lördag, april 18, 2015

Weekend i Barcelona (49/100)

Förra fredagen steg jag upp sådär okristligt tidigt som jag försöker låta bli så mycket som möjligt. Halv fem. Vem stiger upp halv fem liksom? Ja, nu gjorde jag det och eftersom jag var panikslagen över att råka missa flyget, så var jag galet vaken. Sådär så att jag har onaturligt stirrande ögon liksom. Och inte bara galet vaken, jag var galet effektiv också och packade ihop det sista och hann till och med föna och platta håret. Min man körde mig till Malmö C där jag hoppade på tåget till Kastrup och på Hyllie hoppade Katta och Becka på.

Vi checkade in våra väskor och köpte frukost och jag var så nervös, så nervös inför flygturen. Men vi gick på och åt vår frukost och planet lyfte klockan åtta och de manliga flygvärdinnorna kom och frågade om vi ville ha kaffe eller te. Har ni alkohol? Frågade jag. Det var en fråga han verkade uppskatta och visade glatt deras urval. Becka och jag tog var sin halvflaska mousserande och sen gick flygresan hur fort och bra som helst. Vi pratade och planerade och läste och plötsligt var vi framme. Jag hann knappt känna efter om jag var rädd eller inte.

När vi landat fick vi våra väskor snabbt och sprang sen ner för att ta flygbussen in till Barcelona. Allt gick väldigt smidigt och lätt och plötsligt stod vi på Place de Catalunya och solen sken för fullt och det var människor överallt. Vi frågade efter La Rambla och gick sen till vårt hotell som låg i El Barri Gòtic (gamla stan). Hotellet var så fint! Foajén såg ut som ett slott. Eller åtminstone en mindre herrgård... Fint var det i alla fall. Och vårt lilla rum hade en terrass som var större än rummet. Vi planerade direkt att där skulle vi sitta och förfesta om kvällarna. Men tyvärr hann vi inte det eftersom vi var fullt upptagna från tidig morgon till sen kväll...
Fina terrassen
Golvet!!!
Foajén!
Vi promenerade ut på La Rambla och letade efter någonstans att luncha. Vi gick och vi gick och tittade och fotade och förundrades över att La Rambla inte var mer än så, efter allt vi läst om det alltså... Till slut satte vi oss på en uteservering och åt pizza och drack vin och njöt av solen. Och försökte fatta att vi verkligen var där. I Barcelona. I solen. När vi ätit vår pizza och druckit vårt vin och fått tillbaka våra krafter, fortsatte vi att promenera längs La Rambla ner mot havet. Och vi promenerade på kajen och tittade på båtar och stannade för en treopaus och sen var vi på stranden. På stranden! Där folk solade och badade och det kändes som om vi rest till sommaren. Och vi gick längs stranden och tittade på folk och uteserveringar och hamnade tillslut på ett mysigt ställe där vi parkerade oss i en soffa med var sitt glas rosé och tittade på människor. Och njöt av solen och värmen och palmerna och utsikten i största allmänhet.
Fint blomsterstånd
Fina gränder överallt
Kärlek
Här hängde vi
Klockan närmade sig sex och vi beslöt oss för att promenera tillbaka till hotellet. Och på vägen dit slank vi inom Desigual som hade något jippo och bjöd alla kunder på en halvflaska cava och vi tackade förstås inte nej... Så medan vi drack vår cava strosade vi runt i affären och Becka shoppade och till slut föll jag till föga och köpte en alldeles röd handväska, som jag egentligen inte behöver, men den var faktiskt väldigt fin. Och röd. Och sen gick vi till hotellet och frågade efter en bra tapasrestaurang i receptionen, fick ett tips och gick dit.
Blommande vallmo. I april! Overkligt!
Ganska risig balkong va?
Spårvägsallé
På andra sidan muren ligger ett zoo
Karta på marken, men över vad?
Triumfbågen
Alla dessa blommor!
Vi bjöds på ett glas cava medan vi tittade på menyn och bestämde oss till slut för att ta en tapastallrik med patatas bravas (goda), padrones (goda, men skulle behövt lite mer salt), calamares (mycket goda), chorizo (också mycket god), kroketter med skinka (hade man kunnat vara utan) och tonfisksallad (ganska menlös). Men vi blev mätta och belåtna och det är ju det som räknas. Och efter maten gick vi tillbaka till hotellet och somnade nog ganska omgående. Vid elva eller tolv eller nåt...
Egentligen gillar jag inte att man ser sugkopparna, så jag bytte dem mot Kattas ringar
På lördagen vaknade vi pigga och utvilade och när vi gjort oss i ordning gick vi ner och åt frukost i hotellmatsalen. Frukosten bestod av bröd och chorizo och salami och kaffe och frukt och marmelad och yoghurt (med konstig konsistens) och juice och treo. Treon ingick alltså inte, utan var mitt egna tillval... Och efter frukosten hoppade vi på en Hop-On-Hop-Off-buss som tog oss runt Barcelona. Vi fotade och tittade och lyssnade på guiden och vid la Sagrada Família gjorde vi vårt första stopp. Jisses vilken katedral det är! Vi gick runt och tittade och fotade och kliade oss i huvudet och försökte förstå alla tinnar och torn och frukter och apostlar och den där Gaudí, va? Vilken fantasi han måste ha haft!? Katedralen såg ut som något ur Game of Thrones och Sagan om Ringen, fast ännu fantasifullare och overkligare. Vi hade tänkt gå in och titta i kyrkan också, men vi hade inte köpt biljetter i förväg och kön ringlade sig runt halva kvarteret, så vi hoppade på bussen och åkte till Parc Güell i stället.
Vi åkte förbi havet
Hur overkligt?
Och sen kommer detta på nästa sida... 
Husen! Balkongerna! Färgerna!
Och gick upp för en backe och åkte rulltrappa upp för ännu en backe och sen gick vi upp för en backe till och kom in i parken och köpte biljetter till parken i parken och tre timmar senare var det vår tur att gå in. Och de tre timmarna tillbringade vi med att äta lunch och strosa runt. Jag åt patatas bravas och calamares. Igen. Och vi satt ute på en terrass och åt och drack rosévin och njöt av solen och när vi njutit klart var det två timmar tills det var vår tur att gå in i parken i parken, så vi strosade runt lite till och tittade i alla souvenirbutiker och sen satte vi oss på en uteservering och drack resans första sangria. Den var urgod! Och sen var det dags för ett besök i Parc Güell. Där husen såg ut som pepparkakshus med massa glasyr och papegojor byggde bon i palmerna och toaletten låg i en grotta. Och alla gick runt med selfiepinnar och jag hade faktiskt inte sett någon på riktigt tidigare. Och vi beundrade alla snirklar och vrår och pelare och all mosaik och den fantastiska utsikten över ungefär hela Barcelona. Och sen gick vi ner för backe efter backe efter backe och tog bussen tillbaka till Place de Catalunya. På vägen dit gick solen i moln och det blev kyligt och gatan var avstängd så vi kom aldrig förbi Casa Batlló. Vilket var väldigt synd. Men vi såg i alla fall Casa Milà.
Upp, upp, upp och utsikt över Barcelona
Vårt mål; Parc Güell
Resans första, och godaste, sangria
Mosaiken inne i Parc Güell
En märklig mosaiködla. Vi såg en riktig ödla också, men den ville inte vara med på bild
83 pelare som var tänkt att bli till en saluhall
Ett av pepparkakshusen och utsikt över nästan hela Barcelona
När vi hoppat av bussen gick vi inom Sephora, där jag köpte ett nagellack och en mascara från Marc Jacobs, och sen skyndade vi oss till matmarknaden La Boqueria. Egentligen hade vi väl tänkt handla lite där, men det började bli stängningsdags och jag fick beslutsångest och ville ha ungefär allt och gick omkring och fotade köttprodukter och inälvsprodukter och fiskar och skaldjur och nötter och frukter och chili och gud vet allt. Och när vi tittat klart utan att ha köpt något blev vi akut hungriga och gick in på en restaurang för att äta kött, som vi alla var sugna på. Men restaurangen gav mig McDonaldskänsla och ingen tog någon notis om oss och vi kunde ändå inte bestämma oss för vad vi skulle ha, så vi reste oss och gick. Och på vägen välte jag min stol så att det dånade i hela restaurangen och vi höll på att dö av skratt. Ska man göra sorti ska man göra det storstilat!
Köttprodukter en masse!
Mmm... Padrones!
Krabbor
Sniglar såldes levande... Jag kan inte nog betona hur läskigt jag tyckte att det var... 
Sjöborre, som jag blev sugen att testa efter Beckas beskrivning...
Hummer
Ostron och andra skaldjur
Fisk
I chiliståndet hade nog min man kunnat köpa på sig både det ena och det andra... 
Så vi sprang snabbt inom en mataffär där vi plockade på oss diverse godsaker, både att ha på hotellrummet och att ta med oss hem. Jag köpte en stor bit lomo, lite skinka, fuet och fuetsticks. (Och nu i efterhand inser jag att jag köpte alldeles för lite fuet. Tur att jag ska till Mallorca senare i sommar!)

Vi gick upp på hotellrummet och dumpade vårt snacks och gick sen och frågade i receptionen efter en köttrestaurang. Vi fick ett tips och en karta och gav oss iväg. Och kände oss som riktiga spanjorer som inte åt middag förrän klockan var nästan tio... Restaurangen var fin och vi fick ett bord i en hörna och var sitt glas cava och beställde vårt kött och undrade vad det var för sås till och hon som tog upp vår beställning tittade på oss som om vi var från yttre rymden eller nåt... Till förrätt hade vi en tallrik skinka och den var så sjukt galet god! Den bara smälte i munnen och smakade helt fantastiskt! Och sen kom köttet in. Det bestod av en ganska okryddad entrecôte på en varm sten. Och till detta hade jag pommes. Det var gott och så, men kanske inte vad vi förväntat oss. Och vi åt och vi pratade och skrattade och vår kypare verkade tycka att vi var förtjusande (så tänker jag mig det i alla fall...) och när vi inte orkade äta mer fick vi en strut med något märkligt bakverk som smakade klenäter utan citron, men med anis och till fick vi en snaps som smakade hostmedicin. Och det var faktiskt riktigt gott! Jag som inte ens gillar klenäter gillade verkligen de här märkliga små bakverken.

Vi var väl tillbaka på hotellet vid tolv och då gick Katta och Becka ner i receptionen och bad dem öppna vår vinflaska och sen satt vi och drack vin och åt fuet och chips och pratade och skrattade tills klockan närmade sig halv tre. Då satte Katta på en meditation och jag somnade direkt. Men jag sov såklart ganska dåligt för jag vaknade och hörde konstiga fågelljud och en man som gick ut varje gång han behövde hosta och sen vaknade jag för gott vid sex och hade ont i huvudet och ångrade att jag inte tagit någon tablett innan jag somnade och undrade när de andra skulle vakna.
I hotellmatsalen
Men vi vaknade alla tre och gjorde oss i ordning och gick ner och åt frukost och gick upp och packade och checkade ut och lämnade väskorna och gick ut för att hitta Picassomuséet. Det gjorde vi inte i första taget... Vi hann gå massor i El Barri Gòtic och gå inom en kyrka där de hade mässa och inom en klostergård där de hade gäss. Till sist hittade vi vad vi sökte, men kön var hur lång som helst och vi var hungriga och törstiga och hade en flygbuss att passa, så vi gick förbi kön och fortsatte ner till stranden. Och vi gick längs hela stranden till stället där vi hängde första dagen. Lunchserveringen hade inte börjat än, så vi bokade ett bord och satte oss i skuggan med ett glas sangria och våra medhavda snacks. Och klockan blev ett och jag beställde en vansinnigt god pasta med tryffel och vi drack svalkande rosévin och sen var det dags att gå mot hotellet om vi skulle hinna sitta på en mysig uteservering och titta på folk och dricka lite mer sangria. Men vi blev vansinnigt kissnödiga och fick ta första bästa ställe längs vägen och beställa en sangria som inte var speciellt god alls faktiskt...
Gäss i klostergård
Detalj på hus
Mitt fina resesällskap!
Pastan
Och sen gick vi i sakta mak till hotellet, tog våra prylar och tog flygbussen till flygplatsen. Och på bussen hamnade jag bredvid en trevlig (och snygg) man från Italien som pratade och pratade och pratade. Och undrade om vi äter pasta varje dag i Sverige...? Vi hade massor av tid på flygplatsen och gick runt och kollade i affärerna och jag köpte ingenting alls och nu undrar jag varför? Sen åt vi middag och gick på planet och jag var knappt nervös alls innan, men flygturen hem kändes så lång, så lång och jag ville bara hem och kunde inte sova eller slappna av och landningen kändes evighetslång. Men till slut var vi framme. Och fick våra väskor och tog tåget till Sverige och på Malmö C hämtade min man mig.

Det var en fantastiskt härlig resa! Sol och värme och gott vin och härligt sällskap och palmer och sevärdheter och jag hade lätt kunnat stanna ett tag till. Men nu är vi hemma och vardagen har hunnit ikapp och det känns väldigt overkligt att för bara en vecka sen satt jag på stranden och drack sangria i solen medan jag tittade på palmer...
Hej då stranden! Vi ses snart igen hoppas jag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så roligt att läsa och se alla bilder. Tänk att vi hann allt detta på tre ynka dagar, eller nästan två om man tar bort restiden. Så roligt vi hade. Mycket trevlig semester! Kram Becka

åsa sa...

Tack! Och ja, jag tänkte på det jag med! Så himla mycket vi hann! Jag blev så förvånad när jag tittade på bilderna och skrev och insåg att jag fortfarande bara var på fredagen! Vi hann verkligen med massor! Mycket fin semester! Kram!

Kattalena sa...

Underbart!!! Vilket fint inlägg! Man längtar ju tillbaka när man läser det! Tack så jättemycket för en superfin semester!!! Kram!