medan min man lagade Ägg Benedict till frukost. Och det var så galet gott och jag önskar mig det till födelsedagsfrukost också. (Bara 42 dagar kvar...)
Åh, frukosten! Frukosten!!!
Jyckarna förberedde sig inför dagens utflykt
Vi gjorde oss vackra och packade in jyckarna i bilen och körde till Lund och Botaniska trädgården för att gå en liten promenad. Det var soligt och varmt och svettigt och vi tog många vattenpauser. Med jyckarna, vi glömde naturligtvis att ta vatten med oss till oss människor... Och efter en timme kände vi oss nöjda och åkte hem och lämnade jyckarna och min man och jag åkte vidare till Mobilia för att köpa lite ost och charkuterier att äta till sen lunch. Och vi passade på att gå inom blomsteraffären där jag valde ut en bukett min man gav mig i bröllopspresent. Lite sent påtänkt tyckte jag, men blev glad ändå...
Ingången till Botaniska Trädgården
Dixie var en söt, men ovillig modell
Jag försökte verkligen ta en bra bild på de båda...
Grönt och fint var det, men skulle vara roligt att se det i full blom
De ovilliga modellerna igen
Denna ros hade så fina nypon! Vill ha!
Mannen och vildingarna
Härliga höstiga rabatter
Balettblad i mängder!
Mer palettblad
Åh, rudbeckiorna!
Dahliarabatterna var inte heller så dumma!
Ett random hus som stod omkring
Ännu ett försök till en bild på de två
Bröllopsbuketten
När vi kom hem dukade vi upp i uterummet och satt där och åt ost och charkuterier och drack champagne och löste korsord och rökte cigarrerna min man fick i bröllopspresent tills det blev dags för min man att gå in och börja på kvällens middag som bestod av flamberad oxfilé med pepparsås, shoestringpotatis, friterad rotselleri och stekt sparris. Sjukt gott alltså!!! Och medan vi åt denna delikata måltid tittade vi på A Few Good Men. Halva i alla fall. Det var så varmt och jag var så trött så vi fick avbryta. Och på natten fick Dylan sova nere hos Dixie för första gången på grund av värmen.
Sen champagnelunch
Dessa frodas trots noll omvårdnad
Dixie tog det lugnt i solen
Salami och parmaskinka och svålar och ostar
Cigarren
Den flamberade oxfilén!
Det blev lördag och min man fyllde år och vi vaknade såklart strax efter sex och min man gick ner för att gå ut med Dylan och han hade hunnit kissa inne, så nästa gång han sover med Dixie får vi ställa klockan på halv sex...

Sen öppnade min man alla sina presenter och när det var avklarat gick han ut en långrunda med Dixie medan Dylan och jag lagade äggröra och bacon. Och efter frukost gjorde vi oss vackra igen och packade in jyckarna i bilen igen och åkte till Pildammsparken för en promenad. Och det var varmt och svettigt igen och vi hade många vattenpauser och hade ännu en gång glömt att ta med vatten till oss människor...
Äggröra, bacon och blåbär
I Pildammsparken
Jag fortsatte att försöka fota de galna jyckarna
Linslusen Dylan
Dixie poserar?
Jag och mina jyckar poserar ljuvligt...
Pildammsparken...
... Där jag tillbringade hela min barndom. Typ...
Trötta och varma och på väg mot bilen
Och jag gjorde ännu ett försök att fota jyckarna. Det här ser mest ut som en best med två huvuden
Men blåregnet hade fina frökapslar
När vi kom hem svängde jag ihop var sin toast skagen och jag gör verkligen en mean toast skagen om  jag får säga det själv... Vi satt i uterummet och åt och vi hade såklart champagne till. Och sen blev det en liten cigarr på maten. Och framåt kvällen fick jag ont i huvudet och tog en treo och tänkte hoppa över att göra förrätt till min man, men medan han var ute med Dixie ångrade jag mig och svängde ihop en jäkligt god carpaccio. Och sen blev det oxfilé med aioli, sparris och krossad potatis. Inte det mest fantasifulla kanske, men väldigt gott. Vi såg klart A Few Good Men och den var väldigt bra och jag blev sugen på att se fler 80-/90-talsfilmer, så det får vi göra en kväll...
Toast Skagen
Och lördagscigarrens
Dylan somnade på mina skor
Min man skördade tomater som nästan var rosa
Jag gjorde carpaccio
Och nu har det plötsligt gått flera, flera timmar. Faktiskt en hel söndag. Och vi har hunnit gå med jyckarna på Spille, varit och handlat, jag har köpt en ny kjol och beställt gula gummistövlar, vi har ätit lunch, min man har flisat, jag har fotat, jyckarna har busat, vi har suttit ute i åskan och regnet och druckit vin och rökt cigarr och löst korsord. Jag bloggar (igen), min man står i köket (igen), jyckarna busar i köket, Jack busar i matrummet. Vi hade tänkt grilla, men avstår på grund av regn och åska.
Jack och Dixie busar
De är faktiskt helt galna tillsammans
Jag såg fram emot att den här rosen skulle blomma, men alla knopparna vissnade plötsligt...
Tur då att min äng blev så fin
Jättefin faktiskt!
Dylan plockade hallon och jag tittade på
De satt så fint bredvid varandra, men så fort jag tog fram kameran...
Dixie satt åtminstone kvar fint
Min man flisade
De kanske ska ha en våningssäng?
En amiral kom på besök
Dylan sov
Dixie sov nästan
Vi rökte cigarr
Dylan växer så det knakar
Hoppas huvudet växer ikapp...

Inga kommentarer: