måndag, juni 06, 2016

Grillad oxfilé, grillad entrecôte och fria aktiviteter (98/100)

I lördags steg vi upp tidigt och satte igång med alla förberedande bestyr inför kvällens bokgrillning. Vi åt vår frukost i trädgården och trots att klockan bara var halv nio, så var det på gränsen till för varmt och vi insåg att det skulle vara olidligt för oss att sitta där och äta middag i strålande sol på kvällen och uterummet har vi inte satt upp än, det brukar ju inte åka upp förrän till midsommar... Så min man fick åka iväg och köpa ett nytt parasoll. Och under tiden bakade jag en citron- och vallmokaka. Typ den enda kaka jag bakar. (Fast jag tror jag ska ge mig på att baka tekakor nästa helg...) Medan kakan stod i ugnen plockade jag en bukett blommor i trädgården att ha på bordet och jag blev förvånad över hur mycket jag egentligen hittade att plocka! Pioner, rosor, rabarber, kirskål, purpursporrar, purpurklätt, syrener, malva, daggkåpa, digitalis (älskar att de heter foxglove på engelska!), björnbär... En riktigt rejäl bukett blev det till slut! Och jag stod och pysslade ihop den i min nya planteringshörna.
När vi städat och fixat och piffat och duschat och gjort oss vackra var klockan fyra och Katta, Becka och Ingrid knackade på grinden. Dixie tyckte det var jätteroligt att det kom folk och svansade runt en massa.

Vi började med en mingelbricka bestående av coppa, hasselnötssalami, minibuffelmozzarella, padrones, salta mandlar och manchego. Och när vi minglat upp maten åt vi grillad oxfilé med rösti, tomat- och avokadosallad och rivet vitlökssmör och himlen passade på att öppna sig, men parasollet täckte oss ganska bra. Min klänning blev i och för sig väldigt blöt, men den torkade snabbt när solen tittade fram igen. Min dator och min telefon blev också blöta, för jag hade ingen tanke på att de låg ute, men de verkar ha klarat sig...
Till efterrätt svängde min man ihop en fruktsallad som var riktigt, riktigt god. En utan sockerlag, vilket passade mig perfekt eftersom jag tycker att frukt och bär är tillräckligt söta i sig. Vi åt och drack och pratade och sen blev det cappuccino och citron- och vallmokaka och popcorn och strax efter tio åkte tjejerna hem. Min man och jag stannade kvar på övre däck och drack lite mer vin, rökte lite cigarr och pratade lite skit och tittade på pantersniglarna tills klockan blev halv tolv och vi gick in och la oss.
Igår började jag dagen (som vanligt) med att gå en sväng i trädgården och se vilka rosor som slagit ut under natten. Och när vi ätit frukost och min man skrubbat trädäcket, kom Modern med en rejäl bit entrecôte som min man rubbade och slängde på grillen. Vi tittade på rosor och pioner och Modern kunde inte hålla sig utan kastade sig över ogräset i woodlandet medan jag stod bredvid och ryckte pliktskyldigast...
Vi åt entrecoôten med klyftpotatis, vitlökssmör, från gårdagen, och tomatsallad och det var så jäkla gott och jag blev så jäkla mätt! Och klockan blev fyra och Modern åkte hem, min man och jag la oss i var sin solstol och spelade lite spel, drack lite Kahlúa och rökte lite cigarr. Och till middag åt vi rester från lördagen och tittade på CSI och jag försökte inte ens hålla mig vaken, utan somnade ganska omgående i soffan.
I morse försökte jag lura i min man att han skulle gå och jobba, men det gick han inte på. Så han gjorde frukost och vi åt den inomhus eftersom det nästan var lite kallt ute. Jag drack inte ens en islatte! Vi började på en ny serie; Outcast och den verkar lovande! Och efter frukosten hade vi fria aktiviteter. Min man har rensat i komposthörnan och jag har sett lite Downton Abbey, gått en långrunda med Dixie, hjälpt min man att göra ett stöd till en av rosorna, fotat, bloggat, pratat med Syrran i telefon, lyssnat på min bok...
Ikväll grillar vi entrecôte igen och jag funderar på om vi ska se nyinspelningen av Roots...?

Inga kommentarer: