söndag, november 08, 2015

Upp men mest ner

Ja, den här veckan blev ju inte som jag tänkt mig. Med Dolly som fick lämna oss. Det tog ju bort det roliga från veckan som ju inleddes med Steve Earle... Här är tomt nu. Så jäkla tomt. Och tanken på att det är Dixie som ska fostra kommande generationer är svindlande... Dixie ja... Hon verkar inte veta vart hon ska ta vägen. Sover mycket och sitter och ser förvirrad ut nästan lika mycket. I fredags låg hon på mattan i matrummet, mittemellan mig och min man. Jag satt i vardagsrummet, min man stod i köket...

I söndags såg vi som sagt Steve Earle på KB och det var så jäkla bra! Han brukar i och för sig vara bra, men han var lite bättre den här gången. Lite mindre politisk, lite mer personlig och på lite bättre humör. Vi stod längst fram (såklart) och dansade och svettades och njöt av Guitar Town och Goodbye och andra gamla godingar han inte spelat på ett tag. Och sen slängde han in Hey Joe och Wild Thing också. Mycket bra konsert och min söndag blev plötsligt mycket bättre och jag var hög och glad när vi kom hem och satte oss i soffan och lyssnade på musik tills klockan blev alldeles för mycket...
Åh, Steve!
Rockar loss!
På måndagen var det jobb igen på väg till jobbet mötte jag min frisör och fick panik över att håret kanske inte var fixat nog, men jag skyndade mig till ett skyltfönster och det såg okej ut. Puh! På jobbet kämpade jag på och när jag kom hem gick jag ut med Dixie och till middag åt vi kycklinggryta och på kvällen såg vi The Walking Dead och jisses vilket avsnitt va? Jag var helt gråtfärdig efteråt! Ser sjukt mycket fram emot nästa (i morgon) .

I tisdags åkte min man till Stockholm och jag jobbade hemifrån. Jag vaknade redan fem när min man steg upp och somnade inte om. Låg i stället och lyssnade på min ljudbok och spelade spel tills klockan blev halv sju då jag steg upp och jobbade. Och hade avbrott för att gå ut med Dixie och Dolly och fortsatte att jobba och hade tänkt sluta tidigt, men så fick jag massor med fakturor att kontera så jag fortsatte att jobba lite till och plötsligt var klockan fyra och det var dags för ännu en runda med Dixie. Och på kvällen blev Dolly dålig. Och ville inte äta och kunde knappt gå och låg bara på köksgolvet och jag satt bredvid och klappade och tröstade och hon flåsade och jag fick henne att gå och lägga sig i korgen. Och Dixie och jag tittade på tv och gick och tittade till Dolly med jämna mellanrum och jag ringde till min man och bad honom komma hem och jag övervägde att sova i soffan. Men Dolly verkade lite piggare när det var dags för mig att sova så jag sov i min egen säng och Dixie ville nog egentligen göra mig sällskap, men jag lät henne stanna hos Dolly.

På onsdagmorgonen hade Dolly bytt korg och råkat kissa på golvet, men hon verkade piggare. Och jag gick ut en långrunda med Dixie och jobbade hårt tills klockan blev tolv och min man kom hem. Då var Dolly mycket piggare och hade lagt sig med mig i soffan. Och min man och jag umgicks med Dolly och bestämde oss för att det var dags att låta henne somna in. Så till middag hade vi oxfilé och finvin och firade av Dolly och Dolly åt nästan en fjärdedel av sin middag och mumsade sen glatt i sig slamsor av oxfilé.
Min man hade med sig en tidig julklapp, den gula ljusstaken som nu bor på nya toaletten
Sista bilden på fina söta Dolly
Och på torsdagen var det dags. Halv elva körde vi iväg till Djursjukhuset och fick komma in i samma rum vi lämnade Daisy i för tre månader sen. Och Dolly var så trött och så gammal och somnade av den lugnande sprutan och innan hon fått allt av den sista sprutan var hon borta. Och det kändes skönt att hon själv tyckte att det var dags. Vi åkte hem och åt lunch och jobbade ett par timmar och jag klickade hem en väska från HMs Balmainkollektion och pratade med Syrran och sen gick vi en långrunda med Dixie och vi städade nedanvåningen och vi åt räkor till middag.
Buketten jag fick av Modern står sig fint två veckor senare... 
De fina Dixietassarna
Sen blev det fredag och vi var tillbaks på jobbet och Dixie var hemma helt själv för första gången. Vi jobbade bara halvdag på jobbet, min man och jag, så vi var hemma vid halv två och Dixie verkade tycka att det varit okej att vara ensam. Min man och jag jobbade ett par timmar till, jag hade en faktura som bara var tvungen att komma iväg på fredagseftermiddagen, så då kunde jag ju lika gärna jobba lite till... Min man åkte och handlade, jag hällde upp fredagsvinet och tände ljus och satte på musik och till middag hade vi min mans fina hamburgare och vi avslutade kvällen med senaste Grey's.
Tomt i soffan med bara en jycke, men Dixie gör sitt bästa för att fylla upp den... 
Hon ser så ledsen och ensam ut...
Igår tog vi det lugnt. Om man bortser från att vi städade ett hörn på ovanvåningen. Vi kastade och kastade och kastade och det syns typ ingen skillnad alls. Vi hittade bruksanvisningar för saker vi inte längre har kvar, vi hittade mobiltelefoner från mobiltelefonens ungdom, vi hittade skolböcker och uppslagsböcker och presentpapper vi måste ha köpt för över 15 år sen... Jag blev allergisk av allt damm och fick ta en allergitablett och gav upp. Efter vår sena hamburgerlunch gick vi ut i trädgården. Det var riktigt varmt och skönt och jag fotade och vi satte igång en brasa och rökte var sin cigarr och satt och pratade och spelade spel och tittade på flyttfåglarna tills det blev mörkt och jag gick in och min man stannade kvar ute för att säkra uterummet för stormen som var på väg. Jag kollade Beverly Hills och valde bilder till skärmsläckaren på tv:n och på Dolly och min man kom in och vi åt förtugg och fortsatte att titta på Beverly Hills och sen åt vi biff och klyftisar och lyssnade på jazz.
Dahliorna blommar fortfarande... 
... och rosorna börjar få röda blad
Dixie ville egentligen inte vara ute, men ställde upp på ett foto innan hon gick in och la sig i köket
Fuchsian blommar
Höstmys i trädgården
Cigarren
Det kom ett gäng flyttfåglar. Ungefär en miljon eller så... Kändes som en scen ur fåglarna... 
Idag skulle vi åkt till Emporia för att leta datumljus, det är ju snart december och hög tid. Men jag orkar inte. Jag vill hellre stanna hemma och fortsätta lite med rensandet från igår. Fortsätta att välja bilder till skärmsläckaren. Kanske fortsätta det oändliga rensandet i sovrummet så att vi kan måla där nångång. Jag vill ha ett nytt sovrum innan jul så vi får lägga på ett kol...

Nu - treo, sovrumsplanering och Beverly Hills.

Inga kommentarer: