söndag, maj 08, 2016

Safari 2016 (69/100)

I fredags var det dags för den årliga safarin igen och jag var totalt oförberedd. Jag hade inte skrivit någon lista, jag var inte klar med låtlistan, den gjorde jag klar medan jag åt frukost, jag hade inte googlat runt på olika plantor, ingenting... Som tur var gjorde det inte så mycket för Katta var ungefär likadan..

Jag började dagen med att hoppa över att springa eftersom jag inte kände att jag hade tid, men ändå tänkte jag att jag hade tid att såsa runt en massa? Så jag fick jättebråttom och han knappt göra mig i ordning innan Katta dök upp strax efter tio. Men vi kom iväg till slut. Och började med Tirup som vanligt. Och vi gick mest runt och fotograferade och jag hittade inget jag ville köpa. Hade hoppats på en spännande pelargon, men det hade de ingen...
Fin pelargon, men inte den jag var ute efter... 
Fina blad, men inte heller rätt pelargon
Ännu en pelargon som var fel
På Tirup hade de hur mycket timjan som helst, kaskadtimjan blev jag sugen på
Salvia
Sån här har jag inte sett innan, men blev sugen. Tror den passar fint i woodlandet
Jättefina speciella tulpaner!
Närbild
En man stod och grävde
Tagetes är finast på nära håll
Älskar kungsängsliljor, men alla mina tycks ha dött?
Sommar!
Sen körde vi vidare till Sularpsfarmen och där hade jag inte varit tidigare. Vi köpte inget där heller, jag vet inte om det inte var för att de hade något spännande, eller om det var för att jag inte var inspirerad...?
Fina höns hade de i alla fall
Och en katt som låg och sov under en rhododendron
Och fin chili jag inte köpte
Och att gurkmeja ser ut så här hade jag ingen aning om?!
Efter Sularpsfarmen begav vi oss till Åbergs i Ystad och började med att äta lunch. Det blev lammstek med matvete och tzatziki och jättegott bröd. Och ett glas rosé till mig.
När vi körde till Åbergs stannade vi för att fota på ett ställe som såg fint ut, men när vi kom av bilen var det inte så himla fint... 
Den här blomman var fin i och för sig... 
Lunchen på Åbergs!
På Åbergs hoppades jag på att shoppa massor, men vi var nog lite tidigt ute och säsongen hade inte hunnit börja än. Så jag köpte bara två sorters persilja, tre tomatplantor, en spetspaprika, en salvia och två svarta petunior. Så lite har jag aldrig kommit hem med från sen safari!!! Men som sagt, jag var inte inspirerad att shoppa, jag behövde inget särskilt. Jag köpte inte ens sommarblommor till en kruka! Men om ett par veckor har det väl börjat dyka upp lite mer sommarblommor, så det får bli en liten safari med min man då...
Många julrosor på Åbergs. Så vill jag också ha det!
Den här var fin! Den köpte jag inte.
Två av denna köpte jag däremot
Funderade kort på majs...
Fina fat!
I växthuset
En blomma
En buske
Katta letade växter
Vi spådde oss inte
Grön tulpan som var fin
Jag hade tänkt köpa ett fikonträd men hittade inget
Persika tror jag? Fick mig dock att tänka på annat... 
Nästan blommande klematis
Närbild på klematisen
Och sen åkte vi hem. Med en liten avstickare till Ystad Plantskola där jag inte heller köpte något.

Jag var hemma strax efter fyra men det var inte min man och jag hade inga nycklar, men via messemess fick jag reda på att köksdörren var öppen så jag släppte ut Dixie och tog ett glas rosé och satte mig i trädgården och väntade på att min man skulle komma hem. Det gjorde han och vi satt ute och drack vin och åt förtugg och rökte en liten cigarr och väntade på att kambenen skulle grillas klart.

Igår steg vi upp tidigt och sprang. Och det gick både bra och dåligt. Det gick bra att springa och jag kämpade och var snabbare än gången innan, men Dixie sprang i vägen för mig så jag gav upp och skickade iväg min man och henne och tänkte gå hem. Men i stället sprang jag och varvade det med att gå. Så trots att det gick lite dåligt, gick det ändå bra.

Och när vi kom hem åt vi frukost på övre däck och sen rensade vi och gödslade bland rosorna tills vi åkte för att köpa lunch och mer gödsel. Och det råkade följa med en rhododendron och ett gräs och en dahlia hem också. Och när vi kom hem grillade vi korv och det var så varmt, så varmt att jag helst ville sitta i skuggan. Så där satt vi och drack cappuccino och rökte cigarr och löste korsord tills vi hade hämtat nya krafter. Och med de nya krafterna fortsatte vi att rensa och klippa och gödsla tills det var dags att gå in och börja på kvällens middag som bestod av grillade lammracks med vitlökssmör och klyftisar på färskpotatis.
Min man tog fram sommarhatten
Dixie tog fram Arga Chewbacca
Äppelträdet blommar mycket
I morse sprang vi inte, man måste ju få vila ibland... Men vi åt frukost på övre däck och vi har rensat ogräs och grillat korv och löst korsord och bakat rabarberpaj och tagit det ganska lugnt och min man gräver just nu i woodlandet (hoppas jag) medan jag bloggar.
Rabarber
Pajen!

Inga kommentarer: