lördag, juni 11, 2016

Närbilder och naturbilder

Jag rotade fram mitt makroobjektiv i torsdags och försökte ta lite spännande bilder med nya kameran att sätta upp på väggen. Det blev faktiskt ett par jag blev riktigt nöjd med... 
Närbild på en av favoritpionerna. Ser nästan ut som en exotisk efterrätt...
Samma pion, annan vinkel
Ett äppelkart jag fotade i brist på annat blev hur fint som helst
Vi åt kronärtskocka till middag och en närbild på skägget blev såhär
Samma skägg, annan vinkel
Kronärtskockan innan skägget kom fram
Samtidigt som jag faktiskt är nöjd med ovanstående bilder, känns det lite förmätet. Att sätta upp egna bilder på väggen alltså. Men även om ingen annan tycker mina bilder är fina, så är det ju faktiskt vad min man och jag tycker som är det viktiga... Försöker jag intala mig... 
När Dixie blir bra på bild, blir hon verkligen bra på bild
Egentligen skulle jag varit ledig igår, men jag kände inte att jag hade tid, så jag jobbade ändå. Hemifrån. Och jag började halv sju och slutade halv elva, så nästan som att vara ledig...

Jag tog med Dixie och kameran med ut på en långrunda och fotade kor och fåglar och båtar och det var en utmaning får man säga. Det blåste halv storm och jag hade Dixie i vänsterhanden och kameran i högerhanden och försökte hålla balansen och fokusera samtidigt. Det blev väldigt många dåliga bilder får jag ju säga. 

En trana! Eller om det är en häger? I vilket fall som helst fångade jag den på bild. Vilken dag som helst kommer det att bli en bra bild. Jag känner det på mig!
En ensam mördargås flög förbi
Långt där borta är korna. Och vädret var så klart att man såg ända till Landskrona. Eller om det är Lomma? Ingen aning, men man såg det
På andra sidan vägen stod en ko och tittade på mig som om jag var tokig
En jättestor båt, eller om det kanske heter fartyg, körde förbi på havet. Massor med fina vågor och jag ville gå ner till havet och fota, men så blev jag akut hungrig, så vi vände och gick hem i stället. 
Jag tog en bild på den väldigt dramatiska himlen som inte ser dramatisk ut alls på bild... 
Dixies öron levde ett eget liv i stormen
Trött hund efter lång runda
När jag kom hem slängde jag in en mikrorätt i mikron och åt den medan jag såg Downton Abbey och  sen blev vi trötta och somnade i soffan och vaknade när min man kom hem med kvällens förtugg.

Innan förtugg och cigarr hann jag gå en sväng och fota alla rosor i trädgården. Igen. Det känns som om jag tar samma bild varje dag. Jag behöver verkligen komma ut!
I alla fall så började honungsrosen blomma igår. 
Rudbeckiorna börjar också närma sig blomning!
Vi har en vit purpurklitta! En vit!
Vi har en purpur purpurklitta också
Ja och sen så blommar rosorna till höger och vänster
Mossrosen också
Och Rose de Rescht
Potatisen växer och växer
Och blommar! Är det bra? Dåligt? Kvittar det?
Den här är söt. Och rosa
Pionerna ligger ner, men jag tycker det är okej. De är fina ändå
Ännu en som ligger ner
Den där söta rosa rosen igen
En digitalis
Nejlikorna verkar stortrivas i en kruka, utan varken vatten eller näring
Vi ser Roots om kvällarna, men det är väldigt tungt, så mer än ett avsnitt orkar vi inte åt gången. Igår orkade vi inte ens ett, för det var nästan två timmar långt. Tur att jag kan koppla av med lite Downton Abbey mellan varven. Och apropå det känner jag att det börjar bli dags med ett avsnitt. Jag kanske ska gå ut och se hur vädret är? Kanske kan jag sitta ute och titta?

Min man är på jobbet och har varit det sen halv åtta i morse. Så jag har fått roa mig själv. Det har blivit ett och annat avsnitt Downton Abbey och Dixie och jag var ute en sväng och jag har pysslat med rosorna och jag har flyttat ett par plattor och grävt upp ett par daggkåpor och kanske ska jag gå ut och plantera dem nu när de stått i vatten ett par timmar....? Jag har även promenerat till Coop för att handla middagsmat, eftersom vi inte vet när min man väntas hem. Som vanligt köpte jag för mycket och det kändes som om armarna skulle trilla av. Egentligen hade jag tänkt mig att min man inte skulle jobba fullt såhär länge. Jag ville ju åka till Blomsterlandet och köpa sommarblommor som jag skulle plantera på trappan....

Nä, nu tror jag att jag ska ta mig ett glas vin.

3 kommentarer:

Kattalena sa...

Jättefina bilder! Och det är ju precis så, det spelar ingen roll alls vad andra tycker om det man själv tycker om! Man ska ha sådant man blir glad över själv hos sig själv :-)
Ska föraöka leva efter det själv därhemma också och inte dissa alla grejor jag själv gjort, hehe.

Kattalena sa...

Jättefina bilder! Och det är ju precis så, det spelar ingen roll alls vad andra tycker om det man själv tycker om! Man ska ha sådant man blir glad över själv hos sig själv :-)
Ska föraöka leva efter det själv därhemma också och inte dissa alla grejor jag själv gjort, hehe.

åsa sa...

Hehe... Tack! Och det är inte lätt att inte dissa sitt eget. Dumt nog! Borde ju vara tvärt om! :)