måndag, oktober 12, 2015

Födelsedagshelg i Köpenhamn

När min man hade lämnat jyckarna duschade vi och gjorde oss i ordning och slängde ner lite kläder och grejor i en resväska och tog tåget till Köpenhamn. Min man hade bokat rum till oss på Hotell Babette och det tog oss ungefär 45 minuter att promenera dit. Vi kom fram, checkade in och vilade oss på hotellrummet innan vi gick till Bistro Boheme där min man beställt bord. Förrätt hoppade vi över, huvudrätten bestod av en rejäl bit kött med pommes och bea och till efterrätt tog jag lagrad comté med tryffelhonung och min man åt glass. Allt var jättegott och mätta och belåtna promenerade vi tillbaks till hotellet där vi tillbringade återstoden av kvällen med att dricka vin och titta på Beverly Hills.
På Tivoli gick de all in med halloweenfirandet
Rådhusplatsen
Packat med folk på Strøget
På hotellrummet
Utsikt från hotellrummet
Bistro Boheme utifrån
Bistro Boheme på insidan
Vi drack vin och skålade för mig
Och åt kött!
Min diskreta och mycket goda efterrätt
Min mans inte lika diskreta efterrätt...
Jag kunde inte låta bli att fota hissen
Jag sov skitdåligt hela natten. Det var för varmt i rummet och kudden var inte skön och huvudvärken kom tillbaka och jag fick magkatarr. Så när jag vaknade var jag allt annat än utsövd. Hotellfrukosten var säkert jättefin, men magkatarren gjorde att jag inte var sugen, så min man fick plocka ihop lite till mig och när vi ätit kändes det lite, lite bättre.
Frukostbordet
Jag hade så ont att jag inte ens kunde äta croissanterna!
Efter frukost fotade jag den andra hissen
Vi promenerade bort till Den Lille Havfrue och beundrade henne en stund innan vi promenerade runt Kastellet och in mot stan. På Magasin Du Nord tillbringade vi (mest jag) en lång stund med att sukta över allt som passat i vårt nya sovrum och sen stannade vi till vid Tom Ford disken och suktade över de fina ögonskuggorna (återigen; mest jag...). Vi strosade runt en stund och stannade för en kopp cappuccino på en uteservering och det var kallt och höstigt och soligt och faktiskt riktigt skönt. På Illum köpte vi julgransprydnader och till lunch åt vi pizza och vi tittade på Rundetårn och sen blev jag trött så vi gick tillbaka till hotellet.
Vi gick i Churchillparken
Jag premiäranvände höstkappan och mitt hår såg ovanligt kort ut
Kvinnor brottades i parken
Utsikt
Den lille havfrue
Vi gick förbi en affär med bara krokar
Danska hus i Danmark
Vi gick förbi ett mejeri
Små söta bord i en antikaffär
Det är inte varje dag man ser en diamanthandel
Min man var också med
Vi tittade på Rundetårn
Och när jag sovit och tagit en treo promenerade vi ner till stan för att äta middag på Madklubben Steak där min man bokat bord till oss. Vi hoppade över förrätten ännu en gång och beställde var sin rejäl bit kött med rödvinssås och pommes och jag blev galet mätt så vi hoppade över efterrätten också. 

Vi gick till Madklubben Steak
Vi drack vin
Jag gillade den kalkade väggen
Åh, kött! Älskar kött!
Så himla fint med svängt tak och panel på väggen
Vi promenerade hem i Köpenhamnsnatten (kvällen)
Ett jättegammalt hus
Hotellet
När vi kom tillbaks till hotellet drack vi lite vin och tittade på Beverly Hills tills vi somnade. Och halv ett vaknade jag och mådde inte så bra. Jag hade galet ont i magkatarren och trodde jag skulle behöva kräkas, fast jag inte mådde illa på något vis. Men det var det enda jag kunde tänka på. Hur man kräks på ett hotellrum. Så jag förberedde mig på det värsta och tog av mig armband och halsband och bettskena och satte upp håret i en hästsvans. I fall om att... Sen gick jag in och satte mig på toaletten och spelade Twenty i en timme (utan att kräkas). Sen kände jag mig tillräckligt bra för att gå och lägga mig och lyssna på musik tills jag somnade.

Det blev morgon och dags att stiga upp och vi skulle åkt till Louisiana, men eftersom jag inte mådde bra bestämde vi oss för att åka hem. Fast först åt vi förstås frukost. Mest min man... Jag fick bara i mig lite yoghurt och en smörgås. Vi packade ihop våra grejor och promenerade mot stationen och slank inom Magasin Du Nord där jag köpte den där Tom Ford ögonskuggan jag suktat efter. Och sen tog vi ett fullpackat tåg hem. Så fullpackat att vi fick stå hela vägen...
Inte mycket folk på Strøget en söndagmorgon
Folktomt
Undrar om det var här Marco bodde?
Och när vi kom hem bytte jag om till mjukisbrallor och somnade ungefär meddetsamma medan min man hämtade jyckarna. Jag tillbringade större delen av dagen i soffan och helgen avslutades med biff och klyftpotatis och aioli för man kan inte äta för mycket kött...

Inga kommentarer: