söndag, november 29, 2015

Första i advent med fågelskådning

Jag hade med Dixie på jobbet i fredags. Eftersom jag jobbade hemma i onsdags hade jag för mycket att bära när jag skulle åka till jobbet i torsdags och tanken på väska med dator, matlåda, arbetspapper och Dixie gjorde mig så matt att hon fick stanna hemma. Och det gick ju bra. Jag kom lite senare till jobbet och åkte hem lite tidigare... Och en stund senare kom min man hem och vi svängde ihop en supergod pasta med kräftstjärtar och tillbringade kvällen med att se iZombie.
Och i fredags hade jag alltså Dixie med mig på jobbet. Vi hoppade av en hållplats tidigare tillsammans med min man och köpte med oss frukostmacka och frukostlatte och promenerade till jobbet. Och när vi kom fram var latten nästan helt kall... Vi var inte många på jobbet och Dixie sov nästan hela tiden, utom när hon plötsligt reste sig och gick en runda och undersökte alla rum... Och halv tre tog vi bussen hem och hade fredag med Once Upon A Time tills min man kom hem och vi åt salami och drack vin och åt biff och klyftisar och tittade på Scandal kvällen lång.
Igår vaknade jag halv sex och kunde inte somna om. Jag funderade länge på om jag skulle stiga upp, men bestämde mig för att ligga kvar och spela spel och öppna varenda app på telefonen och till sist somnade jag om och vaknade inte förrän halv nio. Och efter frukosten tog vi med oss Dixie och körde till mitt jobb där min man hjälpte mig att rensa på mitt kontor inför flytten. Jag har varit så jäkla stressad över att jag aldrig hinner fixa på arbetstid så det kändes skönt att åka dit på helgen. Och skönt att min man var med och fick igång mig. Vi kastade massor (hittade bland annat papper från förra flytten för 7 år sen...) och tog hem en del. 

Två timmar senare kände vi oss klara och körde till fältet för att Dixie skulle få rasta av sig lite. Hon är faktiskt inte jätteintresserad av andra hundar, men jäklar vad hon behöver springa! Hon sprang och sprang och sprang och busade med en mops och en pudel, men gick mest med oss. Sån skillnad mot när vi gick med Dolly på fältet när hon var liten. Hon ville aldrig följa med oss, hon skulle alltid busa med alla hundar hon kunde se. Dixie accepterar väldigt fort att leken är över och vi ska gå vidare. Vi provade lite agility också och det verkade hon gilla och jag blev väldigt sugen på att gå en agilitykurs... 

När vi var hemma igen vid tre, somnade Dixie i soffan och sov som en gris hela kvällen och vaknade inte förrän det var dags att gå sistan. Hon bad inte ens om middag... Min man och jag åt (hemlagade) hamburgare till middag och tittade på Jills Verandra och jag gjorde två armband. 
I morse vaknade jag vid tre och kunde inte somna om. Jag låg och lyssnade på blåsten och regnet i säkert en timme innan jag äntligen somnade. Och vaknade inte förrän åtta och steg faktiskt upp och gjorde frukost till min man. Jag kokte ägg och bredde smörgåsar och hade latten klar när han äntligen steg upp. 

Efter frukosten tog vi med oss Dixie och kameran på en långtur på Spille så att jag skulle få fota lite. Och faktiskt! Det var som om förra helgen gick i repris, för vi träffade på hägern och svanarna igen. På ungefär samma ställe. Och vi såg inte bara en häger utan säkert fyra, fem stycken. Jag försökte verkligen ta bilder, men trots bättre objektiv var det tydligen inte tillräckligt bra för att ta fågelbilder. Dessutom lyckades hägrarna dyka upp precis när jag knölat ner kameran i fickan. Varje gång. Så nästa helg får vi bege oss ut igen, med en ännu bättre kamera med ett ännu bättre objektiv. 
Vi åkte till Blomsterlandet och köpte hyacinter och amaryllis, men jag är visst lite orutinerad för jag glömde köpa vitmossa... Och vi var en sväng inom Arken och det var kattens dag och de hade galet söta kattungar i affären och jag ville ta med mig alla hem! Men det gjorde jag inte, utan köpte i stället tre julklappar till Dixie. Nu i efterhand tänker jag att jag skulle köpt en adventskalender till henne också. Och samtidigt undrar jag varför jag inte köpt någon adventskalender till mig själv???

Och efter lunchen satte vi gång att städa och julfixa och vi har druckit glögg och ätit pepparkakor med svart castello och lyssnat på julmusik och satt upp stjärnor och förberett julgranskulor till smågranarna och vi har tänt adventsljusstakar och datumljuset fuskade vi lite med för annars kommer vi aldrig att hinna bli klara till julafton och jag har planterat hyacinter och kunde inte plantera amaryllisen pga glömde köpa vitmossa som sagt... Kom på att vi ju skulle köpt julrosor också. Och kanske ett par hyacinter till... Men det är ju bara första advent idag. Får väl fylla på med nya hyacinter varje helg fram till jul... 
Massor med pärlor har jag också beställt, men jag kommer inte ihåg var eller vad så det blir ju spännande nästa vecka.

Och nu ska vi snart äta (hemmagjord) pizza. Regnet öser ner, men vi har det mysigt här inne med tända ljus och bra musik och ett glas vin. 

Nästa vecka borde jag ta tag i det här med julklappar...

Inga kommentarer: