söndag, maj 17, 2015

Safari 2015 (78/100)

I fredags var det den officiella plantskolesafaridagen och eftersom Katta fått förhinder åkte jag med min man. Det var hans första safari och jag har väl inget att klaga på mer än att hans låtlista var 120 minuter i stället för de lagstadgade 80-90 minuterna...

Vi började dagen med att stiga upp och köra ett pass Jillian framför TV:n och satan vad det var jobbigt! Jag var helt darrig efteråt! Och sen åt vi frukost och gjorde oss i ordning och klockan tio stoppade vi in jyckarna oss och själva i bilen och styrde mot plantskolan i Löddeköpinge som var dagens första stopp.

Vi köpte bara en vit fjärilsbuske, men vi gick omkring ganska länge och blev inspirerade. Jag vill nu måla alla våra krukor svarta, min man vill ha svart sten på uppfarten och jag vill ha en platan någonstans på gräsmattan...
Det här var ett spännande träd! Nästa gång vill jag ha en större trädgård med plats för fler träd!
Så himla fint med svarta krukor och silverfärgade växter!
Ganesha hade passat fint i ett hörn i min trädgård... 
Denna hade inte passat i min trädgård, men rätt fin ändå... 
Jag tyckte det såg ut som en valnöt
Varför köpte jag inte en sån här?
Efter Löddeköpinge körde vi till Flyinge och jag trodde att det skulle ta lång tid, men det tog bara en halvtimme. I Flyinge köpte vi en konstig ormbunksliknande sak, en mörk klöver, lammöron och två pelargoner. Och sen var vi hungriga och kände att det var dags för lunch. Jag hade bestämt att vi skulle äta på Blentarps Byakrog, där Katta och jag ätit två gånger, men när vi kom fram var det stängt.
På väg till Flyinge
Den här saken hade passat i en lite modernare trädgård. Nästa gång kanske... 
Ett rostigt hästhuvud kanske?
Som hjärnor
Färgglatt
Dessa hade jag ju kunnat köpa till balkongen!
Så vi bestämde oss för att åka till Ystad och äta vår lunch där och skickade ett mess till Modern för att höra om hon visste något bra lunchställe. Hon sa att hon köpt färskt bröd och pålägg, så vi åkte dit och lunchade och pratade och tittade på hennes balkong och rastade jyckarna.
På väg till Ystad!
Moderns fina låga klematis med gigantiska knoppar
Sista stoppet var Åbergs och där handlade vi på oss en hel del... Tomater, chiliplantor, massa olika sommarblommor till krukor och jag trodde att jag köpte på mig alldeles för mycket, men nu när jag planterat mina krukor, känner jag snarare att jag köpte för lite...
Så fina tulpaner! Måste köpa nya till hösten eftersom nästan alla våra har försvunnit... 
Tagetes tillhör verkligen inte favoriterna, men fint med ett hav ändå... 
Ett gult hav med tagetes
Luktar äckligt gör de också... 
Vi var hemma igen vid halv sju och packade ut våra inköp och jag var så trött, så trött, så trött och det var ganska skönt väder så vi satte oss i trädgården med lite förtugg, lite vin och en liten cigarr och satt och njöt tills klockan var över halv nio och det verkligen var hög tid att gå in och laga kvällens middag och titta på Nashville.
Vi körde fel och kom till havet
Dagens inköp
Men innan det var safari var det en alldeles röd och ledig kristihimmelsfärdstorsdag då vi steg upp innan sju och rörde ihop ett stenåldersbröd från mix, körde in det i ugnen och stack ut på en burpeejog. Det vill säga; vi värme upp genom att springa bort till cykelbanan och sprang sen i en minut, gjorde en burpee, sprang två minuter, gjorde två burpees osv upp till fyra burpees då vi vände och sprang tre minuter, gjorde tre burpees ner till en igen. Sista biten sprang vi fort och avslutade med fem burpees. Det var sjukt jobbigt! Men roligt! Och det gick så bra! Jag sprang ovanligt fort och fick inte ens ont någonstans, så det var en riktigt bra runda.

Och när vi kom hem pustade vi ut och åt vårt stenåldersbröd till frukost och det var verkligen inte någon höjdare... Det lär vi inte göra igen om man säger så...

Vi satte in vasken på toaletten där uppe, saknade ett par viktiga delar och fick åka till Hornbach och handla, lunchade i trädgården, rökte cigarr, långgrillade högrev och försökte se Jaws. Jag somnade.
Sons of Anarchy
Långgrillade högrevsburgare med coleslaw
Dolly
Igår vaknade vi med träningsvärk och jag var seg och trött och vi orkade inte träna, utan åt frukost tills Modern dök upp för att gräva i trädgården. Och som vi grävde och rensade och planerade! Det börjar verkligen ta sig där och det kommer nog att bli finare än någonsin när det väl är klart!

Modern åkte vid fyra och jag gick in tog igen mig med ett avsnitt Medium, eller två, och min man fortsatte att gräva och så gräs. Vi åt pizza och såg Grey's och jag somnade alldeles utmattad i soffan.
Pizza med påsbea!
I morse var jag förvirrad och tvingade upp min man att göra frukost och insåg efter en stund att klockan bara var halv åtta... Men vi åt vår frukost och min man begav sig ut i trädgården och jag satt och segade i soffan tills jag tog mig i kragen och satte igång att jobba en stund. Strax efter ett gav jag upp och gick ut och gjorde min man sällskap i trädgården. Vi grillade korv och hade det trevligt i solen och började sen att gräva och rensa och plantera och gödsla och så gräs och satte igång vattenspridaren och klockan blev fem och jag gick in och satte mig framför datorn och snart ska vi äta biff och klyftpotatis.
Rabatten som blir rabatter!
Älskar att man kan köpa en bukett pioner nu!

Inga kommentarer: