söndag, november 01, 2015

Haväng

Eftersom mitt hår inte kommer överens med den här årstiden, bad jag min frisör att klippa ganska mycket i torsdags. Så det gjorde hon. Hon gjorde också en djupinpackning så nu känns inte mitt hår lika hopplöst som det gjorde innan. Mest kort. Men också fräscht. Hon sa också att eftersom hon klippte så mycket, behöver vi inte klippa något alls nästa gång. Puh, sa jag... 

Det var skönt att vara hos frisören, jag bara satt och funderade och bläddrade bara förstrött i en tidning och ändå försvann de där tre timmarna ganska fort. Kanske var det vinet som hjälpte till?

Efteråt gick jag inom och köpte en flaska vin och sen tog jag bussen hem till min man som förberett kvällens middag; bookmaker toast. 
Pärlorna jag beställt från England dök upp och var så här fint paketerade
Armbandet jag inte har bestämt mig för om jag är nöjd med eller inte... 
Bookmaker toast är en riktigt fotogenique rätt
I fredags var jag ledig och vaknade med huvudvärk och satt mig med min frukost framför tv:n och såg inte ett endaste avsnitt av varken Once Upon A Time eller Vampire Diaries. I stället fastnade jag framför Beverly Hills och när jag inte orkade med Kellys gnäll stängde jag av och lyssnade på musik och valde bilder till en årsbok över 2015.
Fredagsfrukost
Min man jobbade klart och vi packade in oss i bilen för att köra till Ica och när vi var där föreslog min man att vi skulle åka till fältet och låta Dixie rasta av sig. Så det gjorde vi. Det var första gången på fältet för Dixie och hon blev alldeles blyg och gick kloss intill mig och vågade inte hälsa på några andra hundar, men efter en stund blev hon modigare och kollade in omgivningarna och vattnet och strandkanten, men hon lekte inte med några andra hundar. Det var mest småhundar, så kanske därför?

När vi var nästan tillbaka på parkeringsplatsen kom en kille med en liten Rottweiler på 5 månader och den ville Dixie busa med. Så det gjorde hon. Massor. Sen kom det lite fler större hundar och Dixie hälsade på alla, men busade ändå mest med Rottisen.

Dolly var såklart också med, men stod mest vid sidan och tittade på när de andra sprang och busade.

På vägen hem åkte vi inom djurkyrkogården och planterade ljung och tände ljus och satt och tänkte på Daisy och Debbie och tittade på gravarna. Det var tända ljus och färska blommor på flera av gravarna och vissa av dem var från början på 90-talet. Tänk så fint att deras hussar och mattar fortfarande kommer dit och tänder ljus!

När vi kom hem dukade vi fram salami och parmaskinka och satt i soffan och drack vin och umgicks tills det var dags att laga biff och klyftpotatis och sen satt vi och lyssnade på musik tills det var dags att gå och lägga sig. Eller, min man gick och la sig, jag skulle bara försöka starta om min dator och somnade i soffan medan jag väntade...
Mmm... Förtugg!
Igår steg vi upp och åt frukost och segade runt lite innan vi packade in jyckarna och två kameror i bilen. Jag var ju tvungen att kompensera eftersom jag inte hade någon kamera alls med mig under fredagens utflykt... Vi körde tvärs över Skåne till Haväng. Kan egentligen tyckas ganska fånigt att åka från havet i väster till havet i öster, men det var skönt med en liten utflykt och vädret var perfekt och jyckarna på gott humör.
Ekar!
Havet!
Här satt vi och åt vår lunch
Dixie kollar in omgivningarna
Dolly också... 
När vi ätit bestämde vi oss för att släppa jyckarna lösa medan vi promenerade och Dixie sprang. Jäklar som hon sprang! Hon sprang så att sanden yrde och när hon inte orkade springa längre, sprang hon lite till.
Dixie rasar loss...
... och släpper loss
Och sen kommer hon och är så här söt med sand och slem i hela ansiktet... 
Nästan som på savannen och vilken sekund som helst kommer det väl en krokodil upp ur floden... 
När vi skulle gå över en liten bro kom det en fisk hoppande upp ur vattnet och höll på att skrämma livet ur mig. Två gånger på kort tid och jag hade naturligtvis ingen kamera redo. Det var ingen liten fisk heller... Såg typ ut som en ål. Fast eftersom jag inte kan några andra fisksorter mer än lax och ål så kan det ha varit precis vad som helst... Jag fiskade (no pun intended...) fram en kamera och stod och väntade en stund, men ingen fisk dök upp...
Inga hoppande fiskar här inte
Och inga här heller... 
Bron där fiskarna hoppade
Jag gav upp tanken på att fånga en hoppande fisk och vi fortsatte att promenera längs strandkanten med var sin liten cigarr i mungipan. Dixie var på sitt allra busigaste humör och ville bara springa och kolla överallt och låtsades att hon inte hörde oss. Dolly lunkade på bakom oss. Jag fotograferade. Min man försökte hålla koll på Dixie.
Det här trädet skulle jag kunna ha en relation till. Angående en djup konversation mellan min man och mig
Dixie var nog allt lite sugen på att ta ett dopp... 
Jag övade mig på att fota fåglar
Dolly lunkade på och verkade ganska trött, men hängde med ändå
Pinnar
Vi vände och gick tillbaka och fiskarna fortsatte att hoppa vid bron så jag satte mig i strandkanten och väntade på att fånga en fisk. På bild alltså. Det gick sådär. Vart jag än tittade så hoppade en fisk någon annanstans. Till slut tröttnade Dolly på att vänta och gick och hämtade mig. Så jag gav upp och vi åkte hem.
Jag lyckades i alla fall fånga ringarna där fisken landat på bild... 
Dolly tyckte det var dags för mig att ge upp fiskfångandet
På väg hem fick min man stanna bilen så att jag fick fota fåren...
... och hästarna
När vi kom hem stängde vi in jyckarna i köket och tog med oss en flaska champagne och två glas och satte oss i badkaret och blev varma och rena och sen åt vi Vacherin Mont d'Or medan vi tittade på Scandal och sen somnade jag i soffan.
Mmm... Ost!
Idag har jag inte gjort mycket alls, jag hade tänkt göra desto mer. Men det känns som om hela dan gått åt till att vänta på att min dator skulle starta om. Jag börjar inse att det snart är dags att köpa en ny... Så jag får väl börja förbereda och backuppa och sånt skit. I fall om att...

Min man har däremot tillbringat större delen av dagen i trädgården med att klippa äppleträd och plantera vårlökarna jag placerade ut i rabatterna.

Middagen är uppäten, snart åker vi till KB för att se Steve Earle. I morgon är det måndag.

Inga kommentarer: