måndag, juli 25, 2016

Semester!

En dag fotade jag fjärilar, det gick sådär. Denna är fin, dock ingen fjäril utan en sorts mal. 
Påfågelsögat verkar vara den vanligaste fjärilen i vår trädgård
The Fairy
Mina älskade rudbeckior blommar till höger och vänster
Ännu en rudbeckia
I morse väcktes jag halv sex av att Dylan bet mig. Som vanligt. Jag var i det närmaste medvetslös och orkade inte stiga upp med honom, men det behövde jag inte heller. Min man tog ut honom. Som vanligt. Och kom sen upp och nattade honom innan han tog med sig Dixie ut på en löptur. Dylan och jag sov som stockar till kvart i åtta då min man kom och sa hejdå innan han åkte till jobbet.
Inget horn är för stort för Dylan
Dixie
Och nu sitter jag i skuggan av parasollet på övre däck och ska se klart en film (Trainwreck) om jyckarna låter mig. Just nu är de ganska lugna och ligger fint under bordet. Men vad som helst kan hända. De kan fyllas med oändligt mycket energi och driva mig från vettet. Det gjorde de närapå i morse. Så jag särade på dem för att kunna äta min frukost, Dylan åkte in i köket med ett ben, Dixie satt i fåtöljen. När Dylan kände sig klar med benet, satte han sig vid grinden och gnällde, då ville han gå ut och gräva ner sitt ben, så det fick han och sen blev han trött. Och jag åt upp min frukost som bestod av chiapudding med blåbär, en macka med leverpastej, tomat och krasse och en äggsmörgås. Och en islatte såklart.
Chiapudding - överraskande gott!
Mackan med krasse
Trött Dixie
Mina älsklingar!
Dagens plan är att låta hundarna vila så att jag kan se klart Trainwreck och kanske hinna med senaste avsnittet av Downton Abbey, vattna alla monsteror, klippa bort lite torrt i rabatterna och kanske läsa en rad eller två, lösa lite korsord, njuta av värmen och ledigheten.
Mycket bus är det...
Många tjuvnyp...
Och karatesparkar...
Och öronmisshandel...
Apropå det... Vad är egentligen skillnaden? På att jag sitter i trädgården och läser eller att jag sitter på en camping någonstans och läser? Eller på en strand i medelhavet? Alltså jag kan förstå att man vill åka bort, men ingen verkar förstå att jag vill vara hemma? Ibland är det precis som om andra tycker att jag inte gör något när jag har semester, bara för att jag inte åker bort...? Okej, i år gör jag väl inget på min semester, men det är ju på grund av valp...

Märgben för jyckarna är ungefär som iPad för barn...
...  och lugn och ro för husse och matte en stund...
Dylan gillar att smyga...
Han är ju bara så galet söt! Och alltid har han en smutsrand på nosen efter något ben han gömt, eller någon grop han grävt.
Vi har faktiskt varit väldigt duktiga, so far, på att prova nya maträtter på semestern. Vi har marinerat och grillat lax och vi har grillat t-benstek med kaffe- och chilirub och vi har gjort en god potatissallad med sparris och citron och vi har gjort rosmarinpotatis och örtpotatis och ikväll ska vi grilla kyckling. I morgon grillar vi lamm och har potatissallad med kronärtskockor till. På fredag funderar jag på att baka focaccia.
Grillad lax
Potatissalladen med sparris
Igår hade vi städdag. Det vill säga, min man städade. Jag gick en långrunda med Dixie. Sen prokastinerade jag. Och sen passade jag Dylan, sen fick jag ont i ryggen och tyckte synd om mig och låg i skuggan och spelade spel och drack vin tills det var dags för middag. Och efter maten fortsatte vi att sitta ute och drack mer vin och rökte cigarr och satte upp ljusslingor i uterummet. Och när vi gick och la oss masserade min man min onda rygg tills det kändes bättre och jag somnade. I morse kändes det mycket bättre, nu börjar det komma tillbaka...
Skönt att vila hakan på husses tofflor
Envis kille den där Dylan, ger sig inte i första taget...
Tuggar på möbler gör han också... 
Och det är inte okej när husse lagt filten på gräset! Då hämtar Dylan den. 
På trädäcket ska den ju vara. Så Dylan kan ligga på den och titta ut över trädgården.

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Herregud vilken söt valp ni har! Och så kul de verkar ha tillsammans Dylan o Dixie. Så fina bilder och så kul att få se. Låter som att du har en underbar semester. Jag hade gärna haft hemmasemester, sååååå skönt att få ta det lugnt i sin trädgård (om man nu hade haft en... hehe). Och vilket superväder du fått! Trist att du inte är på jobbet... för mig alltså :-D. Ser fram emot att få träffa valpen. Ha en fortsatt fin ledighet!

åsa sa...

Ja, han är helt oemotståndligt söt alltså! Och kul har de, lite för kul emellanåt... :) Ni får komma hit och fika nästa vecka. När som helst utom måndag passar fint! :)