lördag, maj 09, 2015

Nu möblerar vi om hela jävla trädgården (70/100)

Jag kom hem från jobbet vid tre igår och satte mig ute i en sommarvarm trädgård med ett glas rosé och tre jyckar. Jag lyssnade på min ljudbok (fortfarande Kvinnan i rummet - Jussi Adler-Olsen) och spelade spel och njöt av solen och värmen tills min man kom hem. Då packade vi in Daisy och Dixie i bilen och körde till Spille. Dolly ville inte följa med... Och när vi kom hem satte vi oss i trädgården igen och drack lite vin och åt lite förtugg tills det var dags att gå in och laga middag.
Dixie är alltid sällskaplig
Alltså den där getosten var sjukt god!
I morse vaknade vi hyfsat tidigt och steg upp och åt frukost och min man åkte och handlade och jag gick ut med jyckarna och Modern kom hit för att hjälpa till med trädgården. Vi hade ingen riktig plan för vad vi skulle göra och jag var stressad över rosenrabatten som alltid tycks vara överväxt av kirskål och nävor och aklejor. Men Modern är ju radikal och kom med förslaget att skippa rabatten och låta det växa gräs ända in till häcken. Och jag sa faktiskt ja. Så nu möblerar vi om hela jävla rabatten. Vi kom fram till att rosorna och pionerna och klematisarna får vara kvar och runt om låter vi gräset växa och invid häcken sätter min man upp ett stängsel och sen planterar vi några stora buskar framför. Buskar så som vit syrén, vit brudspirea och vit fjärilsbuske. Jag tror det kan bli bra. Rosorna kommer ju framför allt att synas mer om de inte är konstant övervuxna av kirskål. Så vi tillbringade dagen i trädgården med att gräva och kasta och rensa och förbereda för att så gräs. Tills det började att ösregna och klockan var nästan fyra och Modern åkte hem och min man satte upp ett parasoll och vi satt ute och rökte cigarr och drack öl och beundrade trädgården.
Modern är beredd att ge sig i kast med den bångstyriga rabatten
Dolly la sig ner i solen en stund
Rabatten efter upprensning
Och åt andra hållet
Nu är jag allergisk som bara den och sitter i soffan med trötta jyckar och min man står i köket och lagar lammracks och potatissallad. I morgon bör vi fortsätta i trädgården, men hur ska det gå när inte Modern är här och piskar oss...?
Min man kom med en fin förtuggstallrik

Inga kommentarer: