tisdag, januari 05, 2016

Jul och nyår och sen åkte julen ut

Oj, oj, oj, vad tiden flyger iväg! Det är drygt en vecka sen det var jul och nu är det redan 2016 och jag förstår inte vart tiden tar vägen? Det känns som om jag tillbringat större delen av helgerna med att sova ikapp hela höstens sömnbrist och det är väl bra i och för sig...

På julafton steg vi upp lite för sent och segade lite för mycket och medan min man åkte till stranden med Dixie gjorde jag ett armband till Svågern, packade in de sista julklapparna och bloggade. Och klockan två hade min man och jag gjort oss vackra och fyllt bilen med Dixie och julklapparna och körde till Ystad för att fira jul med familjen. Vi började med glögg och pepparkakor och fortsatte med julbord. Sen kom tomten med julklapparna och jag fick en ögonskugga av min man och han fick en tröja av mig, av Modern fick jag Lisa Larsson katten jag trånat efter och av Syrran en ljusstake. Vi åt ris a la malta och drack whisky och pratade och tittade på Lilians lerkreationer och halv elva körde min man och jag hem. När vi kom hem var jag trött och ville gå och lägga mig, men vi öppnade en liten flaska champagne och delade ut julklappar i stället och jag fick den allra finaste mjukisen från Juicy Couture. Och när vi äntligen hamnade i säng var klockan ett.
Juldagen ägnade vi åt ha sovmorgon och med att städa och plocka undan inför annandagsmiddagen och naturligtvis varvade vi städningen med att ta det lugnt och leka med tomtebloss och till middag åt vi oxfilé provencale och tittade på Christmas Vacation.
Annandagen kom och vi sov lite för länge och fick rusa upp och preppa kalkonen och slänga in den i ugnen och jag fick paniktänka för att komma på en förrätt och min man åkte och handlade och jag dukade och förberedde och vi lagade mat och gjorde oss i ordning och klockan tre dök familjen upp. Vi började med mousserande och delice och minimozzarella och krabbröra (som inte var god alls) och fortsatte med kalkon och purjolökspotatis och gratinerad brysselkål och sås (som jag inte trodde skulle bli bra, men blev hur bra som helst) och till efterrätt hade vi päron med after eight. Och klockan åtta åkte Modern och Rolf hem, för om de kommit klockan sex hade hon ju varit elva nu...(?) Syrran, Svågern och Bruno stannade kvar (Lilian hade haft en förfärlig kväll eftersom vi varken målat naglarna eller färgat håret lila, så hon ville följa med Modern och Rolf) och vi lyssnade på musik och pratade och såg Jills Veranda tills det blev dags att gå och lägga sig.
Det blev söndag och vi sov till nio och jag tog hand om Bruno medan min man fixade frukost och när Bruno började lukta gick jag upp och lämnade över honom till Syrran. Bruno blev lite rädd för Dixie när de kom på annandagen. Han hade sovit i bilen och blev väckt av en stor hund, så det var kanske inte så konstigt. Av rädslan märktes inget på söndagen, Bruno jagade henne genom hela nedanvåningen och han är snabb som få så Dixie hade fullt sjå med att hålla sig undan... Syrran, Svågern och Bruno åkte iväg och jag låg i soffan och spelade hidden objects spel och vi åt lamm till middag och såg Tusk som var en mycket märklig film (som alltid när jag väljer) och sen såg vi Toy Story som var en ganska ytlig film...

På måndagen var det dags att jobba och det var mycket att göra och på lunchen köpte jag julklappar till tjejerna och min man kom och hämtade mig och lite prylar efter jobbet och vi hyrde Vacation (remaken) och den var riktigt rolig.

Tisdag och ny titt på lokalen, gemensam lunch på Miss Asia, få gjort det sista på jobbet och gick halv tre, köpte nyårsvin och nyårsostar och var hemma kvart i fyra. Jag bytte om, tände ljus, dukade och satte mig framför datorn med en låtlista och ett glas vin och klockan fem kom tjejerna på julmiddag. Min fantastiske man hade varit ledig hela dan och stod i köket och förberedde middagen och jag kunde bara slappna av och umgås. Så himla härligt! Vi började med delice och mousserande och fortsatte med oxfilé med salsa verde och klyftisar och rostade rotfrukter och rostad vitlökskräm och avslutade med päron och after eight. Och efter massa mat och prat och vin och fina julklappar gick tjejerna hem och min man och jag spelade Weird Park tills jag somnade.
I onsdags var jag ledig och gjorde absolut ingenting alls. Spelade lite spel, lyssnade på musik, åt lamm, kollade på CSI...

Och så blev det torsdag och årets sista dag och vi steg upp sent och åt frukost sent och tog sen med Dixie till fältet för att trötta ut henne ordentligt. Det var inga roliga hundar på fältet, så Dixie roade sig på egen hand. Och det är hon ju bra på, som tur är... Min man dumpade mig på Triangeln där jag mötte Syrran och barnen och vi gick en kort sväng i affärer och Lilian visade mig massor med kläder och väskor och klämmor... Och sen tog vi en snabbfika på Espresso House innan vi tog bussen hem. Vi kom hem vid fyra och pustade ut en stund innan det var dags att börja nyårsmiddagen. Crème Ninon till förrätt och oxfilé med tryffelsmör och potatis- och jordärtskockskaka till huvudrätt och sen var vi så mätta att vi inte orkade med någon efterrätt... Kvällen gick fort och klockan blev plöstligt tolv och det smälldes raketer och Dixie brydde sig inte och när raketerna var klara gick vi och la oss.

På nyårsdagen vaknade vi sent och åt frukost och min man och jag tog med oss barnen till en lekplats så att Syrran skulle få skriva ansökningar i lugn och ro. Lilian testade alla konstiga klätterställningar och jag försökte roa Bruno med att gunga. Det gick sådär... Jag lär ju inte byta jobb och bli nanny inom någon snar framtid om man säger så... När vi kom hem fortsatte jag att hänga med Bruno medan Lilian lekte Nagellacksfamily och de andra hade fria aktiviteter. Det blev kväll, vi åt snacks, Bruno ville gärna mata Dixie med bebisostbågarna, vi åt biff och klyrror och aioli till middag och sen såg vi Whiplash som var riktigt, riktigt bra.
I lördags åkte Syrran och barnen tillbaka till Modern och när min man lämnat dem på centralen somnade jag och sov i tre timmar. När jag vaknade till liv spelade jag klart Weird Park och började spela Enigmatis och vi hade ost och köttprodukter till middag och såg Home Sweet Hell, som inte var något vidare, och fortsatte med Get On Up, en film om James Brown och den var himla mycket bättre.

Och i söndags åkte julen ut! Vi tog ner alla stjärnor och klädde av granen och städade bort allt julpynt. Inte för att vi hade så mycket, men det lilla vi hade åkte. Och sen fick jag ont i halsen och kände mig sjuklig och la mig i soffan med whisky, starka ostbågar, stark salami och lakritsfudge. Och så började jag titta på Making a Murderer på Netflix. Så jäkla bra och fängslande dokumentär alltså! Vi åt lamm till middag och tittade på CSI och gick och la oss i tid, men jag kunde inte somna. Så medan jag låg och lyssnade på min mans snarkningar tittade jag lite på Making a Murderer på telefonen. Och jag sov skitdåligt hela natten och vaknade flera gånger och det kändes så ovant eftersom jag sovit så gott hela jullovet.
Igår var jag tillbaka på jobbet och var förkyld och hängig, men hade inte tid att känna efter eftersom jag hade så mycket att göra. Det var både reskontra och betalförslag och fakturering och packning som stod på listan så jag jobbade till kvart i fem och kände mig faktiskt oväntat nöjd när jag gick hem. Jag har inte haft ont i ryggen alls i stort sett över helgerna, men igår när jag släpade hem min dator plus två flaskor vin fick jag ont igen. Så kanske får jag ont av att  bära? Vi åt hemlagad pizza med bea till middag och tittade på CSI tills jag somnade i soffan innan klockan hunnit bli åtta... Jag vaknade och vi spelade en liten stund för att jag skulle vakna till liv eftersom man inte kan gå och lägga sig åtta och när klockan blev tio gick vi upp och la oss och jag tog en nattpanodil och tittade på Making a Murderer tills jag somnade.
Och jag sov som en gris hela natten tack vare nattpanodilen och eftersom kontoret var stängt idag steg jag inte upp förrän halv åtta. Dixie och jag promenerade med min man till bussen och han passade Dixie medan jag gick in och handlade frukost. Sen tog min man bussen till jobbet och Dixie och jag promenerade hem i snöstormen. Jag har tillbringat hela dan i soffan framför Making a Murderer och det har känts mer som om jag varit hemma för att jag är sjuk, än för att jag varit ledig. Men jag blev klar med MaM och sen plöjde jag nätet efter mer information och konspirationsteorier och what not och kan inte få nog och är nästan sugen på att se det en gång till. Och min man kom hem och lagade oxfilé provencale och nu ser vi X Files och det är ju himla bra alltså...
Och från det ena till det andra så har keramikkatten jag fick i julklapp intagit sin rätta plats i fönsterkarmen och när Dixie fick syn på den för första gången stelnade hon till och stod och morrade på den en lång stund. Till slut fick min man ta ner den så hon fick undersöka den. Sen dess har det varit lugnt...

Inga kommentarer: