söndag, juni 26, 2016

Världens längsta midsommarinlägg

Sallad på uppgång!
Ängen tar sig, sakta men säkert

I torsdags var det fredag och jag vaknade utan huvudvärk för första gången på länge och håret var på gott humör och min man och jag hann med en tidig buss. På lunchen firade jag att det var lön med att köpa sushi och pre-midsommarcigarrer. När jag köpte cigarrerna var jag lite rolig. Tyckte jag. Jag valde nämligen cigarr på gördelns utseende. Jag var ute efter något färgglatt och det var precis vad jag hittade. Tänker mig att det är lite udda att gå in i en cigarraffär och be om en färgglad cigarr, men han som jobbade där hade inget emot det och visade mig både det ena och det andra... Och på väg tillbaka till jobbet höll jag på att gå under av värmen, för det var galet overkligt varmt.

Jag jobbade effektivt till strax innan tre då jag fick rusa för att komma i tid till mitt frisörbesök. Och som sagt, håret var på gott humör och fick positiva kommentarer och jag fick vin och slungades och klipptes (knappt) och satt och tänkte på hur glad jag är att jag hittat en sån bra frisör. Och när jag skulle betala slängde hon ur sig att hon sagt upp sig och ska flytta till USA. Roligt för henne, såklart, men satan så tråkigt för mig! Fattar inte att jag har sån otur med mina frisörer jag är nöjd med...?

På väg till bussen tröstköpte jag en mascara från Bobbi Brown och en flaska finvin till kvällen. Och när jag kom hem i hettan hade min man dukat fram en fin förost och hällt upp vinet. Så där satt vi och pratades vid medan potatisen stod i ugnen och jag jobbade klart det sista innan midsommar.





Vi åt biffen och klyftisarna och aiolin och sparrisen ute och när vi inte orkade äta mer tog vi fram de färgglada cigarrerna och drack mer vin och lyssnade på musik och lyssnade på åskan och när det började småregna, gick vi ner och satte oss i uterummet. Och i uterummet satt vi och lyssnade på åskrelaterad musik (Thunder Rolls - Garth Brooks, She's Thunderstorms - Arctic Monkeys, Thunder on the Mountain - Wanda Jackson bland annat...) och fortsatte att röka cigarrerna och prata och titta på blixtarna runt om oss och det regnade och regnade och plötsligt öppnade himlen sig och samtidigt började det att blåsa och vi blev lite våta. Som tur var, hade vi precis avslutat våra cigarrer så vi tog alla prylar och sprang in och satte oss i soffan en stund innan vi gick och la oss.

Dixie hade en egen cigarr...

Och det fortsatte att åska och blixtra och jag trodde aldrig att jag skulle somna, men det gjorde jag till slut. Och sen vaknade jag cirka tusen gånger under natten, eftersom det aldrig slutade att åska och eftersom regnet öste ner, kunde vi inte ha balkongdörren öppen så det var varmt som i en bastu i sovrummet. Ungefär halv fem vaknade jag och kunde inte somna om så jag surfade och spelade och kollade väderleksrapporten som sa att det skulle sluta åska och regna vid fem. Och det gjorde det faktiskt. Så då gick jag upp och öppnade balkongdörren lite för att få in lite luft och sen somnade jag om och vaknade vid sex då det började om. Och jag höll på att bli tokig av att inte få sova och min man var inte ett dugg intresserad av att stiga upp halv sju så jag fick somna om igen. Och vaknade alldeles outsövd vid åtta. Men vi åt frukost och morgonsysslade och åkte till Emporia där jag köpte mig en ny iPad eftersom den gamla inte ville vara med i leken längre. Och naturligtvis kom jag på när vi körde in i parkeringshuset, att jag glömt mitt kort hemma. Så min man fick betala och naturligtvis gör det inte så mycket eftersom mina pengar är dina pengar och så vidare, men jäkligt retligt ändå.

Och eftersom det var midsommar och Modern och Rolf skulle komma, så hade vi massor att stå i och jag orkade bara inte. Jag ville ju leka med nya fina rosa padden. Men det gjorde jag inte. Så mycket.


Midsommarbuketten blev lite klen... 
Men fin ändå... 
Klockan två parkerade Modern och Rolf på uppfarten och vårt midsommarfirande kunde börja. Det var varmt som i helvetet, men vi klagade inte. Så mycket... Vi började med att dricka lite rosé medan vi hälsade varandra välkomna i skuggan av uterummet. Och sen dukade vi fram sillsalladen Modern hade med sig. Och solen sken och vi fällde upp parasollet för att inte gå under. När sillen var uppäten och ölen var slut, spelade vi boccia tills vi inte orkade mer. Då förberedde vi kvällens grill. Ja, inte de tjocka revbenen som legat på grillen halva dan, men potatisen och tomatsalladen och aiolin. Aiolin misslyckades jag med. Den skar sig två gånger, så det gick tre äggulor, men Rolf tyckte den var fantastisk, så den blev ju bra ändå.



Vi åt tjocka revben och lammracks och klyftisar och aioli och inlagd lök och whiskysås tills vi höll på att spricka. Då drack vi cappuccino och åt fruktsallad. Och sen var klockan närmare halv tio och Modern och Rolf sa godnatt och körde hem. Min man och jag stannade i uterummet med var sin cigarr och lite mer vin och musik och tittade på grannarna när de spelade kubb. Det var alltså inte meningen att vi skulle titta på deras kubbspel. Vi satt och beundrade rosenrabatterna när de kom ut och började spela och häcken är ju lite tunn in mot deras trädgård, så vi hade liksom inget val...




Efter en kall dusch och ombyte till rena lakan gick vi och la oss och jag somnade direkt.

Igår vaknade jag sju och insåg nöjt att jag lyckats sova hela natten. Och efter frukost körde vi iväg med Dixie till Alnarpsparken för att gå en morgonrunda. Det var galet varmt och Dixie gick mest runt och flåsade, jag gick mest runt och fotade. Och när vi kom hem igen parkerade jag mig i skuggan i uterummet med min pad och Downton Abbey och en flaska vatten. Dixie gjorde mig sällskap och min man rensade ogräs på framsidan. Till lunch gjorde vi små smörrebröd på midsommarresterna och till efterrätt hade vi cappuccino och var sin long pannatella. Och min man fortsatte att trädgårdspyssla och jag fortsatte att titta på Downton Abbey och sen somnade jag och fick ont i huvudet och gick in och duschade och tog en treo medan min man lagade middag. Och sen gjorde jag bea och den blev inte så bra. Den vägrade tjockna så vi fick ta i en äggula till och det blev inte mycket bättre så vi värmde på den lite extra och då blev den i alla fall lite tjockare, men den smakade inte så mycket så jag hällde i extra dragon i vinäger och sen blev den godkänd. Tillräckligt i alla fall. Vi såg en och en halv film och sen gick vi och la oss med balkongdörren på vid gavel eftersom det varken regnade, blåste eller åskade.











Här skulle jag kunna bo... Och ha mitt eget Downton Abbey...



Alltså de här smörrebröden var riktigt goda!

Dixie försökte ligga i skuggan

Idag har vi fria aktiviteter. Jag har spelat spel, försökt blogga, kollat Downton Abbey och vad min man pysslar med ute i trädgården har jag ingen aning om...


I onsdags skördade vi förresten våra första potatisar som vi kokte och hade till ostfondue. Gott!
Min man beger sig ut i potatislandet

I morgon är det dags att jobba igen och det är bara tre veckor kvar till semestern...

Inga kommentarer: