tisdag, juni 23, 2015

På Tivoli

Igår vaknade jag och kände mig sjukare än någonsin med ont i halsen, rosslande andetag, slemmig hosta och täppt näsa. Men jag bet ihop och drack ett stort glas citronvatten till frukost, tog två alvedon och en mucoangin och hoppade i duschen och tio i elva tog vi bussen till Centralen och bytte till tåget till Triangeln och där inväntade vi Syrran, Svågern och Lilian och tillsammans hoppade vi på tåget till Köpenhamn för att gå på Tivoli.
Väntar på tåget
På Tivoli var det precis lika fint som förra gången jag var där. Förutom vädret... Men det regnade i alla fall inte och det är ju huvudsaken. Vi började med att gå en sväng och se oss omkring innan vi gick och åt smørrebrød.
Tivoli!
Inne på Tivoli!
Fin teater!
Påfåglarna hade ungar!
Jag trodde detta var ett konstverk i rabatten, men det var en riktig blomma
Blommor på vägg
Något sånt här gjorde vi inte, men jag tror jag hade varit skitbra på att pricka ballongerna!
Innanför staketet döljer sig en läskig bergochdalbana. Jag åkte den inte. Kanske nästa gång... 
Exalterade över alla attraktionerna!
Lilian åkte flygplan
Vi åt smørrebrød. Gott, men inte superdupergott
Lilian fick en glass
När vi var mätta och belåtna fortsatte vi att utforska Tivoli. Lilian fick smak på det här med karuseller och åkte den ena efter den andra och tyckte det var jättekul. Jag gjorde henne sällskap på veteranbilarna. Det gick fort. Jättefort! Men det var kul och verkligen evigheter sen jag åkte karusell! Kan inte ens komma ihåg när jag åkte karusell senast?
Vi såg ett skepp med en stor bläckfisk
Vi tittade på gässen
Lilian åkte karusell
Den här blev man lite konstig i ögonen av...
Vi stannade och åt glass
Min man överdrev lite och tog en glass med både sylt, grädde och gräddbulle
Jag var mer måttfull... 
När vi ätit glass kände vi oss redo att åka en vuxenkarusell. Till och med jag kände mig redo! Så vi gick helt enkelt bort till den klassiska 101-år gamla bergochdalbanan och tog en tur. Syrran, min man och jag. Vi satt längst fram och det gick så fort och var så läskigt och jag blundade mest hela tiden och försökte att inte tänka på att spåra ur... Men hur läskigt den än var, så var det faktiskt sjukt kul! Och hade jag inte varit så förkyld och fått så ont i huvudet efteråt, hade jag faktiskt kunnat överväga att åka en gång till...
Jag åkte den här!!!
Efter bergochdalbaneturen gick vi en sväng till, min man drack öl, jag drack vatten och tog alvedon, Svågern och Lilian åkte drakbåtarna och sen bestämde vi oss för att det var dags att åka hem.
Fortfarande fint på Tivoli med dramatisk himmel
De hade fina rosor
Drakbåtsåkarna
Till och med brunnarna är fina på Tivoli!
Det var en jättefin dag på Tivoli och det var så roligt att Lilian ville åka så mycket karuseller, hon till och med pekade på de allra värsta, som gick upp och ner och snurrade och hade sig, och ville åka. Så vi sa att nästa gång vi är på Tivoli åker min man dem med henne. Det är ingen annan som vågar... Och jag är faktiskt väldigt glad över att jag tog mig i kragen och vågade åka bergochdalbanan. Jag hoppas att jag vågar åka den andra bergochdalbanan nästa gång. Den som inte går upp och ner alltså...

När vi satt oss på tåget för att åka hem kände jag mig sjukare än någonsin och bara längtade efter att komma hem och få krypa upp i soffan med en treo. På Centralen skildes vi åt, Syrran åkte med oss hem och Svågern tog Lilian till Ystad. Och när vi kom hem kröp jag upp i soffan med min treo medan min man cyklade till Coop för att handla kvällens middag och Syrran och jag kollade Beverly Hills. Inte från början den här gången. Inte direkt. Vi kollade i stället lite här och där. Vi hade lamm, klyftisar och aioli till middag och sen fortsatte vi kolla Bevvan tills vi blev trötta och nästan somnade i soffan...

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Men gud så trist att du har blivit förkyld på din semester!!!! Annars lät det som en himla mysig dag på tivoli.

åsa sa...

Mmm det var mysigt på Tivoli och ja, så himla tråkigt att bli sjuk när man är ledig!!! :-(