torsdag, december 24, 2015

Nu är det jul igen!

Oj, vad jag inte har haft tid att blogga på det senaste... Och jag kommer knappt ihåg vad jag gjort heller. Jag har haft migrän och ont i ryggen (som förmodligen är diskbråck) och varit stressad som bara den.  Men nu, nu när det äntligen är julafton, känner jag mig märkligt lugn (och stressad samtidigt). Julklapparna är under kontroll, julmaten är under kontroll, till och med jobbet känns som det är under kontroll. Fast ryggen har jag fortfarande ont i och såklart huvudet också, men tar en treo nu så kanske blir det bättre.

Förra lördagen var jag grymt effektiv och gjorde julgodis; Rocky Road, nutellafudge och whiskyknäck. Och jag tog årets julkort med Dixie och hon var så duktig. Hon visade sig från sin bästa sida hela tiden och gav mig hur många bilder som helst att jobba med. Och jag piffade och fixade och planerade inför julen och min man målade sovrummet och grillade tjocka revben.
På söndagen var jag inte lika effektiv. Vi åkte till Arken Zoo för att titta på regnjacka till Dixie, men de hade ingen. Sen åkte vi till Blomsterlandet för att köpa julgran, men de hade ingen. Istället köpte vi nya hyacinter och amaryllis eftersom de vi hade blommat över. Vi köpte också växter till en kruka till trappan och sen åkte vi till Rusta och köpte batteridrivna ljusslingor man kan ha ute. Och när vi kommit hem och ätit lunch blev jag så trött. Jag orkade inte göra något vettigt alls, utan låg bara i soffan och spelade spel medan min man målade.

Och det blev måndag och jag jobbade och var stressad och när jag kom hem planterade jag en julkruka på trappan och piffade den med en ljusslinga. Hur fint som helst! Vi avslutade kvällen med The Walking Dead och jag förstår inte hur vi ska kunna vänta tills det börjar igen???
När det blev tisdag jobbade jag igen och när jag kom hem lagade min man fin lax och jag kunde inte äta något alls på grund av magkatarr och illamående.

På onsdagen gjorde jag naglar på lunchen och när jag kom hem målade min man röda julgranar på dem. Han visade ju sig vara värsta nail-art killen. Who knew liksom?

Och så blev det torsdag och dags för årets julbord. Jag vaknade med migrän och kände mig allt annat än festlig och huvudvärken vägrade att ge med sig och jag var beredd att hoppa över kvällens festligheter. Men det gjorde jag inte. Jag bytte om och kände mig inte ett dugg snygg och jag drack glögg och fick julklapp (en box med nödvändigheter från L'Occitane) och skålade i crémant för Adele och tog taxi med de andra till Årstiderna by the Sea. Där fanns hummer! Så jag åt en hel och orkade inte mycket annat. När vår praktikant fick höra att jag bara röker cigarr och cigarill (apropå att de stod där ute och rökte och pratade om röksug), utbrast hon "Jag visste det! Du är så classy!" Det tyckte jag var jätteroligt eftersom jag ser mig själv som allt annat än classy... Och kvart i nio hade vi ätit och druckit och skålat och skrattat och fotat klart och fortsatte till Malmö Live Skybar. Vi trängde in oss i en liten, liten hiss och åkte upp till 25:e våningen och att åka hiss är ju inte min grej alltså. Mr T bjöd på drinkar, jag tog vin. En kille knackade mig på armen och sa att han tyckte att jag var jättefin och det gjorde hela min kväll. Speciellt eftersom jag kände mig allt annat än fin... Min man hämtade mig kvart i tio och vi satt uppe till elva och jag tog en nattpanodil innan jag la mig för att slippa fredagsmigrän.
I fredags vaknade jag och var alldeles groggy av nattpanodilen och det gick inte över förrän framåt elvatiden på förmiddagen. Så jag var kanske inte lika effektiv som jag tänkt mig och jobbade ända till halv fyra i stället för ett. Men jag åt lunch med Katta på Beebar och det var ju trevligt förstås! Och när jag kom hem var min man redan hemma och vädret var helt okej så vi gick en långrunda med Dixie och passade på att röka cigarr samtidigt. En mysig inledning på helgen. Vi åt biff och klyftisar till middag och såg både Elf och 13 Going On 30 innan vi gick och la oss vid elva och jag tog åter igen en nattpanodil.

Och jag vaknade inte förrän åtta på lördagen och var så trött så trött och efter frukost när min man gick ut med Dixie, passade jag på att sova förmiddag... Och resten av dagen försökte jag vakna till liv medan min man målade klart i sovrummet. Och vid tre när jag nästan kände mig vaken, började jag att pyssla i hemmet och vi klädde den ena lilla bordsgranen och jag arrangerade en julbukett och vi tog in den stora granen och vi plockade undan och vi avslutade kvällen med A Merry Christmas Miracle, A Very Murray Christmas och Delivery Man och jag tog ingen nattpanodil innan jag la mig.
I söndags vaknade jag också åtta, men var åtminstone inte lika trött. Och medan min man var effektiv i köket och gjorde julskinka och senap, började jag på Moderns julklappsarmband. Och varför, varför är jag ute i sista sekunden??? När jag tröttnat på att pärla gjorde jag lakritsfudge (kanske den godaste fudgen i världen?) och meganötig knäck och vi åt kycklingklubbor och tittade på CSI till middag.
I måndags började jag dagen med ett besök hos frisören och varför jag bokar in det, och dessutom köper en dyr hårprodukt, dagen innan lön förstår jag inte? Jag var på jobbet strax innan lunch och var faktiskt sjukt effektiv hela eftermiddagen. Vi åt Mac'n'Cheese till middag och såg The Santa Clause och jag svängde ihop ett armband till Katta.

I tisdags gav jag armbandet till Katta i julklapp och hon blev så glad och jag blev glad att hon blev glad för egentligen tycker jag det är jätteläskigt och lite pinsamt att ge bort något jag gjort... På lunchen köpte jag fransar på HM, ögonskuggebas på Inglot, strumpbyxor på Lindex och en julklapp till Lilian. Och sen jobbade jag otroligt effektivt hela eftermiddagen och när jag packade ihop strax innan fem kändes det verkligen som att jag börjar komma ikapp med mitt arbete. På väg till bussen köpte jag vin och julaftonschampagnen och ett par ostar och när jag kom hem hällde jag upp ett glas vin och höll fredag. Min man kom hem med julinköpen från Coop där han även hämtat ett paket från Syrran och det var typ världens finaste tavla! Vi hade falukorv till middag och såg The Santa Claus 2 tills det var dags att sova.

Igår var jag ledig och hade tänkt hinna med så mycket samtidigt som jag tänkt slappna av och ta hand om mig. Jag hann inte med något alls känns det som. Jag gjorde färdigt armbandet till Modern, jag var ute en långrunda med Dixie, jag försökte blogga (tog mig hela dan och ändå blev jag inte färdig), jag packade in julklappar och när min man kom hem tog jag ett bad. Och sen klädde vi granen, världens vackraste gran för övrigt... Och packade in fler julklappar och åt en väldigt sen middag och såg The Santa Clause 3 och sen var det julafton och The Beatles går nu att streama.
Och nu är det alltså julafton! Och jag är stressad och borde snart hoppa in i duschen, men jag ska bara...


2 kommentarer:

Kattalena sa...

Viket fylligt och roligt inlägg att läsa! Vad mycket gott du lagat! Hoppas att ni nu haft en riktigt fin jul och att du kan koppla av ordentligt i ledigheten! Jag är så glad för mitt fina armband, tack! :-). Kram!

åsa sa...

Tack! Kram! :)