onsdag, december 09, 2015

Strömlöst i Norrköping, kalas i Stockholm och shopping i Solna

I fredags tog jag som bekant tåget till Stockholm. Det var en ovanligt behaglig resa och jag jobbade och drack vin och vi skulle vara framme 16.39 och jag hade bestämt mig för att sluta jobba 16.00 och bara njuta av den sista biten. Nu blev det inte så, för halv fyra blev vi stående i Norrköping på grund av stormen Helga. I fyra timmar. Och det var inte bara så att vi inte kunde köra vidare, strömmen stängdes av på tåget så jag satt i Norrköping i fyra timmar på ett mörkt tåg och min telefon höll på att ta slut och jag kunde inte ladda den pga ingen ström. Och jag var kissnödig och kunde inte gå på toaletten pga ingen ström. Och jag vågade inte gå av tåget för jag var övertygad om att strömmen skulle komma tillbaka och tåget skulle kunna köra vidare. Utan mig. Så jag satt på min plats och använde min bärbara dator som extrabatteri till telefonen och chattade med min man och min syrra och folk lämnade tåget för att ta sig vidare till Stockholm på egen hand och jag bara satt kvar för jag visste liksom inte vart jag skulle ta vägen. Och maten var slut och jag var hungrig. Men nästan prick fyra timmar försenade kunde vi äntligen köra vidare och vid 21.15 var jag äntligen framme i Stockholm. Och blev tack och lov hämtad av Svågern och när vi kom fram fick jag lite mat och lite vin och kom i soff och somnade som en stock.

Bruno var förstås ivrig att få träffa sin Moster och steg upp redan klockan sex och Syrran och jag satt och umgicks tills Lilian också vaknade och vi åt frukost. Och jag kunde inte hålla mig utan gav Lilian sina födelsedagspresenter innan frukost och den jätteröda klänningen åkte på meddetsamma. Syrran och Svågern tog med Bruno och handlade och Lilian och jag plockade undan. Mest jag. När de kom hem började vi med kalasförberedelserna och svängde ihop ädelostbollar med pepparkaksyta, pigs in a blanket, laxrullar och baconlindade dadlar. Baconlindade dadlar alltså! Vilken grej! Sjukt gott! Gästerna kom, Lilian överöstes med presenter och lekte med sin kompis, vi åt, gästerna gick, Syrran och jag gick och handlade, Syrran svängde ihop fylld lövbiff och varför kommer jag aldrig på såna enkla och goda rätter? Vi satt uppe och inredningssurfade lite för länge och Bruno började söndagen med att stiga upp lite för tidigt...
Jag försökte roa Bruno bäst jag kunde, men han gick bara bort och bankade på sovrumsdörren så Syrran fick stiga upp. Vi åt frukost och segade runt och Syrran och jag promenerade iväg till Brommaplan för att ta bussen till Mall of Scandinavia. Och lyckades hoppa på fel buss och hoppade av på nästa hållplats, hittade ingen hållplats som kunde ta oss tillbaka så vi fick gå tillbaka till Brommaplan och hittade rätt buss och lyckades hoppa av på fel hållplats och fick gå ungefär genom hela Solna innan vi äntligen kom fram. Helt genomsvettiga, för naturligtvis var det den varmaste decembersöndagen i mannaminne. Jag läste dan efter att det hade varit lika varmt i Stockholm som det var på midsommar... Men vi kom fram och började med att äta tapas och dricka vin. Och sen gick vi runt och tittade och jag köpte julklappar till min man och till barnen och sen blev vi trötta och varma och orkade inte mer utan tog bussen hem. Lilian och jag spelade spel och sen åt vi  kycklingfajitas till middag och kollade matlagningsvideos på youtube.

På måndagen fyllde Lilian år och vi steg upp och sjöng för henne och alla gjorde sig i ordning och jag packade min väska och Lilian frågade om jag skulle åka hem. Jag sa ja och det blev lite dålig stämning... Svågern åkte till jobbet, Lilian gick till dagis och Syrran, Bruno och jag åkte in till stan. Syrran gick till tandläkaren, Bruno och jag besökte Cajsa Warg och köpte ost och rillette och var pinsam och fattade inte hur man beredde sig med en barnvagn i en trappa. Och sen tog jag tåget hem. Vi var alldeles i tid hela vägen, kanske någon sekund tidig till Malmö till och med... Internet ville inte funka så jag slapp jobba och satt och lyssnade på min ljudbok mest hela tiden. Min man hämtade mig och vi åt biff och klyftisar och tittade på The Walking Dead innan det var dags att sova.

Och medan jag var på äventyr i norra Sverige och fick en ny favoritlåt i form av Stompalång Tut Pling Sång med Babblarna, hann min man med att gå ett spår med Dixie och komma etta, gå på adventspromenad med Dixie som inte vågade leka med någon annan förrän alla utom en gått hem och måla sovrummet alldeles härligt betonggrått.

Inga kommentarer: