onsdag, juli 08, 2015

I Ystad

Förra måndagen packade jag ihop mig och Daisy och fick skjuts till Ystad av min man. Vi dumpade mina grejor och Daisy i Syrrans tillfälliga lägenhet och gick sen ner till strandpromenaden och åt lunch och wienerbröd och kände på vattnet och njöt av det vackra vädret och sen gick vi tillbaka och min man åkte hem.

Jag stannade i Ystad i tre nätter och tillbringade dagarna med att hänga med Syrran och barnen, utforska Tomelilla (och Bo Ohlsson såklart), äta god mat hos Modern, gå längs strandpromenaden, doppa fötterna i havet, bygga sandslott, dricka vin, hänga med Daisy, gå långa kvällspromenader för att natta barnen, stuka foten på en kotte, undvika att trampa på grodor och i torsdags kom min man med Dolly och Dixie och tillsammans med Modern och Syrran och barnen åkte vi ut i skogen för att leta efter kantareller.
Utsikten från uteplatsen
Den lilla uteplatsen
Modern har en fin klematis på balkongen
Hon hittade en gren
Havet!!!
Hmm... Vilken väg ska vi gå...?
Ner till havet kanske...?
Overkligt vackert!
Hon och min man hade mycket att tala om
Hur mysigt?!
Vi åt en deluxelunch bestående av en fiskpinne på en bit bröd. Gott och så, men en fiskpinne är inte vad jag kallar deluxe...
Vi åt wienerbröd som var galet goda! Jag som inte ens är så förtjust i wienerbröd skulle kunna tänka mig ett just nu...
Utsikt över stranden
Havet såg ut som Medelhavet
Eller som i Västindien... Eller annat valfritt ställe med overkligt vatten
Tydligen fanns det ett rep som såg ut som en mask under bryggan
Jag fotade snäckskal
Det kom stora vågor!
De tittade på havet
Jag ställde mig på spåret som vanligt
Vi sprang på en fin pump
I Tomelilla kombinerade de friskt
Vi åt lunch på Österlens Matmarknad i Tomelilla, de hade skånsk chili. Jag köpte ingen.
På väg till Bo Ohlsson i Tomelilla
Vi gick i gränderna i Ystad
Och tittade på blommor i blomsteraffären
Jag hängde med honom också
Vi åt vansinnigt god glass och chokladhavreflarn
Vi gick till Skogsparken
Hon älskar att gunga och matchar plåstret med klänningen
Hon tränade lite också
Vi promenerade i skogen
Och så är det ju det där med tågspår... Älskar dem!
Tack, tack!
Hon och havet
Vi åt lunch, gott vin och okej mat
Daisy var ett helt fantastiskt resesällskap! Hon anpassade sig snabbt till de nya omgivningarna och tog soffan i besittning. Fast nätterna tillbringade hon i sängen med mig. Hon var inte överdrivet vaktig, utan kunde lätt ligga och sola på uteplatsen koppellös utan att störa sig på folk som cyklade och gick förbi. Första morgonen kom Modern och knackade på med bullar från bageriet och Daisy reagerade bara med ett "muff". Vi började våra dagar med att gå långa morgonpromenader, antingen i skogen eller för att köpa frukost, på eftermiddagen gick vi en kortrunda i skogen och på kvällen gick vi en lång runda i skogen och omgivningarna för att natta barnen. Daisy och Lilian slutade att vara rädda för varandra och kunde till och med dela soffa. Och när min man kom och hämtade oss blev hon glad att se husse och Dolly, men brydde sig inte nämnvärt om att hälsa på Dixie...
Daisy i skogen
Fina björkar i skogen
Mycket att hålla reda på i skogen för Daisy
De delade soffa! Visserligen uppkrupna i var sitt hörn, men ändå... 
Kantarellerna då, hur gick det med dem? Jodå, det fanns en hel del småttingar, så om en vecka eller två kanske det är lönt att bege sig ut i svampmarkerna igen. Fast den här gången fick vi i alla fall ihop var sin liten portion som satt fint till biffen och aiolin...
Många vita fina blommor i skogen
Alla följde med
Brännässlor är ganska fina egentligen...
Daisy och hennes nyfunna vän
Dolly tyckte det var varmt i skogen så hon la sig ner och vilade en stund
Klara med svampletningen och på väg mot bilen
Jag försökte påkalla kossornas uppmärksamhet utan framgång
Svampen!

Inga kommentarer: