fredag, september 04, 2015

Mallorca del 2 - Bröllopsdag, födelsedag och hemkomst

På onsdagen hade vi 15-årig bröllopsdag och började med att ge varandra presenter. Min man fick ett armband och manchettknappar och jag fick en underbar turkos plånbok. Vi åt i vanlig ordning frukost och packade sen handdukar, böcker och vatten och gick ner till stranden.

Det var faktiskt inte jättehärligt att bada i havet, jag som annars tycker att havet är det bästa. Det var ganska grumligt och något bet min man i foten. Och när vi satt och torkade och läste inträffade en drunkningsincident på stranden med livräddare och poliser och läkare och ambulansmän. Lite läskigt tyckte vi och stannade inte så länge på stranden. Vi tog bara ett kort dopp till och torkade i solen och på vägen hem åt vi var sin glass till lunch.

Eftermiddagen tillbringade vi vid poolen och firade bröllpsdagen med pina colada och daiquiri och jag tog inga foto på grund av strejkande kamera eftersom jag trodde jag laddat batteriet, men det tyckte inte kameran.

Kvällens buffé innehöll kanske världens godaste gazpacho, den var så obeskrivligt god och smakade precis lagom av tomat och kanske lite grillad paprika och min man överraskade mig med cava och jag åt världens godaste ibericoskinka. Kvällen avslutades med ett glas vin och flamenco.

Och sen blev det torsdag och min mans födelsedag. Han fick ett presentkort på rakning och mustaschtrimning innan vi gick ner och åt frukost. Och sen tillbringade vi förmiddagen vid poolen och när det blev dags för lunch promenerade vi ner till restaurangkvarteren i hettan för att äta tapas och dricka gott vin.
Så himla fint gräs vi gick förbi varje dag
Vit oleander
Gott vin från favoritdistriktet Ribera del Duero
Patatas bravas med sjukt god sås!
Bläckfiskringar med aioli. Ringarna var så tunna och fina och aiolin nästan perfekt. Inte som min, men ändå...
Ibericoskinkan med crèma di balsamico - OMG! Så sjukt gott!!!
Kyckling med krämig sås. Inte så dum den heller...
Mannen som hade stället hade jobbat i Sverige i många år och pratade jättebra svenska. Och envisades med att fota oss
Efter lunchen promenerade vi tillbaka till hotellet för ännu ett par lata timmar vid poolen.
Vi tittade på hiskeliga klänningar
En man hade somnat i en trappa...
Katten tyckte vi kom och störde
Min man badpojken
Min man soldyrkaren
Bufférestaurangen hade stängt på kvällen så vi hade bokat bord i restaurangen uppe på hotellets tak. Det var väl lite av en gourmetrestaurang, med endast ett fåtal rätter att välja mellan och inget direkt vanligt. Vi bestämde oss slutligen för ankpaté till förrätt och jag tog oxfilé till huvudrätt och min man tog kyckling. Medan vi väntade på maten fick vi något jag tror kan ha varit Pa amb tomàquet och bröd med aioli. Väldigt gott! Ankpatén kom in och vi trodde att vi beställt var sin, men som tur var fick vi en att dela. Tur för att det var en gigantisk portion!
Pa amb tomàquet (tror jag som sagt)
Bröd och aioli
Förrätten: ankpaté med chokladkaka och hackat äpple. Sjukt gott! Och mäktigt!
Min oxfilé med gnocchi och kanderade valnötter. Sjukt gott men jag orkade inte äta upp!
Min mans kyckling med nudlar såg fin ut, men jag orkade inte ens provsmaka
Maten var god, vinet var gott och vi hade en trevlig kväll. Tyvärr var personalen lite väl ouppmärksam vilket störde mig något oerhört. Fem bord hade de inklusive oss och vi var helt bortglömda. De frågade inte ens om vi ville beställa efterrätt. Vilket vi inte ville eftersom vi var galet mätta, men ändå. Och när vi skulle betala kunde man inte betala med kort, trots att det var på hotellet. Och det stod ingenstans att man inte kunde betala med kort. Vi hade ju inte så mycket cash eftersom vi skulle åka hem nästa dag så hon sa att vi kunde skriva upp det på rummet. Okej sa vi. Men det visade sig inte gå det heller eftersom vi inte hade något kort kopplat till rummet. Till slut fick hon gå iväg till en annan våning och hämta kortläsaren så att vi kunde betala. Lite irriterande...
Men hotellet var fint på natten
Fredagen innebar hemresa och när jag skulle duscha fanns det inte så mycket vatten och när min man skulle duscha fanns det ännu mindre och när vi skulle borsta tänderna och gå på toaletten fanns det inget alls. Eftersom vi skulle åka hem orkade vi inte engagera oss utan gick och checkade in våra väskor och fick våra boardingkort redan på hotellet. Himla smidigt faktiskt!

Bussen till flygplatsen skulle inte hämta oss förrän sju och vi hade ju packat ner alla våra saker så det blev inget poolhäng, utan vi gick runt och fotade och shoppade souvenirer och åt lunch och sen gick vi till hotellet och hängde i foajén tills bussen hämtade oss.
En av alla souvenirshoppar vi besökte
Min man var redo att åka hem
En lång trottoar som var en trappa, konstigt tyckte jag, fast praktiskt såklart
Också en trappa
Vi åt pizza med ibericoskinka
Jag köpte tre par solglasögon!
Fin papegoja som skrämde skiten ur mig när han sa "hello"
En rabatt med bara rosmarin hade jag också velat ha
Den där gigantiska kaktusen till höger alltså!!!
Opraktisk placering av träd tycker jag...
Hotellhäng
Det tog en timme att ta sig till flygplatsen, men när vi väl var där gick det fort eftersom vi bara behövde gå genom säkerhetskontrollen. Vi gick runt och kollade taxfree och luktade på parfymer och köpte vin och gick sen och väntade vid gaten. Jag var såklart smått skräckslagen inför flygresan, trots att jag tagit tablett både morgon och kväll, men jag hoppades på att sova en stund eftersom planet gick 22.15 och landade 1.15. Men jag sov typ inte alls, utan satt mest och räknade minuter och sekunder tills vi var framme och avundades den äldre damen som satt bredvid mig och läste exakt hela tiden vi satt på planet. Det tog en evighet för oss att landa, säkert 30 minuter och jag satt hela tiden och undrade om det bara var jag som märkte att vi höll på att störta. Min man satt till och med och somnade under tiden!

När vi fått våra väskor var det 45 minuter tills tåget skulle gå, men de där 45 minuterna gick förvånansvärt fort ändå och klockan tre på natten var vi hemma i vårt hus. Som såg precis ut som när vi lämnade det, fast jag alltid tror motsatsen... Efter en snabbdusch hoppade vi i säng och somnade som stockar.

Efter frukosten på lördagen åkte min man och hämtade jyckarna och handlade inför kvällen, medan jag låg i soffan och försökte orka göra något vettigt. Vi blev glada att träffa jyckarna, jyckarna blev glada att träffa oss.

Min man fick resten av sina födelsedagspresenter och jag svängde ihop var sin toast skagen som vi åt i trädgården. Och när toasten var uppäten satt vi ute och rökte cigarr och plötsligt var det kväll och dags att laga middag och titta på ANTM.
Toast Skagen
Vi drack champagne till såklart!
Dixie var trött
Dolly var också trött
Födelsedagscigarrer och födelsedagsrom
Biff o klyrror och aioli!!!