söndag, juni 07, 2015

Bland mördarsniglar och pissmyror (99/100)

I morse vaknade jag tjugo över fem alldeles utsövd och funderade på att stiga upp. Jag funderade också över vad vi skulle göra i trädgården idag och medan jag låg där och planerade och funderade, somnade jag och vaknade inte igen förrän halv åtta och eftersom jag sov alldeles för länge och för hårt, hade jag huvudvärk.

Vi steg upp, åt frukost, drack treo, rastade jyckar och gick sen ut i trägården och började dagens arbete. Jag målade sex krukor svarta och det blev hur bra som helst! Till och med bättre än jag vågat hoppas på. Och när jag inte hade plats för fler krukor på terassen, flyttade jag ett gullregn från framsidan till woodlandet och jag grävde upp en fingerborgsblomma och hjälpte min man att gräva i rabatten. Och vi grävde och rensade och fyllde två svarta sopsäckar med ogräs och min man dödade mördarsniglar på löpande band, vi tror det kan ha varit ca 100. Jag rörde om i pissmyrornas bon som verkade finnas under var och varannan sten.  Och när vi var klara sådde vi gräs och satte på vattenspridaren och kopplade av med var sitt glas rom och en cigarr medan vi beundrade vårt dagsverk. Och som vi kämpat med den där rabatten sen vi flyttade in för tio år sen alltså! Vi har börjat planera och gräva och plantera och bara hunnit halvvägs och sen har vi kommit på något nytt och planerat om och grävt om och planterat om och bara hunnit halvvägs. Igen. Och igen. Och igen. Men den här gången känns det som om vi kommer att nå ända fram. Den här gången har vi kommit mer än halvvägs och sommaren har knappt hunnit börja.
En av krukorna jag målade får agera pionstöd
Nysått gräs
Ett koltrastpar håller på att bygga bo i äppelträdet
Åh, Betty! 
Vita aklejor har vi inte så många, men fler än tidigare i alla fall... 
Till middag grillade vi lax och potatis och purjolök och morötter i folie och nu ser vi CSI. Och apropå CSI... Jag stör mig ganska mycket på Catherine Willows, kommer faktiskt inte ihåg att jag gjorde det sist jag såg det...?
Potatis i folie
Lax att grilla
I morgon åker min man till Stockholm och jag jobbar hemifrån. Jag har lovat jyckarna mycket tid i soffan.

Inga kommentarer: