lördag, maj 30, 2015

Safari 2015 del 2 (91/100)

Idag var det dags för Safari 2015 del 2. Den här gången med originalmedlemmarna, det vill säga Katta och jag. När Katta kom och hämtade mig passade vi först på att gå en liten rundtur i min trädgård och (nästan) bli attackerade av den galna grannhunden. 

När vi hämtat oss från attacken körde vi till Tirups Örtagård, som vi egentligen hade tänkt hoppa över, men ändå inte kunde låta bli.
En ganska ful gargoyle hälsade oss välkomna
Jag såg en vacker ros som hade passat fint i min trädgård. Köpte den inte, men väl en New Dawn att ha på framsidan.
Hyllor med växter
Tack tack!
Vi gjorde ett litet besök i örtagården när vi betalat våra varor. Jag köpte tre nävor och, som sagt, New Dawn
Vilken fin pion! Jag är lite besatt av pioner just nu!
Åh! En dillpion! Så fort vi har gjort plats ska jag köpa en!
 När vi kände oss klara med Tirup, fortsatte vi till Åbergs i Ystad där vi åt lunch och shoppade loss.
Hos Åbergs!
Gul ginst är ju riktigt fint! Fast inte hos mig!!!
Att det fanns blekgula syrener hade jag ingen aning om!?
Lunchen bestod av getostpaj med rödbetor och ett glas rosé. Till efterrätt var sin chokladboll. (OBS! Katta drack Cola!)
Snacka om jättefunkia!
Krukor på rad
Färgen på denna pionknopp alltså!
Vi gick och fotade i visningsträdgården
Där fanns en trädpion. Längtar tills min är så stor!!!
En nästan överblommad magnolia
Regnvåta daggkåpor
I växthuset fanns olika sorters basilika
Vi gick vidare...
... och tittade på grönsaksodlingen och de mörka, mörka molnen
Stor kompost!
Rhododendronen blommade fortfarande
Många krukor!
Hej då Åbergs!
Jag var hemma vid fyra igen och konstaterade att de tjocka revbenen låg på grillen innan jag gick in och hälsade på familjen. Och eftersom solen sken satte jag mig i trädgården och lyssnad på min ljudbok, men då började det att regna så jag gick in. Och la mig i soffan och lyssnade på min ljudbok och somnade och vaknade och tog en treo.

Vi har ätit revbenen med aioli och klyftpotatis och inlagd rödlök och saltgurka och vi har sett CSI och nu ser vi X-Files och i morgon ska vi plantera alla mina inköp. Ja, vad köpte jag för något egentligen? Lite sommarblommor till krukor på terrassen, nävor till en av rosenrabatterna, New Dawn till framsidan och fem vita lavendel, också till framsidan. Sen blev det inte mer. Även om jag var sugen på både det ena och det andra...

Inga kommentarer: