onsdag, september 02, 2015

Mallorca del 1 - Resan, upptäcktsfärderna och maten

Och så blev det då fredag och dags för oss att resa till Mallorca. Jag var såklart stressad och nervös och livrädd hela dan och tog tabletter och drack vin och försökte på alla sätt att lugna ner mig. Min man lämnade jyckarna och katten lämnades hos Svärmor redan dagen innan. Vi tog en taxi till stationen och tåget till Kastrup och checkade in oss, luktade på parfym och tittade på sprit och drack vin och boardade planet som lyfte klockan sex. Och jag tyckte att det fruktansvärt, trots att det egentligen måste anses som en behaglig flygtur. Förutom att vi lyckades hamna framför två män som kändes som en parodi på Sällskapsresan... De var stora och fulla och började med att beställa in mängder med alkohol och blev fullare, och den ena mer än den andra och den fullaste ville ha mer men flygvärdinnan vägrade och han blev smått aggressiv och jag såg framför mig hur han löpte amok på planet och hur vi skulle störta... Men inget av det inträffade. Vi landade fint och fick våra väskor snabbt och fick skjuts till vårt hotell och gick och la oss ungefär halv tolv.

Vi vaknade pigga och ivriga på lördagen och gick ner och försåg oss från den fantastiska frukostbuffén. Där fanns ungefär allt; croissanter och munkar och pain au chocolat och småkakor och bullar och baguetter och skivat bröd och juicer och bacon och äggröra och kokta ägg och stekta ägg och stekta kovar och rösti och tortilla och churros och plättar och crêpes och sylt och marmelad och yoghurt och flingor och fröer och frukt och fruktsallad och köttprodukter och ost och säkert massor mer som jag inte ens la märke till...
Min första frukosttallrik
Efter frukosten bestämde vi oss för att gå på upptäcktsfärd och bekanta oss med omgivningarna. Och det var varmt och svettigt och helt underbart!
Vi började med att utforska poolområdet 
I en sån här dubbelsäng tillbringade vi en eftermiddag
Poolen från andra hållet, utsikt mot hotellet, På översta våningen fanns en sky lounge
Utanför hotellet
På upptäcktsfärd
Det här granliknande trädet växte utanför vårt hotellrum. Fint tyckte vi!
Vi beundrade murar överväxta av murgröna
Tittade på konstiga bär på cypresser
Tittade in i trädgårdar. Tänk att ha en sån här trädgård!!!
Det växte bougainvillea överallt
Nerför en lång trappa hittade vi en strand
Varning för hunden!
Cala Serena en mysig liten strand där vi satt och vilade och drack treo och Cherry Cola en stund 
Och tittade på folk som badade såklart
Sen fortsatte vi vår upptäcktsfärd och funderade över trädet som växte mitt i trappan... 
Det här huset med den runda trappan påminde mig om Guggenheim
Efter lite bergsklättring hittade vi till nästa strand - Cala Ferrera
Efter våra två strandbesök utan bad, började vi bli lite hungriga och begav oss in mot centrum.
På väg mot centrum
Det ser väldigt öde ut, men det kändes inte så när vi var där... 
Massor med affärer med luftmadrasser i olika färger och fomer
Och massor med armband överallt och jag blev sugen på att göra egna
Flasköppnare i form av flaskor...
Och i form av andra saker... Jag köpte inga. Varken den ena formen eller andra... 
Alla dessa palmer överallt! Jag fotade nog för få palmer känner jag!
Vi gick tills centrum verkade ta slut och sen gick vi lite till och plötsligt var vi framme vid ett område som var ungefär lika stort som ett kvarter eller två, där det fanns oändligt med restauranger, sida vid sida. Man kunde hitta typ allt man kunde tänka sig där; pizza, pasta, tapas, revben, kinamat, Texmex, Burger King... Vi satte oss ner vid första bästa ställe och beställde in bläckfiskringar och kall öl.
Mmm... Gott!
Promenad genom restaurankvarteren
Mätta och belåtna och svettiga begav vi oss tillbaka till hotellet där vi bytte om till badkläder och gick ner till poolen. Åh poolen! Jag som aldrig varit mycket för bassänger älskade verkligen den här poolen. Vattnet var precis lagom kallt/varmt och kändes rent och fräscht och solsängarna var sköna och det var lugnt och skönt på grund av barnfritt hotell.

Poolen stängde klockan sex och vi gick upp på rummet och duschade och gjorde oss i ordning inför kvällens middagsbuffé. Som vanligt när det är buffé, äter jag mycket mindre än vanligt och åt alltså inte mycket alls.
Det blev lite chorizo, lite padrones, köttgryta och fylld jalapeno
Det fanns en efterrättsbuffé också. Med ost och bakelser och tårtor och pajer och krämer och glass och frukt och gud vet allt... Jag tog inte av efterrättsbuffén. Det gjorde min man. Han försåg sig väl varje kväll och varje gång tog han något som jag kunde få smaka. Och det gjorde jag ju gärna.
Mannens efterrättstallrik
Utsikt från middagsbordet
Hotellet var rosa och fint på kvällen
På söndagen vaknade jag och hade ont i halsen. (Så jäkla typiskt att jag varje gång jag är ledig ska gå och bli sjuk!) Jag försökte att låtsas som inget så efter frukosten bestämde vi oss för att tillbringa dagen vid hotellpoolen.
Söndagsfrukosten; serranoskinka och mortadella och bacon och äggröra och nutella
Pålägg och grönsaker och inläggningar och fruktsallader
Churros! Och rösti och ägg och pannkakor
Bönor och bacon och grönsaker
Kakorna
Brödet
Och det var varmt och härligt vid poolen och vi läste och läste och blev sugna på lunch och promenerade ner till restaurangkvarteren och åt pizza och vi promenerade tillbaka till poolen och tillbringade eftermiddagen under ett parasoll med en treo och en cola. Halsen blev värre och min man gick och köpte halstabletter och klockan blev sex och poolen stängde och vi förfestade på balkongen med ett glas vin och gjorde oss i ordning för middagen.
Jag hade ont i halsen och ingen aptit och åt serrano och baguette med olja till middag
Konstiga chokladstrutar med typ smörkräm. Inget för mig, men min man smakade... 
Fina bakelser
Tårtor, ostar, pajer... 
De här små kolafyllda grejorna var faktiskt ganska goda... 
Efter middagen bestämde vi oss för att gå upp till sky loungen för att titta på solnedgången och ta en drink.
Fin utsikt över Cala d'Or
Där nere åt vi vi middag (och frukost)
Solen hade redan hunnit gå ner bakom bergen... 
Mysigt att titta på utsikten ändå
Baren var väldigt fin i mörkret
Från ovan såg poolen ut som Linus på linjen med halvstånd... 
Natten till måndag sov jag dåligt och hade feber och när det var dags att stiga upp kände jag mig allt annat än frisk. Ont i halsen, snuvig, hostig, febrig... Så efter frukosten skickade jag ner min man till poolen, medan jag låg på hotellrummet och knaprade värktabletter och sniffade nässpray och läste.
Jag försökte bota mig med frukostchurros
Vid lunchtid kände jag mig nästan okej så jag kom ner och åt lunch vid poolen med min man och sen gjorde jag honom sällskap tills poolen stängde och det var dags att fixa sig och förfesta på balkongen innan middagen.
Middagen bestod av klyftpotatis och sjukt goda kycklinglår
Jag delade mitt kycklinglår med en geting
Min man tog som vanligt för sig av efterrättsbuffén. De här grejorna var inte så goda som de såg ut... Smakade mest mandelmassa utan socker... 
Den här däremot var riktigt god. Typ aprikospuré på superfluffig sockerkaka
Natt till tisdag hade jag också feber och det var inget vidare att vakna och frysa i ett sovrum som var 30 grader varmt... Men när jag vaknade tog jag värktabletter och efter frukosten kände jag mig redo att bege mig ut på ännu en upptäcktsfärd.
De tunna små plättarna var väldigt goda med nutella och jordgubbssylt!
Min man var också med på resan och drack jättemycket kaffe till frukost
Min man är redo för dagens upptäcktsfärd
De här häckarna av oleander som växte över allt! Och vi som inte ens lyckades övervintra vår en vinter... 
Vi gick förbi en minigolfbana, men vi spelade aldrig. Det var lite för varmt... 
Vi klättrade upp på ett berg och tittade på utsikten mot Cala Serena och Cala Ferrera
Och utsikten över havet
Jag var också med. Blond och trött och förkyld
Och naturligtvis klättrade jag i berg med högklackade tofflor... 
Min man och havet
Vi såg en mur som ledde till Cala Esmeralda
Första och enda sangrian, god som attan!
Vi gick till marinan och tittade på båtar
Sen åt vi patatas bravad och padrones till lunch
Och gick genom Mallorcalandia på vägen hem. Vi vet inte om det kanske var en liten övergiven nöjespark?
Eftermiddagen tillbringade vi som vanligt vid poolen med var sin bok och kvällen tillbringade vi med ett glas vin på balkongen innan middagen.
Jag koncentrerade mig på att äta pommes till middag, men köttet var också väldigt gott.
Fin tårta som vi inte smakade
Någon slags crème eller nåt som var ganska god, men jag kände mig allergisk av nötterna och åt inte så mycket... 

2 kommentarer:

Becka sa...

Så härligt ni verkar ha haft det! Tråkigt att du blev förkyld, så typiskt när ni reste bort och allt.

åsa sa...

Ja det var verkligen jättehärligt! Och typiskt att jag lyckades bli förkyld på min semester. Igen...