lördag, maj 21, 2016

På plantskola (82/100)

I förmiddags stoppade vi in Dixie i bilen och körde iväg till Löddeköpinge Plantskola. Jag var sugen på lite nytt till stökrabatten och hittade nog faktiskt nästan allt jag behövde. Det var fint och fotovänliga på plantskolan som vanligt och naturligtvis hade jag glömt att ladda kamerabatteriet innan vi körde så det blev inte så många bilder. Fast en hel del ändå...
Två vita lavandel, tre rosa stäppsalvia, två rosa anisisop och rosa rosenstav senare, bestämde vi oss för att köra till Flyinge Plantshop. Vi hade mig som kartläsare och det slutade med att vi hamnade i Norrvidinge... Men med hjälp av GPS:en och en u-sväng hamnade vi slutligen rätt. Och började med att äta en lätt lunch innan min man gick och hämtade Dixie som fick följa med oss när vi botaniserade bland alla växter. Vi hittade en fantastiskt vacker vinröd rhododendron som vi inte har plats med och alltså inte köpte, men tänker att när vi rensat klart i woodlandet kanske den får följa med oss hem...?
På Flyinge köpte vi en pion och tre olika rudbeckior för jag är lite sugen på att sätta igång med mitt rudbeckiasamlande igen nu när vi börjar få mer plats och bättre ordning.

Vi kom hem vid halv fyra och dukade ut ost och vin och salami och satt i solen med var sin tidning och hade det bra tills vi var mätta och belåtna. Då placerade jag ut dagens inköp och min man planterade nästan allt och jag vattnade de rosor som inte fick något vatten igår. Och nu är klockan nio och vi ska äta en lite för sen middag på grund av grov miss i planeringen...

Inga kommentarer: