måndag, juni 22, 2015

Midsommar'n

Midsommarfirandet började med att jag var alldeles uppstressad och inte visste vad jag skulle börja med. Så jag tog tag i uppdraget Syrran gav mig; att laga rabarbercurd till tårtan. Som jag kämpade med denna curd alltså! Jag plockade och skar och kokte och brände vid och vispade ner ägg och smör och trodde verkligen inte att det skulle bli något bra av det hela, men det blev det. Det blev faktiskt jättegott till slut. Och jag kunde ägna mig åt andra saker. Jag plockade en jättebukett att ha på matbordet och jag piffade uterummet med fårskinn och filtar och värmeljus och när jag gick ut för att tända ljusen saknades det fyra och jag trodde att jag kanske varit förvirrad och glömt dem inne och insåg sen att det var skatan som tagit dem...
Rabarber till curd
Midsommarbuketten
Mer midsommarbukett
Och ännu mer midsommarbukett
Piffat uterum
Klockan två skulle Syrran, Svågern och barnen och Modern och Rolf komma och klockan två ringde Syrran och sa att de var sena. Modern och Rolf ringde inte, men de var sena ändå... Och strax innan tre var vi alla samlade och drack fördrinken i uterummet medan det duggade lätt utanför... Vi åt Moderns sillsallad och Syrrans laxtårta och jordgubbstårtan och umgicks medan vädret inte visade sig från sin bästa sida. Fast inte från sin allra sämsta heller...
Bruno kom
Jag pallade upp honom i soffan för ett fotoskjut
Lilian kom också
Hon provade skor
Syrrans fantastiska laxtårta
Marängjordgubbspavlovan
Lilian kunde inte vänta tills hon fått en sked
Dolly var den enda av jyckarna som var ute. Mohammed var också ute. Mohammed tyckte Dolly kom för nära och fräste, Dolly hör ju som bekant inte och det gjorde Mohammed arg. Så arg att han jagade iväg Dolly och fällde henne! Dolly är ju lite ostadig på benen så det lät väl värre än var det var, men det är nog inte många katter som kan stoltsera med att ha fällt en Ridgeback...
Mohammed funderar förmodligen på nästa hundattack
Min man grillade, Rolf gjorde honom sällskap och vi andra gick ut en sväng med barnen och hundarna (inte Dolly).
Jag tog inte många bilder alls på midsommar och förmodligen var det inte jag som tog denna...
Vi bestämde oss för att äta middagen inomhus för säkerhets skull och det gick ju bra det med. Vi åt grillade kamben, grillad oxfilé och två sorters potatissallad, allt tillagat av min man. Det var starkt och gott och vi åt och åt och åt och jag blev galet mätt. Och ändå lyckades vi trycka i oss lite ost innan klockan blev mycket och Modern och Rolf åkte hem. Vi andra fastnade framför Bevvan. Första avsnittet på första säsongen. Till och med Bruno satt i sin sitter och tittade.

På midsommardagen åt vi en långsam frukost och eftersom det var uppehåll och nästan sol, gick vi ut en långpromenad på Spille. Vi gick och gick och gick och Daisy mådde inte bra, men hängde med ändå. Dixie var mest bråkig. Det var varmt och kvavt och skönt att komma ut en sväng och när vi kom hem grillade vi korv och åt lunch i trädgården. Någon tog igen sig, någon tittade på skor, någon trädgårdsarbetade och någon gjorde precis ingenting. Det blev dags för Syrran, Svågern och barnen att ta med sig Mohammed och åka till Ystad, min man gick in och började på middagen, jag satt ute och lyssnade på min bok och drack vin och hörde plötsligt någon heja och när jag tittade upp stod Syrran och hennes familj där. De hade köpt falafel och Syrran trodde hon glömt sin telefon hos oss så de kom tillbaka för att leta och passa på att äta sin falafel. Så vi umgicks lite till och bestämde att Mohammed fick stanna, trots attacken på Dolly... Och när de åkt igen åt vi lite rester och tittade på CSI.
Lilian tycker det är viktigt att ha med en borste när man är på promenad
Daisy mådde illa
Dixie ville bada i kanalen
Lilian hoppade från en sten
Syrran letade fyrklöver
Min man höll en bebis
Mohammed hade världens största fästing
Syrran hittade en gigantisk fästing på Mohammed. Så gigantisk att Svågern brände den. När Dolly och Dixie kom ut lite senare reagerade de väldigt märkligt på den brända fästingen. De luktade och luktade och rynkade näsan på ett sätt vi aldrig sett dem rynka förr och sen började de att sagla.

Igår vaknade jag och hade ont i halsen, förmodligen smittad av Bruno, vilket innebar att jag mest tog det lugnt hela dan. Jag tog en förmiddagslur och sen tog jag en eftermiddagslur och jag låg ute i solen och hade det härligt och jag lyssnade på min bok och jag åt mucoangin och drack citronvatten och knaprade alvedon. Allt för att tillfriskna så fort som möjligt.
Pionerna blommar
Hela pionrabatten blommar!

Inga kommentarer: