söndag, juni 14, 2015

Minisafari, middag hos Svärmor och vin i åska

Igår vaknade jag med huvudvärken från hell! Jag stapplade nerför trappan, in i köket och gjorde mig en treo och tog med mig Daisy och la mig i soffan. Och orkade verkligen inte röra mig för att ta en Cola eller göra en latte. Så jag försökte få kontakt med min man med sms och FaceTime. Förgäves. Eftersom hans telefon inte tar emot sms eller telefonsamtal på morgonen. Mycket märkligt tycker jag... Men jag lyckades till slut och jag drack treo och islatte och han gjorde frukost och gick ut med jyckarna och jag kände mig bättre och vi åkte iväg på en liten minisafari. 

Första stoppet var Trädgårdspaletten där vi köpte pelargoner och klematis och eukalyptus och tittade på rosor och annat och sen åkte vi till Svågertorp och gick in på Plantagen och köpte en lavendel och in på Bauhaus där vi tittade på bågar som inte var något att ha, åkte inom Granngården och fyndade dahlior och körde till Buketten på Mobilia där jag köpte en agapantus. Och sen körde vi hem. Och kom hem vid halv två och skulle till Svärmor på middag klockan tre, men min man ringde och sa att vi var sena och sen slappade vi i trädgården en liten stund eftersom det var den varmaste dagen på året hittills. 

Men vi gjorde oss vackra och tog med oss Dixie till Svärmor och Dixie vågade inte gå upp för trappan och krävde en massa lockande och pockande. Vi kom upp till slut och bjöds på sparris med frasig parmaskinka till förrätt, varmrökt lax med potatis, svampsås och bönor och morötter till huvudrätt och till efterrätt jordgubbar med någon vitchokladmousse. Mycket gott! Dixie behövde gå ut så vi gick ut en ganska långrunda tillsammans och tittade på hästar och nybyggda hus och ett gömt koloniområde och när vi kom tillbaka åt vi en prinsbakelse. Klockan blev mycket, jag fick ännu mer ont i huvudet och vi åkte hem.

När vi kom hem regnade det och jag hade ont i huvudet och orkade inte vara inne, så jag satt ute i duggregnet och njöt av vår fina trädgård. Och min man kom med vin och ett parasoll och sen satt vi tillsammans ute i trädgården ungefär en timme och drack vin och lyssnade på åskan innan vi gick in och la oss.

I morse vaknade jag och kunde inte greppa att min man redan var vaken, men när jag tittade på klockan var hon åtta och jag insåg att jag sovit så länge på grund av nattpanodilen jag tog innan jag gick och la mig. Min man steg upp och gjorde frukost, jag låg kvar en stund till och försökte vakna och Mohammed gjorde mig sällskap. 

Min man åkte och handlade, jag målade krukor och drack treo och när han kom tillbaka hjälptes vi åt att plantera gårdagens inköp. 
Rhododendronkruka före... 
Rhododendronkruka efter... 
Min man grävde i rabatten, jag övervakade och gödslade rosor och vi avslutade arbetsdagen med var sin cigarr och vattenspridaren på nyplanteringarna. Min man gick in och lagade middag, jag fotograferade och övervakade vattningen och grillade ryggbiffen medan min man cyklade och köpte ägg till aiolin.
Nymålade krukor
Allt är vattnat, maten är uppäten och vi tittar på CSI, snart är det dags att ta två nattpanodil och krypa till sängs. I morgon börjar t en ny stressig arbetsvecka med möten och klippning och jobb och planering och midsommarfirande. Sen är det semester!
Klematis i nymålad kruka
Nygrävda rabatten, det tar sig!
Vi planterade iris bland rosorna, är inte helt säker på att jag är så nöjd... 
Åh! Rosor!
Klematisen i äppleträdet slog ut idag!
Pionrabatten slår snart ut!
En av mina favoritpioner!
Jag grillade!

Inga kommentarer: