onsdag, mars 02, 2016

Stockholmshelgen (2/100)

I fredags var vi alltså lediga för att åka till Stockholm och fira Brunos ettårsdag. Vi packade och fixade och min man lämnade Dixie på hotellet och jag målade naglarna och klockan ett satte vi oss på Snälltåget. Snälltåget var en ny upplevelse. Vi åkte andra klass och delade kupé med tre andra och sätena var sköna och vi roade oss med att spela spel på padden och lösa korsord och tåget körde så sakta att vi hann se landskapet som susade förbi. När vi blev hungriga åt vi en sen lunch i restaurangvagnen och bara det att det fanns en restaurangvagn alltså!
Snälltåget!
Snälltågets underrede!
Kupén!
Min man!
Jag!
Vi var framme vid sju, gick till Hotel With (Urban Deli)  och checkade in oss och gick sen ut på stan för att hitta något att äta. Jag dissade det ena stället efter det andra; för få människor, för många människor, för hippa människor... Jag kände mig alltså väldigt sunkig efter den långa tågresan. Det gjorde inte min man. Till slut hamnade vi i alla fall på Jensens Bøfhus, där jag kände mig någorlunda komfortabel. Och när vi ätit och druckit gick vi tillbaka till hotellet där vi somnade medan vi spelade vårt spel på padden...
Hotellrummet kändes som en fågelholk. På ett bra vis!
Jag sov ganska dåligt hela natten eftersom kuddarna var allt annat än sköna. Och sen var det ganska varmt i rummet också eftersom det inte fanns något fönster och vi inte skruvade ner luftkonditioneringen tillräckligt. Men det var alldeles mörkt när vi släckt lampan och när jag tassade upp på toaletten mitt i natten tändes en lampa under sängen som ett ledljus. Roligt tyckte jag! Mindre roligt var att väggen in till toaletten var av frostat glas och dörren var en skjutdörr... Men vi löste det...

Frukosten var jättegod och vi åt alldeles för mycket. De hade precis såna goda bullar jag gillar som är knapriga på utsidan och sega på insidan. Och jag vräkte på prosciutto och salami och jag åt yoghurt med fröer och supergod äggröra med bacon. Och jag tvingade min man att äta chiapudding så jag fick smaka och det var faktiskt helt okej. Och ju väldigt nyttigt...
Prosciutto till frukost! Bästa!
Vinbär till frukost! Värsta lyxen!
Vi var först till frukosten
Min mans chiapudding
Trappan ner till hotellet
Efter frukosten gjorde vi oss i ordning och gick ner på stan. Och med stan menar jag NK. Älskar NK! Älskar att kolla på allt jag vill ha som inte får plats hemma hos oss. Och som jag för den delen förmodligen inte har råd med heller...  Och sen gick vi till Åhléns och kollade på ännu mer jag inte har plats med. Och klockan blev ett och vi tog pendeltåget till Syrran för att fira Bruno.
På väg till NK
Modern var där, Grannarna var där, Moster Annika var där och Farföräldrarna var där. Lilians och Brunos alltså... Bruno fick Babblarna av oss och jag tror han blev glad. Lilian fick en sjöhästflicka som skulle fladdra i vatten och hon förklarade för mig att "seahorse heter det på engelska, på svenska heter det sjöhäst". Vi bjöds på fantastiskt goda smörgåstårtor och vin och trevligt umgänge och massor med prat, fast det kändes som om jag och Syrran knappt fick pratat alls. Men kul att träffa Mostern som jag inte sett på år och dar. Klockan tio var vinet uppsprucket och vi fick skjuts till hotellet av Svågern. Som naturligtvis inte druckit något...
Modern!
Bruno fick en bukett
Syrran fick en "gör det själv bukett"
Födelsedagsbarnet!
Sötast!
Babblarna!
Lilian fick också en present!
Och en till!
Smörgåstårtorna! Finns det något godare???
Mmm...
Jag var hungrig och sugen när vi kom fram och vi gick inom Urban Deli och köpte världens godaste lakritspopcorn. Världens godaste!!! Och sen somnade vi när vi spelade spelet på padden.
Världens godaste popcorn!!!
Det blev söndag och vi åt för mycket till frukost igen. Och sen packade vi våra väskor, checkade ut och åkte till Mall of Scandinavia. Vi valde mellan Fotografiska och MoS, men Grannen övertygade oss om att MoS var rätt väg att gå. Vi gick och gick och gick och tittade på allt och till slut blev vi hungriga och åt supergoda tapas och jag köpte ett kuddfodral och i kände oss färdiga med MoS och åkte till Åhléns där jag köpte ännu ett kuddfodral och sen gick vi till Snälltåget och åkte hem i första klass. Första klass alltså! Vilken grej! Vi satt i en liten salong med åtta platser och det kändes hur lyxigt som helst! Vi roade oss åter igen med att spela spel på padden och strax efter tio var vi hemma i hemmet. Och duschade och somnade som grisar, alldeles jetlaggade.
Frukosten!
MoS
Baconlindad okänd ost
Oxfiléspett och bläckfiskringar
Stadshuset
Spåren!
Seriöst...?
Salongen!
Mina (våra) nya fina kuddfodral!

Inga kommentarer: